IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere

Den internationale maritime organisation presser på for at bekæmpe kulstof-udslippet fra skibe. IMO indsætter en ekstraordinær arbejdsgruppe og udvikler et ”lige til tiden”-koncept.

Den internationale maritime organisation vil reducere fragtskibes kulstof-udslip hurtigere og iværksætter en række initiativer. Foto: IMO.

22.10.2018

SCM.dk

IMO’s oprindelige plan, fra april 2018, består i, at organisationen vil fortsætte med at mindske drivhusgasser fra international skibsfragt og helt udfase udslippet så hurtigt som muligt, i dette århundrede.

Strategien giver shippingindustrien en klar kurs mod at investere i udviklingen af brændsler med enten lavt eller intet kulstofudslip samt innovative energieffektive teknologier.

IMO's Generalsekretær Kitack Lim. PR-foto..

IMO’s generalsekretær Kitack Lim åbnede mødet med en ambition om at få en plan på plads:

”Det er nu tid til at vende en ny side og sammen gå i gang med at implementere den oprindelige IMO-strategi. I opfordres til at engagere jer med beslutsomhed i denne uge, ved at opsætte et klart program, på linje med visionen, principperne og ambitionsniveauet i strategien, så den kan blive iværksat. Således at programmet, der skal følge op på aktionerne, kan godkendes i næste uge, når havmiljøbeskyttelseskomiteen mødes.”

Den ekstraordinære arbejdsgruppe skal reportere til havmiljøbeskyttelseskomiteen som forventes at godkende samt udvikle aktionsplanen yderligere.

”Lige til tiden”-operationer
Til IMO’s møde blev en anden plan også præsenteret. Den handler om, at man ved at reducere den tid skibene tilbringer i venteposition uden for havnene samt ved anker, kan reducere skibenes kulstof-udslip væsentligt, ifølge studier lavet af IMO-medlemmer.

Skibe kan nemlig tilbringe dage i venteposition, men hvis man kan oplyse skibene med regulære opdateringer omhandlende kaj-tilgængelighed, især i de sidste 12 timer før havneankomst, kan man reducere skibenes- og havnenes kulstof-udslip markant.

Implementering af konceptet ”lige til tiden”-skibsoperationer (just-in-time) betyder at skibene kan time deres ankomst bedre. Det kan f.eks. ske ved at skibene sænker farten og derved forbrænder mindre brændstof, samtidig med at selskaberne sparer brændstofomkostninger.

Læs også: Havnemyndigheder går sammen om i nyt klimaprogram

Det er den globale industrialliance, GIA, der skal undersøge mulighederne i ”lige til tiden”-konceptet. GIA skal se på operationelle- og kontraktlige barriere ved implementeringen af programmet, så alle parter kan tage de nødvendige foranstaltninger, der skal gøre operationen til en global realitet.

GIA har lavet en video, der forklarer ”lige til tiden”-konceptet, som også blev præsenteret på IMO’s møde.

- SN

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

14.04.2025Bureau Veritas

Sponseret

ISO 9001 inspirationsseminar

14.04.2025SCM.dk

Ny forsvarsaccelerator styrker iværksættere med 200 millioner

14.04.2025SCM.dk

Toldkrig gør forsyningskæder dyrere og dårligere

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle