Insoucing kan være en stor fordel i modebranchen
Flere designere i modebranchen vil gerne samarbejde om insourcing, der både skaber flere arbejdspladser herhjemme og sikrer produktionskvaliteten.
Forbrugerne stiller en række krav til den danske modebranche. Et af kravene er en øget viden om produkternes produktionshistorie, og den er langt nemmere at give kunderne, hvis produkterne er produceret herhjemme.
Under en masterclass om insourcing af produktion til Danmark, afholdt af Innovationsnetværket Livsstil, Bolig og Beklædning, stod det også klart, at insourcing var vejen frem. Flere designere ville gerne stå sammen om insourcing, skriver fashionforum.dk.
Ifølge administrerende direktør Thomas Klausen fra Dansk Mode & Textil er det essentielt at få afklaret, hvilke typer produktionsvirksomheder, vi har råd til i Danmark.
Det er et mål at få flere produktionsvirksomheder tilbage til Danmark, men for at udarbejde en kvalificeret og holdbar løsning, er det nødvendigt, at designskolerne, de store modevirksomheder og politikerne arbejder i tæt relation med hinanden, sagde Thomas Klausen.
Minister vil fastholde produktion i Danmark
Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R) deltog også med et indlæg om insourcing ved arrangementet. Her talte hun også varmt for at få rykket produktionen tilbage i Danmark.
Danske virksomheder inden for mode og tekstil har i lang tid markeret sig stærkt på den internationale scene. Virksomhedernes succes har i mange år kunne omsætte deres produktioner til økonomisk kapital, hvilket også har bidraget til det danske BNP. Men selv om vi har denne stærke position på det internationale marked, skal uddannelserne forsætte med at udvikle sig, fordi den globale konkurrence er benhård. En af de områder, som jeg synes er værd at tage fat på for at øge produktion og nytænkning, er at tematisere, hvordan vi fastholder produktion i Danmark, sagde hun.
Læs også: Virksomheder taber penge på outsourcing
Ministeren hæftede sig ved, at mode og beklædningsbranchen i dag er Danmarks fjerde største eksporterhverv, hvilket hun synes er et bemærkelsesværdigt resultat.
Men dansk design har mærkatet: Made in China, Made in Turkey og Made in Bangladesh påtrykt, og dét har vist sig at have nogle ulemper, sagde Sofie Carsten Nielsen.
For eksempel gør insourcing det nemmere for designeren at sikre kvaliteten på produkterne, hvilket kan være vanskeligt, hvis tøjet bliver produceret langt væk.
-SSM