IoT-løsning gør busser grønnere og mere punktlige
Fra 13 højt kvalificerede indstillinger til tre finalister og til sidst én vinder: SkanTech vinder prisen for den bedste IoT-løsning i 2022. Kåringen fandt sted 29. september på Digitaliseringsmessen.
SkanTech monitorerer flere end 1.000 busser til offentlig transport, der samlet kører 72 millioner kilometer årligt. Derved er virksomheden med til at forbedre punktlighed og give et realtids-overblik over andre forbindelser via offentlig transport. SkanTechs modul, Driver Coach, er baseret på disse data og kan sikre, at de rigtige chauffører bliver uddannet, og at det sker i samspil med digitale assistenter.
Læs også: SMV’er kan optimere produktion og forsyningskæde med cloud-baseret IoT
Driver Coach muliggør 10 % besparelse på kørslen, op mod 40 % på skader/vedligehold og 25 % på administration.
”Der har i år været et højt niveau af kandidater til at vinde IoT-prisen, hvilket har gjort udvælgelsen spændende og svær. Vi har valgt DriverCoach som den mest innovative løsning, fordi den hjælper til at løse en lang række vigtige problemstillinger. Via data kan de både formindske brændstofforbruget i busserne, kompetenceudvikle chaufførerne og forbedre kundeoplevelsen. Samtidig har de allerede gode erfaringer med det”, siger Carolina Benjaminsen, der er CEO i DigitalLead.
Udløser stor optimisme
Det var et udtalt håb fra dommerkomitéen at modtage ansøgninger med IoT-løsninger, der kunne understøtte den grønne omstilling, bæredygtighed og sikre bedre livskvalitet, men som også skaber en god forretning for ejerne eller udviklerne. Og blandt de indkomne ansøgninger var der rigtig mange, der levede op til de krav. Det udløser stor optimisme hos dommerne for de kommende års udvikling inden for IoT.
”Dette års nominerede IoT-løsninger demonstrerer tydeligt, at markedet er blevet mere modent, og løsningerne uden store barrierer kan tages i brug af kunderne. Det gælder ikke mindst årets vinder SkanTech, der demonstrerer, hvordan transportbranchen kan hjælpe deres medarbejdere til at køre mere grønt, sikkert og effektivt”, siger Rikke Hougaard Zeberg, der er branchedirektør i DI Digital.
- PiB