Klassiske SCM-dyder forbedrer Pandoras arbejdskapital

Pandora er netop blevet kåret som danmarksmester i arbejdskapital 2015. Det kom egentlig som en overraskelse for supply chain-ledelsen, fordi arbejdskapital ikke er en topprioritet. Men så alligevel ikke.

Når forbrugeren kommer ind i en butik, der sælger Pandora-smykker, må vedkommende aldrig opleve, at en Pandora konceptbutik ikke har en given vare på hylden. Foto: Ture Andersen/Pandora.

29.09.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der er medvind på cykelstien for smykkekoncernen Pandora. Koncernen har de sidste to regnskabsår præsteret vækstrater på over 30 procent på toplinjen og 60-70 procent på bundlinjen. Det er vækstrater, som mange andre større virksomheder let kunne blive misundelige på.

Nu har Økonomisk Nyhedsbrev også kåret virksomheden som den virksomhed, der blandt Danmarks 100 største siden 2011 har reduceret arbejdskapitalen mest. Helt præcis fra 33 til 17 procent. Arbejdskapital består groft sagt af tre dele, nemlig: 1) varelagre, 2) tilgodehavender hos kunder og 3) leverandørkredit. Pandoras supply chain-funktion har meget stor indflydelse på punkt 1 og 3.

Læs også: Når lean går for langt

”Det kommer helt ærligt lidt bag på os, fordi vores topprioritet i vores supply chain er varetilgængelighed og høje servicegrader for vores slutkunder. Når forbrugeren kommer ind i en butik, der sælger Pandora-smykker, må vedkommende aldrig opleve, at en Pandora konceptbutik ikke har en given vare på hylden. Det kan vi selvfølgelig ikke forhindre 100 procent, men vores mål er at skabe så høj servicegrad som mulig, hvilket vi også har succes med”, fortæller Thomas Touborg, der er Senior Vice President, Group Operations i Pandora.

Han fremhæver, at det altid er nemmere at minimere arbejdskapitalen, når der sker kraftig vækst i salget, og at Pandora endvidere har været godt hjulpet af faldende sølv- og guldpriser, som betyder lavere kapitalbinding.

Klassiske SCM-dyder giver gevinster 360 grader
”Lean på lageret har klar 2. prioritet i vores arbejde. Vi befinder os i en volatil detailverden, hvor efterspørgslen svinger meget, og hvor kunderne hurtigt kan skifte smag og præferencer. Så vi skal derfor altid være klar til at reagere hurtigt på udsving og skifte gear, så vi kan levere smykker til butikker, der står foran mangel på varer. Nøgleordet er fleksibilitet, og jeg tror også, det er en af nøglerne til vores lave arbejdskapital”, supplerer Vice President, Group Logistics Jacob Kops Pedersen.

Pandoras supply chain-indsats har derfor fokuseret på klassiske SCM-dyder, hvor der bliver skabt en så tæt og aktiv sammenhæng mellem efterspørgsel og udbud som muligt.

”Vi tager udgangspunkt i, hvad der både skaber høj værdi for vores kunder og samtidig for os, og det er varetilgængelighed. Vi arbejder meget med introduktion af nye produkter og har formået at gøre produktionen mere agil og gøre time-to-market, altså afstanden fra produktudvikling over produktionsmodning til markedsføring, kortere. Vi fokuserer hårdt på at levere til tiden, og så arbejder vi intenst med at skabe transparens i efterspørgslen gennem en nuanceret sales & operations planning-proces i flere dimensioner”, fortæller Thomas Touborg.

S&OP i tre dimensioner
Pandora har delt S&OP-processen op i tre niveauer eller dimensioner: 1) et operations S&OP, 2) en nedbrydning af planen til kategorier og 3) et executive S&OP. Det første niveau består af et månedligt møde mellem produktion, logistik, salg og finans. Her bliver nøgletal fra forecasts fra salg og finans sammenholdt med kapacitet i produktion og lagerniveauer på distributionscentrene og i butikkerne.

Forecastene bliver udarbejdet i it-værktøjet Logility, som Pandora har indført fornylig. ”Et forecast er aldrig 100 % korrekt, men vi kan se på forecast-præcisionen, at det er en fordel at tage avanceret it-regnekraft til hjælp”, fortæller Anders Rieck, S&OP Manager, Group Logistics.

Category management
Det andet niveau i S&OP-processen består i at bryde den overordnede plan ned i kategorier som foreløbig omfatter fem: charms, armbånd, ringe, øreringe og halskæder & vedhæng. ”Her ser vi mere detaljeret på udfordringer og foretager en mere detaljeret prioritering af kapaciteten. Det giver os større præcision i den måde, vi fordeler ressourcerne, og vi har en tættere styring med de enkelte produktkategorier”, fortæller Anders Rieck. 

”Vi lægger vægt på løbende at sanere i sortimentet, så vi i princippet altid har et fast variantantal. Når vi introducerer nye produkter eller varianter, skal vi sørge for at udfase et tilsvarende antal gamle produkter eller varianter”, tilføjer han.

S&OP på toppen
Det tredje niveau i Pandoras S&OP-proces består af en præsentation af de centrale elementer i den månedlige plan for den øverste ledelse. ”Executive S&OP indeholder en overordnet overblik over balancen mellem salg, finans og kapacitet. Det er her, der sker beslutninger om at flytte lager, flytte en kampagne, ansætte nye medarbejdere eller, hvad der nu skal til for at planen kan gå op på tilfredsstillende vis”, fortæller Anders Rieck.

Pandoras S&OP-horisont er typisk på cirka 12 måneder på kategori- og kapacitetsgruppedimensionerne og på 18 måneder på totaldimensioner. Pandora-lederne fortæller, at virksomheden arbejder på at forstærke og forankre totaldimensionen. En længere tidshorisont forstærker mulighederne for at styre sortiment, ressourcer, kapacitet og ikke mindst afhængighed af store udsving på råvarepriser og tilhørende risici.

Ruster sig til omnichannel
Den store udfordring i detailverdenen er omnichannel, som i bund og grund betyder, at alle salgs- og handelskanaler smelter sammen, og at kunderne stiller store krav til service og levering anytime og anywhere.

”Vi ser ind i en fremtid med øget kompleksitet, hvad angår mængden af nye produkter samt varianter, efterspørgselsmønsteret og sikkert også både antallet af leveringssteder og krav om endnu hurtigere levering. Vores løsning til at håndtere den øgede kompleksitet er at skabe en mere sammenhængende værdikæde. Vi skal skabe endnu mere gennemsigtighed, integrere alle dele endnu mere, reducere time-to-market endnu mere og kommer til at arbejde med postponement, hvor vi har et senere dekoblingspunkt og derved bliver mere fleksible”, fortæller Thomas Touborg.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup