Innovationen halter i offentlige indkøb
To ud af tre private tilbudsgivere får ikke mulighed for at byde ind med innovative løsninger, når det offentlige køber ind, viser analyse fra Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde.
Hvert år bruger det offentlige omkring 300 milliarder kroner på offentlige indkøb, hvilket svarer til en sjettedel af Danmarks BNP.
Læs også: Region Syd udvikler smart lagerstyring med stregkoder
Det er grumme mange penge, og derfor er det vigtigt at se på, om omkostningerne kan barberes ned, og man i det hele taget kan få mere ud af det gigantiske beløb.
Derfor har Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde (ROPS) sat sig for at undersøge udbudskulturens tilstand og konkluderer i en ny analyse, at der er plads til forbedringer, når det gælder om at tænke i nye og smartere løsninger, når der købes ind i det offentlige.
Udbudskulturen er afgørende for, at de offentlige indkøb sker fleksibelt og effektivt, og at opgaveløsningen løbende kan forbedres i et velfungerende offentlig-privat samarbejde, siger Mai Buch, formand for ROPS.
Tilbudsgivere får ikke lov til at være innovative
I analysen har en række ordregivere og tilbudsgivere bidraget med svar og oplysninger om det seneste udbud, de har gennemført eller afgivet tilbud på.
Hele to ud af tre tilbudsgivere svarer i undersøgelsen, at de stort set ikke eller slet ikke fik mulighed for at byde ind med innovative løsninger.
Det på trods af, at de gerne ville og mente, at de var i stand til at komme med nye, smartere løsninger, hvis udbudsmaterialet havde givet mulighed for det.
Innovation reducerer omkostninger
ROPS vurderer, at innovationsfremmende udbud kan føre til bedre service og reduktion af omkostningerne i den offentlige sektor.
Det er naturligvis ikke i forbindelse med udbud af alle opgaver, at innovative løsninger er relevante, men analysen viser, at der er potentiale for, i endnu højere grad end det er tilfældet i dag, at inddrage leverandørerne i at tænke i nye og smartere måder at løfte opgaverne på, siger Mai Buch.
Nyt digitalt værktøj til en god udbudskultur
ROPS har sammen med analysen offentliggjort et nyt værktøj, som anviser veje til en god udbudskultur.
Læs også: Indkøb gemmer kæmpestort innovationspotentiale
Værktøjet har to dele én rettet mod offentlige ordregivere og én rettet mod private tilbudsgivere og giver gode råd til, hvordan eksempelvis dialog kan gribes an i forbindelse med udbud.
- JKK