Indkøb i Kina er en modedille
Mange af de indkøb danske og vesteuropæiske virksomheder foretager i Kina og andre lavomkostningslande giver ikke forretningsmæssig mening, hvis man regner ordentlig efter og der er stor risiko for, at Kina-indkøb går udover innovationen.
Den tyske professor Holger Schiele fra det hollandske universitet University of Twente har undersøgt en række tyske bilproducenters indkøb i Kina.
Den undersøgelse præsenterede han på konferencen 2nd Supply Chain Leaders Forum arrangeret af CBS og Tata Consulting Services den 29. august 2013.
Resultatet viser, at 90-95 procent af indkøbene ikke lever op til succeskriterierne målt på en kombination af realiserede besparelser og call offs (manglende leveringer). Undersøgelsen viste også, at jo større kontrakten er, jo større er sandsynligheden for fiasko også. To meget overraskende resultater for de fleste, i høj grad også for de undersøgte virksomheder.
Det er en undersøgelse, vi har foretaget hvert år igennem en årrække, og resultatet var det samme hvert år. De undersøgte virksomheder var overraskede over resultatet, men det bemærkelsesværdige var, at de ikke reagerede før efter tre til fire års gentagende undersøgelser, der viste samme resultat, fortæller Holger Schiele og tilføjer:
Hvorfor fortsætter virksomheder indkøb i Kina år efter år, hvis indkøbene konsekvent ikke lever op til succeskriterierne?.
Lars Villads Krogh fra ABC Softwork har stor erfaring i at rådgive virksomheder i indkøbsanalyser.
<p>Hvorfor fortsætter virksomheder indkøb i Kina år efter år, hvis indkøbene konsekvent ikke lever op til succeskriterierne? </p>
Professor Holger Schiele
Jeg genkender billedet af, at mange virksomheder køber ind for gigantiske beløb uden at gennemføre analyser og etablere et faktuelt grundlag for indkøbene. Indkøb i Kina kan være en god forretning, hvis der er tale om højfrekvente varer til et modent marked. Men ofte glemmer virksomhederne at foretage en totalomkostningsanalyse af indkøbene og overser derfor, at mange varer indkøbt i Kina reelt er en dyrere løsning end indkøb hos mere lokale leverandører. Transportomkostninger, lav fleksibilitet/lang leveringstid, høj kapitalbinding og høj risiko for afskrivninger på grund af ukurant lager er meget, meget dyrere end, de fleste er opmærksomme på, fortæller han.
So ein Ding
Holger Schiele svarede ikke selv direkte på dette spørgsmål på konferencen, men det mere end lå i luften, at for manges vedkommende er indkøb i Kina drevet af modeluner mere end grundige analyser og beregninger. Han viste blandt andet et dias med et billede af en stor flok lemminger, der kaster sig udover en klippekant.
Det simple svar på spørgsmålet er, at ingen havde etableret overblikket og gennemført analyser, der kunne afsløre resultatet. Men det leder jo til det oplagte spørgsmål: Hvorfor dog ikke?
Holger Schiele pegede på, at global sourcing kun er én ud af mange løftestænger, som indkøbsdirektøren kan gøre brug af, ligesom den direkte pris ikke er den eneste parameter, der spiller en rolle for indkøbs forretningsmæssige succes. Han nævner for eksempel: Pooling of demand, optimering af produktprogrammet, procesoptimeringer, optimeringer af leverandørrelation og prisevaluering/-analyse som de væsentligste løftestænger udover global sourcing.
Vores forskning viser, at globalt indkøb ikke skaber flere besparelser end andre typer løftestænger eller projekter. Global sourcing placerer sig på tredjepladsen over besparelsespotentialer, men der er generelt ikke den store forskel mellem potentialet for de forskellige løftestænger, fortalte Holger Schiele.
Holger Schieles forskning viser tværtimod, at mange indkøbsprojekter med kinesiske leverandør ender med, at varen enten ikke bliver leveret til tiden eller ikke bliver leveret i tilstrækkelig god kvalitet.
Det medfører det, vi kalder den grimme tvilling, nemlig at indkøbsafdelingen må vende sig mod den oprindelige leverandør eller en anden alternativ leverandør og foretage kompenserende indkøb på ufavorable vilkår og derved skaber ekstra følgeomkostninger.
De fleste adm. direktør har en salgs- eller økonomibaggrund og har ikke altid en dyb indsigt i indkøbskompleksitet. De har let ved at blive forført af Go China-bølgen, fokusere på enhedsprisen og overse totalomkostningerne, og det kan let forlede en virksomhed til at lægge alle eller for mange af indkøbene til kinesiske leverandører, fortæller Lars Villads Krogh.
Risiko for tab af innovationskraft
Men den tyske professor er ikke færdig med at problematisere indkøb i Kina endnu. Han påpegede på konferencen, at en lavomkostningsstrategi risikerer at skabe tab af innovationskraft for de købende virksomheder. Han gennemførte i 2012 sammen med forskerkollegaerne Philipp Horn og Bart Vos en undersøgelse, der konkluderede, at international sourcing skabte gennemsnitlige besparelser på 3,31 procent, mens produktoptimering i virksomheder, der ikke gør brug af international sourcing, skabte gennemsnitlige besparelser på 6,95 procent. Det er en forskel på 3,76 procent, som kunne tyde på, at der sker et tab af innovationskraft, når virksomheder anlægger en prisfokuseret global indkøbstilgang.
Relationen er det vigtigste
Holger Schieles undersøgelse af 219 leverandør-køber relationer viser, at der ikke er nogen sammenhæng mellem pris og innovation i leverandørrelationerne. Det mest afgørende for innovationskraften er, om den købende virksomhed har status som foretrukken kunde.
Læs også: Slut med billig arbejdskraft i Kina
Det ser altså ud til, at relationen i sig selv er vigtigere end leverandørens kompetence eller innovationsniveau. Det er samspillet mellem leverandør og kunde, der skaber innovationen og værdien og det gælder i særlig grad, hvis eller når der sker forstyrrelser i forsyningskæden, fortalte han.
Holger Schieles forskning
Læs mere i:
- The ugly twins: Failed low-wage-country sourcing projects and their expensive replacements; Philipp Horn, Holger Schiele, Welf Werner; Journal of Purchasing & Supply Management, 2013.
- Accessing Supplier Innovation By Being Their Preferred Customer; Holger Schiele; Research Technology Management, 2012.
- Supplier Innovativeness And Supplier Pricing: The Role of Preferred Customer Status; Holger Schiele, Casper Veldman, Lisa Hüttinger; International Journal of Innovation Management, 2011.
- Estimating cost-saving potential from international sourcing and other sourcing levers; Holger Schiele, Philipp Horn, Bart Vos; International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 2011.