Rapport peger på syv tendenser, der er i gang med at ændre skibsfarten

I deres årlige rapport identificerer UNCTAD bl.a protektionisme, digitalisering og klimaforandringer som nogle af de tendenser, der lige nu er i gang med at forandre skibsfarten.

I en over 100 sider lang rapport identificerer UNCTAD syv tendenser inden for skibsfarten..

05.10.2018

SCM.dk

Herunder kan du læse UNCTAD’s syv tendenser præsenteret i tilfældig rækkefølge:

  1. Protektionisme
    På efterspørgselssiden peger rapporten på, at usikkerhed som følge af omfattende geopolitiske, økonomiske og handelspolitiske forandringer samt nogle strukturelle skift også påvirker den maritime handel. En umiddelbar bekymring er de indadvendte politikker og stigende protektionistiske følelser, der kan underminere den globale økonomiske vækst og rykke eksisterende handelsmønstre.
  2. Digitalisering, e-handel og implementering af bælt- og vejinitiativet
    Udviklingen af teknologiske fremskridt og Kinas ambitiøse omlægning af den globale handelsinfrastruktur er en anden tendens, der ifølge UNCTAD vil medføre store konsekvenser for skibsfarten. Det såkaldte Bælt- og vejinitiativ og den voksende e-handel har potentialet til at give handlen et boost, mens digitaliseringen af skibsfarten ifølge UNCTAD kan hjælpe industrien med at reagere effektivt på den øgede efterspørgsel.
  3. Ny kapacitet i overskud
    UNCTAD peger også på, at der fra et udbudssynspunkt kan være en fare i at alt for optimistiske fragtselskaber, der er en konkurrent i kampen om markedsandele, bestiller for meget ny kapacitet, hvilket medfører forværrede markedsforhold indenfor shipping. Dette kan igen forstyrre udbuds- og efterspørgselsbalancen og få konsekvenser for fragt-rater, transportomkostninger og indtjening.
  4. Konsolidering
    Rederikonsolideringer gennem fusioner og alliancer har været stigende de seneste år som reaktion på lavere efterspørgselsniveauer. Den måde, som dette påvirker konkurrencen på, er ifølge UNCTAD en fortsat bekymring.
  5. Forholdet mellem havne og containershippingfirmaer
    Nye alliancer og ibrugtagningen af større fartøjer er også med til at ændre forholdet mellem verdens havne og containershippingfirmaerne. Konkurrencemyndigheder og maritime transportregelsættere bør også analysere denne udvikling. Det gælder både udvælgelsen af anløbshavne, konfigurationen af shippingnetværk, distributionen af omkostninger og indtjening mellem shippingselskaber og havne, samt tilgangen til koncessioner af containerterminaler.
  6. Vægt
    Værdien af fragt kan ikke længere bestemmes ud fra vægt alene. Sektorens evne til at udnytte relevante teknologiske fremskridt bliver stadig vigtigere.
  7. Klimaforandringer
    Bestræbelserne på at bremse CO2-udslippet og forbedre miljøindsatsen for international skibsfart forbliver højt placeret på den internationale dagsorden. Den oprindelige strategi, der blev vedtaget i april 2018 af Den Internationale Søfartsorganisation, om at reducere den årlige udledning af drivhusgasser fra skibe med mindst 50 procent i 2050 i forhold til 2008, er en særlig vigtig udvikling. 

- JMA

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Vestlige lande udskyder klimahandling med kreative undskyldninger

11.06.2025SCM.dk

Dårligt arbejdsmiljø koster Danmark milliarder hvert år

10.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Et samarbejde der forenkler din pallehåndtering

07.06.2025SCM.dk

Eksport holder stand trods Trumps toldmure

06.06.2025SCM.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

05.06.2025SCM.dk

CEO Kasper Tranberg står nu i spidsen for brændstofforsyning til dansk luftfart

04.06.2025SCM.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

04.06.2025SCM.dk

Trump-politik får danske ingeniører til at overveje exit

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online