Coop lukker distributionscenter i Vejen, Prime Cargo overtager

I forbindelse med at Coop har valgt at lukke sit lager i Vejen og rykke distributionen af dagligvarer til Odense, fik Colliers opgaven med at finde en ny samlet lejer til det ca. 33.000 m2 store lagerkompleks. Det bliver logistikvirksomheden Prime Cargo, der rykker ind i stedet.

Prime Cargo A/S overtager pr. 1. oktober 2019 Coops distributionscenter i Vejen. Foto: Prime Cargo.

03.05.2019

SCM.dk

Pr. 1. oktober lukker Coop deres gamle distributionscenter i Vejen, som man etablerede i 1963. I stedet rykker størstedelen af distributionen af dagligvarer til Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen i Sønderjylland, Midtjylland og Fyn til Odense Distributionscenter.

Læs også: COOP skruer op for lagerautomatiseringen

”Vi har et supermoderne og højteknologisk center i Odense, hvor vi har mere kapacitet, end vi udnytter i dag. Derfor vil det være væsentligt mere økonomisk fornuftigt at distribuere varerne derfra fremover”, siger supply chain direktør i Coop, Nicolaj Boysen.

Der er 137 medarbejdere ansat i Vejen. Heraf er 94 fastansatte lagerarbejdere, som alle tilbydes job i Odense. Desuden tilbydes alle en særlig bonus, hvis de bliver i job frem til centrets lukning.

”Det er mange medarbejdere, der har arbejdet dygtigt og loyalt i rigtig mange år for os. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at de får mulighed for at fortsætte hos os. Og hvis ikke de ønsker det, at de kommer videre på en ordentlig måde”, siger Nicolaj Boysen.

Sidste år gennemførte Coop lukning af ca. 80 butikker, der gav underskud uden udsigt til at vende udviklingen. De fleste opgaver, der er løst i Vejen, bliver flyttet til Odense, mens en række butikker i Midtjylland i stedet vil få varer fra Coops lager i Aalborg.

Prime Cargo overtager
Når Coop rykker ud, vil Vejen Distributionscenter bliver overtaget af Prime Cargo A/S, der leverer løsninger til lagerlogistik og international transport.

Det er ejendomsselskabet Colliers, der har stået for udlejningen. Vejen Distributionscenter er på 33.300 m2, hvilket gjorde det til en udfordring at finde en passende lejer. Samtidig blev det ikke lettere af, at udlejningen skulle ske i fuld fortrolighed.

”Vi har kørt udlejningen af Coops ejendom i Vejen i en stærkt fortrolig proces, og vi er glade for, at vi lykkedes med at finde en lejer til hele arealet, det var et stort ønske fra Coop. Desuden var det vigtigt, at lejer kunne overtage på det rette tidspunkt”, udtaler direktør i Colliers Vejle, René Neesgaard.

Udover distributionscenteret i Vejen har Colliers også formidlet et midlertidigt lejemål til Prime Cargo ved Kolding. Lokalerne i Kolding er et højlager, der tidligere har været benyttet af Velux som centrallager, men som Velux nu i en periode ikke har behov for.

Læs også: Blockchain viser vejen for next generation distribution

Fremover vil Coop have egne lagre i Aarhus (Hasselager), Aalborg, Odense, Albertslund, Brøndby og Rønne.

- JMA

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Det skete da Eldorado fik Dynamics 365

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

07.03.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Brug lagerautomaterne optimalt

05.03.2025SCM.dk

B6 Nordic tester app til smartere lagerstyring

05.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Find ud af, hvorfor fagfolk vælger Brother til at løse deres opgaver.

04.03.2025SCM.dk

Logistikekspert overtager returcenter og udvider i Polen

04.03.2025SCM.dk

FTZ har åbnet dørene til nyt bæredygtigt hovedsæde for logistik på Fyn

03.03.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

En kran til det hele hos O. Sylvester A/S

26.02.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell CK62 håndterminal

26.02.2025SCM.dk

To automatiserede lagersystemer sætter turbo på snackproduktion

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Har du et krav om, er du interesseret i, eller ønsker du blot at undersøge muligheden for en certificering i en af de generiske standarder: ISO 9001, ISO 14001 eller ISO 45001? Så gå ikke glip af vores webinar onsdag den 12. marts 2025, hvor du bliver introduceret til standarderne i korte træk samt får forståelse for kravene og virksomhedens forpligtelser i forbindelse med en certificering.

Dato

12.03.2025

Tid

08:00

Sted

Online

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

13.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Seminar
ISO 45001 Inspirationsseminar

ISO 45001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for kravelementerne i ISO 45001 standarden samt betingelserne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409, og hvad det vil sige at være certificeret efter ISO 45001 standarden samt Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409.

Dato

17.03.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

AGR
Webinar
Unlock the future of inventory management with SaaS and AGR

What if you could take control of your supply chain challenges before they arise? Tune in live from Copenhagen for expert insights and practical forecasting tips designed to help you optimise inventory management and stay ahead of market changes. This is your opportunity to learn, connect, and thrive—don’t miss out!

Dato

18.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online through Webinargeek

Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Som Lead Auditor spiller du en central rolle i at sikre, at organisationens ledelsessystem effektivt støtter ledelsen i at opnå deres mål. ISO 9001-standarden er globalt den mest udbredte og blev revideret i 2015. Den fungerer som et grundlæggende styringsværktøj for optimering og effektivisering af processer i forskellige typer af organisationer, herunder inden for produktion, service, sundhedssektoren m.fl. Vedligeholdelse af disse processer er afgørende for at opnå vedvarende resultater, og audits er en del af plan-do-check-act processen”.

Dato

24.03.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby