Jysk indvier Bulgariens mest moderne distributionscenter

Den bulgarske premierminister, Boyko Borisov, var med, da Jysk torsdag den 12. september indviede Bulgariens mest moderne distributionscenter, passende beliggende på Lars Larsens vej i Bozhurishte udenfor hovedstaden Sofia.

Den danske ambassadør Søren Jacobsen, CEO & President i Jysk Jan Bøgh, premierminister Boyko Borisov og økonomiminister Emil Karanikolov klippede snoren ved åbningen. Foto: Jysk.

13.09.2019

SCM.dk

“Der er en vigtig dag for Jysk, og jeg håber, at I også betragter det som en vigtig dag for Bozhurishte og Sofia. Måske endda for hele Bulgarien. Jeg er glad for, at premierminister Boyko Borisov sammen med en række andre repræsentanter for den bulgarske regering har valgt at være med her i dag til at fejre indvielsen.”

Læs også: Jysk er klar til kamp mod Amazon

Sådan sagde CEO & President i Jysk, Jan Bøgh, i går, torsdag d. 12. september, hvor den danske koncern holdt den officielle indvielse af sit nye distributionscenter i Bozhurishte udenfor hovedstaden Sofia, hvor det meget passende har fået adresse på Lars Larsens vej, som en hyldest til stifteren, der gik bort tidligere i år.

Blandt gæsterne til ceremonien var Bulgariens premierminister, Boyko Borisov, økonominister Emil Kranikolov og den danske ambassadør i Bulgarien, Søren Jacobsen. Efter talerne fik gæsterne selv mulighed for at gå på opdagelse i det højt automatiserede distributionscenter og høre mere om Jysks planer for fremtiden.

Bulgariens premierminister, Boyko Borisov, var med til åbningen, der er resultatet af en investering på omkring 800 mio. kr. fra Jysks side. Foto: Jysk.

200 nye jobs og 10 mio. færre lastbilkilometer
”Distributionscentret er bygget med den nyeste teknologi og er det klart mest moderne i hele regionen. Når det er fuldt integreret i Jysks forretning, giver det mange fordele til Jysks kunder, for vores butikker og for miljøet,” sagde Logistics Manager Jan Oliver, der er den daglige leder af distributionscentret.

Det nye center, der Jysks ottende i Europa, spreder sig over 95.000 m2, men det, der for alvor adskiller Bozhurishte fra lignende faciliteter, er de fuldt automatiserede højlagre, som selskabet også bruger herhjemme, hvor der samlet kan opbevares 125.000 paller, når det er fyldt helt op.

Efterhånden som det sker, skal centret, der i begyndelsen betjener næsten 80 JYSK-butikker i Bulgarien, Grækenland og Serbien, også levere til butikker og kunder i Rumænien og Bosnien. På sigt skaber distributionscentret dermed 200 arbejdspladser og skal servicere mere end 320 butikker i regionen.

Dermed er åbningen også en vigtig del af Jysks strategi, da det vil give kortere leveringstid både til butikker og kunder, der køber online. Åbningen af distributionscentret i Bulgarien giver desuden betydelige miljømæssige fordele, da det vil betyde, at der skal køres cirka 10 millioner lastbilkilometer mindre hvert år.

Læs også: Coop lukker distributionscenter i Vejen, Prime Cargo overtager

Investeringen på 107 millioner euro (knap 800 mio. kr.), som er den største foretaget af en dansk virksomhed i Bulgarien, indbragte i 2018 Jysk prisen som ”Investor of the Year” i Bulgarien.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby