Just-in-time som aldrig før
En kombination af 3D-printning og hurtig levering har potentialet til at skabe en just-in-time-revolution.
Den søde ventetid eksisterer ikke i Jeff Bezos univers. Amazon.com-grundlæggeren har i de seneste år uophørligt jagtet kortere leveringstider, som han forestiller sig kan reduceres til et spørgsmål om timer fremfor dage, skriver blogskribenten Brian Fung fra Washington Post.
For at gøre Bezos vision til virkelighed, har Amazon.com siden 2010 spenderet små 14 milliarder dollars på at bygge nye lagre tæt på kunderne, oplyser avisen.
Men en række virksomheder, for eksempel kurérfirmaet UPS, der har planer om at lancere 3D-printning-butikker i USA, går en anden vej og er overbeviste om, at on-demand 3D-printning er fremtiden.
Kombinationen skaber revolutionen
De to måder at få varerne frem på er vidt forskellige. Den første handler om at reducere transporttiden ved at skalere og smidiggøre infrastrukturen. Den anden vil skære mest mulig infrastruktur væk og i stedet satse på produktfremstilling tæt på kunderne.
Målet er dog ens for de to tilgange, begge går efter en just-in-time, der aldrig er set før.
Læs også: Amazon haler ind på Apple på verdensranglisten for SCM
Der vil ikke gå lang tid, før de to tilgange begynder at overlappe og interagere med hinanden. Kombinationen vil udjævne mange af de ineffektive aspekter, der er ved at anvende udelukkende den ene tilgang og har potentialet til at skabe en just-in-time-revolution, vurderer Washington Post-bloggeren.
- JKK