Coronakrisen giver verdensomspændende flaskehalse for godstransporten
I takt med spredningen af coronavirussen oplever lastbilchauffører verden over omfattende forsinkelser og udfordringer ved distributionen af varer. Konsekvenserne kan vise sig langvarige.
Timelange forsinkelser, restriktioner og forhindringer ved varelevering er den virkelighed vognmænd og lastbilchauffører lever i lige nu, skriver SupplyChainBrain, selvfølgelig med spredningen af coronavirussen som bagtæppe.
Flere steder er chaufførernes adgang til essentielle services som måltider og hvileområder blevet begrænset eller fjernet helt. Her har flere amerikanske virksomheder arbejdet på at hjælpe chaufførerne med vand og mindre måltider.
Dog er udfordringernes størrelse afhængig af, hvor man befinder sig i verden. I USA kører forsyningskæderne nogenlunde uden problemer med små lommer af forsinkelser.
Lastbiller, der kører gennem Tyskland og over grænsen til Polen, kan imidlertid opleve forsinkelser på ti timer eller mere, og i Indien er der mangel på lastbiler, som kan transportere vegetabilsk olie fra havnene ud til butikkerne.
Læs også: Uenighed om, hvorvidt udenlandske chauffører overtager danske job
Flere udfordringer kan også vise sig for at have længerevarende konsekvenser for verdensøkonomien i form af langsommere produktion, hvilket resulterer i højere og hyppigere fragtomkostninger.
I USA er der forhøjet efterspørgsel på lastbiler, mens effektiviteten er faldet grundet de længere distancer som chaufførerne skal køre. Endelig ligger risikoen for at blive smittet med coronavirus som en dyne over industrien.
- HCL