08.06.2021 | Lager & distribution
ITD: Det haster med de 5-akslede lastbiler
Det går for langsomt med at få tilpasset lovgivningen, så det bliver muligt at anvende 5-akslede lastbiler på 40 ton i nye miljøzoner. Sådan lyder meldingen fra ITD, der har bedt Transportministeriet om at hastebehandle lovændringen.
Forøgelsen af vægtgrænsen for 5-akslede lastbiler er et af forslagene i ITD’s vægt- og dimensionskatalog mod en mere klimavenlig, effektiv og sikker transportbranche. Arkivfoto.
Det kræver en ændring af bekendtgørelsen om vægt og dimensioner, hvis det fremadrettet skal være muligt at køre på de danske veje med 5-akslede 40 ton lastbiler, som ellers ville være til gavn for både klimaet og fleksibiliteten i branchen. Men ændringen trækker ud, og det er problematisk.
En lang række af ITD’s medlemmer står nemlig overfor at skulle udskifte deres nuværende materiel, og det er ved at være sidste udkald, hvis vognmændene skal nå at investere i nye køretøjer for at leve op til skærpede miljøzonekrav, der gælder fra januar 2022. Derfor har ITD henvendt sig til Transportministeriet for at få sat skub i lovændringen.
”Det er vores opfattelse, at en forøgelse af vægtgrænsen for de 5-akslede lastbiler ligger lige til højrebenet. Men desværre lader det til, at luften er gået lidt af ballonen. Derfor har vi bedt ministeriet om en tidshorisont for en mulig ændring af de nuværende regler og eventuelle tekniske krav, så vores medlemmer ved, hvad udsigterne er, og på den baggrund kan vurdere nytten af at investere i nye lastbiler, siger Lasse Kristoffersen, politisk chefkonsulent i ITD i en pressemeddelelse.
Læs også: ITD: Glem ikke, at grønne byer også har brug for varer
Der skulle ikke være nævneværdige udfordringer for vejnettet med at forøge vægtgrænsen fra de nuværende 32 ton, så jo før der kommer en afklaring des bedre, selvom det for nogle allerede er ved at være for sent.
”Med en leveringstid på over et år, så ser det svært ud for de vognmænd, der ønsker at investere i nye 5-akslede lastbiler for at leve op til miljøzonekravene. Selvom det er vores forventning, at der tages hensyn til de lange investeringstider fra myndighedernes side, haster det med klarhed for vognmændene”, forklarer Lasse Kristoffersen.
Forøgelsen af vægtgrænsen for 5-akslede lastbiler er et af forslagene i ITD’s vægt- og dimensionskatalog mod en mere klimavenlig, effektiv og sikker transportbranche.
- KCP
Strategi & ledelse

Krav til bæredygtighedsrapportering stiger
Fremover vil virksomheder være forpligtede til at rapportere om bæredygtighed på en helt ny måde. Rapporteringen skal skabe gennemsigtighed på markedet inden for områderne ”Environment”, ”Social” og ”Governance”, også benævnt ”ESG”.
Branchenyt

ROCKWOOL med blandt mest bæredygtige virksomheder
ROCKWOOL er placeret på en flot 16.-plads på Top 100-listen over verdens mest bæredygtige virksomheder. En liste, der netop er udsendt af Corporate Knights. Samtidig tildeles den danske stenuldsproducent også en førsteplads blandt producenter af byggematerialer.
E-handel

Lagerkapacitet og fragtpriser udfordrer e-handlen
Virksomheder med e-handel bevarer fortsat optimismen i et svært år. 2 ud 3 butikker forventer at sende dobbelt så mange pakker om tre år i forhold til 2022. Det er et år, der på logistiksiden er præget af udfordringer med fragtpriser og lagerkapacitet for alle netbutikker.
Branchenyt

Schneider Electric blandt verdens mest bæredygtige
For 12. år i træk optræder Schneider Electric på det internationale forskningsmagasin Corporate Knights’ liste over verdens mest bæredygtige virksomheder, hvor de er med i top-10. I kategorien ”industrikonglomerat” løber Schneider Electric med førstepladsen. Schneider Electric er den eneste virksomhed i sin kategori, der har formået at være på listen hvert år siden 2012.
Strategi & ledelse

Bæredygtighedsmodenhed er i stejl stigning
Flere og flere virksomheder har i dag en mere moden strategi for at indarbejde bæredygtighed i deres forretningsprocesser. Det viser en ny SAP Insights-rapport, der undersøger, hvordan motivationen og barriererne for at indføre bæredygtighed i erhvervslivet har udviklet sig over tid.
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.