13.05.2020 | Strategi & ledelse
Hvordan behandler Amazon egentlig sine ansatte under coronakrisen?
De mange medarbejdere ’på gulvet’ hos onlinegiganten Amazon bliver i disse uger hyldet som helte, der holder distributionen i gang, specielt i USA. Men samtidig er selskabet under beskydning for ikke at passe ordentlig på dem. 60 Minutes har undersøgt sagen.
Ansatte på Amazons amerikanske fulfillmentcentre er blevet udråbt som helte, men samtidig ikke beskyttet godt nok ifølge anklager, som selskabet dog afviser.
Amazon er den næststørste private arbejdsgiver i USA, kun overgået af Walmart, styret af verdens rigeste mand, Jeff Bezos. Under coronakrisen er selskabets mange ansatte på distributionscentre og landeveje blevet udråbt som helte, der holder distributionen i gang og forsyner folk med vigtige varer.
Læs også: H&M stiller sin supply chain til rådighed for coronaindsatsen
Samtidig er virksomheden kommet i søgelyset på grund af beskyldninger om mangelfuld beskyttelse af medarbejderne under krisen, hvilket har ført til protester og efterfølgende fyringer af udvalgte ansatte. Amazon afviser dog sammenhængen og peger på, at man har hyret flere folk og hævet mindstelønnen.
Amazon workers are notified through texts and robocalls when the facility they work in has a confirmed case of COVID-19, but all workers aren’t told in which dept or shift the sick employee worked. Workers we spoke with say that’s essential information. https://t.co/lKwvYn8KYX pic.twitter.com/NDqUdSeyfr
— 60 Minutes (@60Minutes) May 10, 2020
Det hæderkronede amerikanske nyhedsmagasin 60 Minutes har undersøgt, hvordan status egentlig er på Amazons fulfillmentcentre. Ansvaret for dem og de ansatte – og dermed også beskyttelsen af dem – ligger i høj grad hos koncernens driftschef (head of operations), Dave Clark.
”Jeg kunne ikke være mere uenig i præmissen om, at vi har været for langsomme om at reagere på denne her situation”, siger han til 60 Minutes’ Lesley Stahl som reaktion på fremstillingen af Amazon som fodslæbende i forhold til at få installeret beskyttelsesforanstaltninger i sine bygninger.
”Jeg tænker faktisk det modsatte. Jeg synes vi har være tidligere på banen end de fleste arbejdsgivere, specielt store arbejdsgivere i USA”, siger han videre.
Ingen fyret for at protestere
Overfor 60 Minutes forklarer Dave Clark videre, at man på baggrund af de over 150 forskellige tiltag, man har fået på plads – temperaturmålinger, ansigtsmasker, smittetests, hygiejne- og afstandsregler etc. – føler sig sikker på, at smitterisikoen blandt de ansatte og videre til kunderne er minimal.
Alligevel dukker der ifølge 60 Minutes stadig covid19-tilfælde op blandt medarbejderne, men Dave Clark peger på, at de har pådraget sig smitten i samfundet uden for og afviser i øvrigt at præcisere, hvor mange tilfælde, Amazon har registreret, fordi det ifølge driftschefen ”ikke er et særlig anvendeligt tal.”
60 Minutes har også talt med den nu tidligere ansatte Chris Smalls, der er blandt de Amazon-folk, som angiveligt er blevet fyret efter at have protesteret over forholdene. Den vinkel afviser Dave Clark dog, og understreger at Smalls og andre er blevet opsagt for at have overtrådt retningslinjer i forbindelse med håndteringen af smitten.
Læs også: Pak og vind: Amazon-ansatte motiveres med spil
”Jeg har været her 21 år og jeg har aldrig set nogen bliver fyret for at klage eller lufte en bekymring”, lyder det fra Clark, der afslutningsvis svarer nej til sig eget spørgsmål om, hvorvidt han føler, at Amazon udsætter nogen for unødvendige risici.
-AK
Denne artikel er en del af temaet Coronavirus
Branchenyt

Individuel støtte til unge viser lovende resultater
Det hjælper at bruge en særlig metode med individuel støtte, når unge i psykisk mistrivsel skal i arbejde eller uddannelse. Det viser de foreløbige resultater fra et seksårigt forskningsstudie fra Københavns Professionshøjskole. Men de gode resultater kræver, at metoden bliver fulgt nøje, lyder det fra forskerne bag.
Innovation

SAS Institute investerer massivt i udvikling af industri-specifikke AI-løsninger
SAS Institute, den førende globale virksomhed inden for dataanalyse og AI til arbejdsbrug, vil investere knap 7 milliarder danske kroner i udviklingen af praktiske og værdiskabende AI-løsninger til offentlige og private virksomheder.
Lager & distribution

De danske havne oplever stigende aktivitet
I 2022 blev der langet 97,2 millioner ton gods over de danske kajanlæg. Det er en stigning på 2 procent sammenlignet med året før, og den største godsmængde de danske havne har håndteret siden 2008, hvor der gik 106,1 millioner ton gods igennem de danske havne.
Branchenyt

Strømlining af organisationen sætter guldaftryk på bundlinien
Columbus oplevede godt momentum i årets første kvartal. Omsætningen steg med 7 procent (12 procent i lokale valutaer), og driftsresultatet steg med hele 33 procent i Q1 2023. Optimeringen af leveranceorganisationen slår nu for alvor igennem med et løft i effektiviteten til 67 procent mod 62 procent i Q1 2022.
Lager & distribution

Et internationalt emballageflow betyder en mere effektiv forsyningskæde
Emballagens betydning for forsyningskæden bliver større, fordi EU er i færd med at indføre direktiv for producentansvar. Det kan virke som en hæmsko. Men det i virkeligheden en gave, mener en ekspert.
Branchenyt

Ørsted lancerer Europas største produktion af e-methanol
Ved et arrangement i Örnsköldsvik i det nordlige Sverige tog Ørsted det første spadestik på Europas største e-methanolprojekt, FlagshipONE. Det markerer ikke kun starten på byggeriet af projektet, men også det første skridt i en ny epoke inden for grøn søfart, hvor store produktionsanlæg vil levere methanol til en stadig voksende flåde af methanoldrevne fartøjer.