06.05.2020  |  Lager & distribution

Instabox kommer til Danmark

Den 5. maj åbnede den svenske tech- og logistikvirksomhed, Instabox, i Danmark. Tjenesten begynder i København og vil over de næste par år opbygge et netværk med egne pakkebokse i hele landet. Størstedelen af pakkerne skal leveres samme dag.

E-handelen blomstrer i Danmark. I 2019 købte danskerne varer for 146 milliarder kroner på nettet – en omsætningsstigning på 13 procent fra 2018. Det viser tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Læs også: Nu leverer Bring til Nærboks

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Nu får danske forbrugere og webshops en ny mulighed, når pakkerne skal bringes ud. I går, d. 5. maj, åbnede tech- og logistikvirksomheden Instabox således i Danmark.

Instabox begynder i København og vil i løbet af 2020 udbygge netværket af egne pakkebokse til at dække resten af Sjælland og Fyn, så 2,5 millioner danskere har adgang til logistiktjenesten inden årets udgang. I 2021 kommer resten af Danmark med.

Der bliver leveret pakker alle ugens syv dage, og ni ud af ti pakker, der bliver bestilt inden klokken 16.30, kommer frem samme dag.

Ingen kø ved pakkeudleveringen
”Det betyder i praksis, at du for eksempel kan bestille en ny skjorte eller kjole om formiddagen og nå at hente den om eftermiddagen, inden du skal ud at spise eller i byen fredag aften. Og fordi vi har vores egne pakkebokse, behøver du ikke at stå i kø ved pakkeudleveringen”, fortæller Martin Nørtoft, der er General Manager for Instabox i Danmark.

Instabox har for nylig gennemført en ny finansieringsrunde på 36 millioner euro – eller næsten 270 millioner kroner – hvoraf en del skal bruges til fortsat vækst i Sverige og ekspansion til nye markeder.

”Vi glæder os rigtigt meget til at åbne i Danmark, hvor den ekstra kapitaltilførsel gør det muligt at have en offensiv og langsigtet vækststrategi. Samtidig kan vi trække nogle af vores mere end 50 samarbejdspartnere i Sverige med over sundet, så vi hurtigere kan udbygge vores distribution”, siger Alexis Priftis, der er CEO og medstifter af Instabox.

Instabox har hvert år siden lanceringen i 2015 mere end tredoblet omsætningen. Sidste år fordoblede Instabox sin fysiske tilstedeværelse i Sverige, så seks millioner svenskere i dag har mulighed for at bruge tjenestens samme-dag-levering.

En af Instabox's kunder i Sverige er Junkyard, som er Skandinaviens største netbutik for street fashion. Her ser man frem til at få en bedre tilstedeværelse på den andet side af sundet.

”Vi har et godt samarbejde med Instabox i Sverige, hvor vi kender dem for hurtig levering og god kundeservice. Derfor glæder vi os også over, at de nu åbner i Danmark og ser frem til at fortsætte samarbejdet med dem her”, siger David Lidén, der er Head of Agile Processes & Development hos Junkyard.

​Ud over Junkyard samarbejder Instabox blandt andet med H&M, IKEA og Boozt.com i Sverige.

Læs også: Nu kan Ikeas kunder hente deres varer over hele landet

Samlet set har 85 procent af svenskerne adgang til Instabox, som løbende udbygger distributionen, så hele Sverige bliver dækket.

- SMF

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere