Coop lukker distributionscenter i Vejen, Prime Cargo overtager

I forbindelse med at Coop har valgt at lukke sit lager i Vejen og rykke distributionen af dagligvarer til Odense, fik Colliers opgaven med at finde en ny samlet lejer til det ca. 33.000 m2 store lagerkompleks. Det bliver logistikvirksomheden Prime Cargo, der rykker ind i stedet.

Prime Cargo A/S overtager pr. 1. oktober 2019 Coops distributionscenter i Vejen. Foto: Prime Cargo.

03.05.2019

SCM.dk

Pr. 1. oktober lukker Coop deres gamle distributionscenter i Vejen, som man etablerede i 1963. I stedet rykker størstedelen af distributionen af dagligvarer til Fakta, Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen i Sønderjylland, Midtjylland og Fyn til Odense Distributionscenter.

Læs også: COOP skruer op for lagerautomatiseringen

”Vi har et supermoderne og højteknologisk center i Odense, hvor vi har mere kapacitet, end vi udnytter i dag. Derfor vil det være væsentligt mere økonomisk fornuftigt at distribuere varerne derfra fremover”, siger supply chain direktør i Coop, Nicolaj Boysen.

Der er 137 medarbejdere ansat i Vejen. Heraf er 94 fastansatte lagerarbejdere, som alle tilbydes job i Odense. Desuden tilbydes alle en særlig bonus, hvis de bliver i job frem til centrets lukning.

”Det er mange medarbejdere, der har arbejdet dygtigt og loyalt i rigtig mange år for os. Derfor vil vi gøre alt, hvad vi kan for at sikre, at de får mulighed for at fortsætte hos os. Og hvis ikke de ønsker det, at de kommer videre på en ordentlig måde”, siger Nicolaj Boysen.

Sidste år gennemførte Coop lukning af ca. 80 butikker, der gav underskud uden udsigt til at vende udviklingen. De fleste opgaver, der er løst i Vejen, bliver flyttet til Odense, mens en række butikker i Midtjylland i stedet vil få varer fra Coops lager i Aalborg.

Prime Cargo overtager
Når Coop rykker ud, vil Vejen Distributionscenter bliver overtaget af Prime Cargo A/S, der leverer løsninger til lagerlogistik og international transport.

Det er ejendomsselskabet Colliers, der har stået for udlejningen. Vejen Distributionscenter er på 33.300 m2, hvilket gjorde det til en udfordring at finde en passende lejer. Samtidig blev det ikke lettere af, at udlejningen skulle ske i fuld fortrolighed.

”Vi har kørt udlejningen af Coops ejendom i Vejen i en stærkt fortrolig proces, og vi er glade for, at vi lykkedes med at finde en lejer til hele arealet, det var et stort ønske fra Coop. Desuden var det vigtigt, at lejer kunne overtage på det rette tidspunkt”, udtaler direktør i Colliers Vejle, René Neesgaard.

Udover distributionscenteret i Vejen har Colliers også formidlet et midlertidigt lejemål til Prime Cargo ved Kolding. Lokalerne i Kolding er et højlager, der tidligere har været benyttet af Velux som centrallager, men som Velux nu i en periode ikke har behov for.

Læs også: Blockchain viser vejen for next generation distribution

Fremover vil Coop have egne lagre i Aarhus (Hasselager), Aalborg, Odense, Albertslund, Brøndby og Rønne.

- JMA

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

03.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online