Kommentar: Leverandører drukner i ESG-spørgeskemaer
Det er godt, at virksomheder stiller krav til deres leverandørers bæredygtighed. Men ifølge Norlys’ klimachef findes der smartere løsninger, som ikke indebærer spørgeskemaer og unødvendig rapportering.
Når virksomheder skal arbejde på at blive mere bæredygtige, indebærer det ofte at få CO2-udledningen ned på scope 3-området – det vil sige hos leverandører.
Men ifølge Svend Elberg Thomsen, der er klimachef hos Norlys, er det selvfølgelig godt. Men i øjeblikket bliver arbejdet druknet i spørgeskemaer og forskelligartede krav til udbud.
Det skriver han i en kommentar i Altinget.
Og det er et problem, der gør, at man bruger sparsomme ressourcer på unødvendig rapportering i stedet for reel klimahandling.
Læs også: Danfoss vil uddanne danske leverandører i ESG
Svend Elberg Thomsen mener, at spørgeskemaer, som virksomheder sender frem og tilbage til hinanden, er et problem, fordi de som regel er formuleret lidt anderledes. Den anden ”plage”, som han kalder det, handler om grønne krav til produkter.
”Misforstå mig ikke: Grønne krav er som udgangspunkt godt og nødvendigt, men når kravene udformes på forskellige måder, bliver kravene forskellige hver gang. Forskelligartede krav giver høje omkostninger. Medarbejdere forstyrrer kollegaer og finder nye data, som hver gang skal opgøres på en ny måde,” skriver han i kommentaren.
Derfor mener Svend Elberg Thomsen, at man skal stille krav på en smarte måde.
Læs også: Løn ud fra ESG-mål er det ultimative integrations-værktøj
”Standardiserede krav baseret på standardiserede data, som rapporteres i et standard-system er gode krav. Når virksomheden først har fundet data, kan data genbruges til alle kunderne,” skriver klimachefen.
Svend Elberg Thomsen nævner også CSRD som en mulighed – men det vil kræve, at virksomheder har øje for, at nogle punkter ikke er væsentlige for alle.
– HCL