I dag taler alle om, at vi skal være innovative og disruptive. Det er drivere for udvikling – lige fra Folkeskolen og videre gennem uddannelsessystemet, hvad enten det er den akademiske vej eller den håndværksmæssige vej man går. Virksomhederne og den offentlige sektor er også i fuld gang, selv Regeringen har etableret disruptions- og innovationsråd. I dag lærer vi fra barnsben, at vi for at få succes skal være et skridt foran. Altså bedre, smartere, hurtigere og hele tiden mere innovative og effektive. Og dét mindset tager vi med ind i voksenlivet. Og så er der hele klimaaspektet. Vi skal også være grønnere, mere ansvarlige og mere bæredygtige – kort sagt, passe bedre på vores jord og hinanden. Sidst men ikke mindst, skal de løsninger som vi bringer til marked være lidt billigere end konkurrenternes. Alt det fordrer konkurrencen på verdensmarkedet, og ikke mindst presset fra Asien understreger vigtigheden i, at vi tænker sådan. Business as usual eksisterer ikke længere; selv bedemandsbranchen er under digitalisering.
Hvordan ser det så ud, når man kigger på logistik- og transportbranchen. Kan den følge med? Er den blevet effektiviseret, eller måske endda disruptet? Og hvordan bevæger den sig? Er den blevet bedre, billigere og mere bæredygtig? Det er den sikkert – i nogen grad – for det fordrer konkurrencen. Og i lighed med de fleste brancher er der opstået et øget fokus og bevidsthed om, hvor man kan sætte ind. Men der er også kommet nye krav fra branchens kunder.
Som i de fleste brancher, leder man konstant efter effektiviseringer. Og der er derfor altid plads til endnu flere forbedringer. Prisen på transport skal ned og godset skal transporteres mere bæredygtigt. Dette skal ses i en kontekst, hvor det i forvejen er en stor udfordring for logistik- og transportbranchen, at op til 85% af alle lastbiler kører halvtomme rundt på vejene. Det lover ikke godt, hverken for økonomien eller for klimaet og miljøet.
Low-tech med stort potentiale
Nogle gange kommer løsningen på udfordringerne fra uventet side. Og den kan godt være smart og innovativ, uden at være hightech. Faktisk kan den være decideret low-tech. Og behøver ikke tage afsæt i hverken avanceret teknologi eller komplekse big-data analyser, man faktisk bare være en rigtig god idé. Og den kan også være tæt forbundet med selve tyngdekraften. Ikke af den slags der forskes i på Bohr institutet, men mere i lavpraktisk forstand.
Der er her SpaceInvader løsningen kommer ind i billedet. For SpaceInvader udfordrer faktisk lidt tyngdekraften. Systemet er udviklet til at øge fragtkapaciteten i transportbranchen. Helt konkret sker det ved at gøre det muligt at dobbeltstable læssede europaller ved hjælp af et simplet aluminiums-stativ. Altså at stable to pallelæs oven på hinanden – nemt, stabilt og sikkert. Er det avanceret? Nej – til gengæld er det ikke set før. I hvert fald ikke som et modulært system.
Mange logistik- og distributionsfirmaer, har gennem årene forsøgt at stable gods så højt som muligt på mange forskellige måder - for at få så meget gods med hver lastbil. Altså at udnytte hver eneste palleplads og enhver kubikmeter optimalt. Derfor handler det om at kunne stable så højt som muligt. For mange lykkedes det da også at stable op til 180 cm i højden, hvis godset altså er nogenlunde ensartet, stabilt og stabelbart. Men det er gods sjældent.
Et simpelt design
Med SpaceInvaders simple design og konstruktion, som består af to stativer der sættes ind i hver sin ende eller side af pallen, og dermed både løfter og afstiver belastningen ved hjælp af godsets egen vægt, er det nu muligt at dobbeltstable nemt og sikkert helt op til 240 cm i højden eller mere. Og det er ret så relevant at kunne gøre det, fordi de fleste lastbiler har 270 cm at gøre godt med i højden. Alle i transportbranchen ved at plads er penge. Så derfor gælder det om at udnytte kapaciteten i hver enkelt transport maksimalt.
SpaceInvader systemet går altså konkret ind og udnytter den plads, der tidligere var ”tom luft”. Det er ikke alene smart tænkt, det er også uhyre simpelt, rent design- og konstruktionsmæssigt. Nogle gange ligger det mest geniale gemt i det mest simple.
Grøn og mere ergonomisk
Udover muligheden for at stable højere og dermed få mere gods med hver eneste lastbil, følger der også andre gode ting med SpaceInvader systemet. Så som det faktum, at mere optimalt pakkede og fyldte lastbiler i sidste ende fører til færre lastbiler på vejene. På den måde er løsningen med til at nedbringe forureningen fra vejtransporten - til gavn for både klimaet (mindre CO2 udledning) og miljøet (mindre luftforureningerne).
Samtidigt er den gode nyhed, at fordi SpaceInvader stativet er 120 cm høj i standardstørrelse, bliver det også nemmere for butikker at håndtere de varer de modtager i butikkerne, både ved varemodtagelse, under udpakning og ved lagerhåndtering. Her vinder ergonomien stort.
SpaceInvader systemet er derfor interessant – både for virksomhedernes topledelse – der hele tiden leder efter effektiviseringer og besparelser til at forbedre deres virksomheds bundlinje – og for de fagfolk, der hver dag beskæftiger sig strategisk og operationelt med optimering af logistik, transport og lager – og som også leder efter tiltag og løsninger, der kan optimere den daglige drift.
Læs mere på www.spaceinvader.com- og hør blandt andet, hvordan Norges største fødevaredistributør har sparet 20% på deres transportomkostninger (400.000 NOK) og 30 tons CO2 på enkelt rute, hvor de har afprøvet SpaceInvader.