01.06.2021  |  Sourcing

ITD: Glem ikke, at grønne byer også har brug for varer

Når mulighederne nul-emissionszoner i danske kommuner skal fastlægges, skal transportbranchen med på hør, mener ITD. Ellers risikerer man prisen bliver betalt af slutforbrugeren, fordi teknologien endnu ikke er konkurrencedygtig.

Regeringens vil gøre det nemmere at indføre nul-emissionszoner i danske byer, men det er vigtigt, at begrænsningerne indføres i takt med, at de teknologiske muligheder rent faktisk er til stede og konkurrencedygtige – ellers kan det føre til højere forbrugspriser og mere butiksdød i danske byer, mener ITD – brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.

”Vi arbejder aktivt med at reducere den negative påvirkning fra trafikken, og vi anerkender det politiske behov for handling. Vi vil som branche også meget gerne medvirke til at finde gode og ikke mindst holdbare løsninger på eksempelvis indførelse af nul-emissionszoner. I den forbindelse er det vigtigt at huske lastbilernes værdifulde bidrag til erhvervslivet – varerne skal jo frem til butikkerne, så forbrugerne kan fylde deres indkøbsposer”, siger Henriette Kjær, der er politisk chef i ITD.

ITD opfordrer derfor til, at alle kommuner huske at inddrage transportbranchen og rådføre sig om konsekvenserne, før de indfører emissionsfri zoner. Målet er den bedst mulige servicering af borgere og erhvervsliv i byerne med færrest mulige negative konsekvenser, fastslår Henriette Kjær.

”Vi tropper meget gerne op, hver gang en kommune ønsker at vende problematikken. Vi har viden og erfaring inden for området, og den stiller vi meget gerne til rådighed. Samtidig er det vigtigt, at nye begrænsninger indføres på en måde og med en tidshorisont, der giver vognmænd en realistisk mulighed for at omstille sig”, siger Henriette Kjær.

Læs også: ITD: Dieselafgifterne skal ikke komme før alternativ teknologi er klar

Udfordringen for den tunge transport i byerne er dels teknologisk, dels logistisk.

”Den emissionsfri teknologi til lastbiler er desværre langt fra lige så moden som til personbiler. Derfor er der særlige behov – også investeringsmæssigt, som man skal tage højde for. Eksempelvis koster en batterilastbil op mod tre gange så meget som en konventionel – det har de færreste vognmænd råd til. Så enten vil varerne ikke kunne komme frem, eller også vil vi se en væsentlig fordyrelse af varerne i byer med emissionsfri zoner. Udgiften skal jo betales, og det vil i sidste ende være slutkunderne, der ender med regningen”, siger Henriette Kjær.

En ofte fremført løsning er omlastning til varevogne, der så kan servicere bymidterne. Det vil i givet fald kunne løse nogle af udfordringerne med udledninger fra køretøjerne, men medfører til gengæld øget trafik og risiko for flere ulykker.

”Vi kommer ikke uden om, at lastbiler nu en gang er mere effektive til at transportere store mængder varer end små varevogne. Det betyder helt konkret, at en enkelt lastbil kan erstatte 10 varebiler – og så er spørgsmålet jo, hvad den ekstra trafik ellers medfører af negative konsekvenser med potentielt flere ulykker og mere trængsel”, afslutter Henriette Kjær.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere