Rapport peger på syv tendenser, der er i gang med at ændre skibsfarten

I deres årlige rapport identificerer UNCTAD bl.a protektionisme, digitalisering og klimaforandringer som nogle af de tendenser, der lige nu er i gang med at forandre skibsfarten.

I en over 100 sider lang rapport identificerer UNCTAD syv tendenser inden for skibsfarten..

05.10.2018

SCM.dk

Herunder kan du læse UNCTAD’s syv tendenser præsenteret i tilfældig rækkefølge:

  1. Protektionisme
    På efterspørgselssiden peger rapporten på, at usikkerhed som følge af omfattende geopolitiske, økonomiske og handelspolitiske forandringer samt nogle strukturelle skift også påvirker den maritime handel. En umiddelbar bekymring er de indadvendte politikker og stigende protektionistiske følelser, der kan underminere den globale økonomiske vækst og rykke eksisterende handelsmønstre.
  2. Digitalisering, e-handel og implementering af bælt- og vejinitiativet
    Udviklingen af teknologiske fremskridt og Kinas ambitiøse omlægning af den globale handelsinfrastruktur er en anden tendens, der ifølge UNCTAD vil medføre store konsekvenser for skibsfarten. Det såkaldte Bælt- og vejinitiativ og den voksende e-handel har potentialet til at give handlen et boost, mens digitaliseringen af skibsfarten ifølge UNCTAD kan hjælpe industrien med at reagere effektivt på den øgede efterspørgsel.
  3. Ny kapacitet i overskud
    UNCTAD peger også på, at der fra et udbudssynspunkt kan være en fare i at alt for optimistiske fragtselskaber, der er en konkurrent i kampen om markedsandele, bestiller for meget ny kapacitet, hvilket medfører forværrede markedsforhold indenfor shipping. Dette kan igen forstyrre udbuds- og efterspørgselsbalancen og få konsekvenser for fragt-rater, transportomkostninger og indtjening.
  4. Konsolidering
    Rederikonsolideringer gennem fusioner og alliancer har været stigende de seneste år som reaktion på lavere efterspørgselsniveauer. Den måde, som dette påvirker konkurrencen på, er ifølge UNCTAD en fortsat bekymring.
  5. Forholdet mellem havne og containershippingfirmaer
    Nye alliancer og ibrugtagningen af større fartøjer er også med til at ændre forholdet mellem verdens havne og containershippingfirmaerne. Konkurrencemyndigheder og maritime transportregelsættere bør også analysere denne udvikling. Det gælder både udvælgelsen af anløbshavne, konfigurationen af shippingnetværk, distributionen af omkostninger og indtjening mellem shippingselskaber og havne, samt tilgangen til koncessioner af containerterminaler.
  6. Vægt
    Værdien af fragt kan ikke længere bestemmes ud fra vægt alene. Sektorens evne til at udnytte relevante teknologiske fremskridt bliver stadig vigtigere.
  7. Klimaforandringer
    Bestræbelserne på at bremse CO2-udslippet og forbedre miljøindsatsen for international skibsfart forbliver højt placeret på den internationale dagsorden. Den oprindelige strategi, der blev vedtaget i april 2018 af Den Internationale Søfartsorganisation, om at reducere den årlige udledning af drivhusgasser fra skibe med mindst 50 procent i 2050 i forhold til 2008, er en særlig vigtig udvikling. 

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

15.12.2025SCM.dk

EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025SCM.dk

ESG-rapportering: Omnibussen er nu et skridt tættere på målstregen

10.12.2025SCM.dk

Global handel vokser fortsat trods masser af forstyrrelser

09.12.2025SCM.dk

Få det fulde overblik over forsyningskæden – direkte i din indbakke

09.12.2025SCM.dk

Farvel til 70 procent af datakrav i ESG-rapportering

08.12.2025SCM.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal sparke bæredygtig vækst i gang

08.12.2025SCM.dk

Ny diplomuddannelse skal styrke ledelsen af danske forsyningskæder

08.12.2025SCM.dk

Fellowship-program styrker bæredygtig fødevareinnovation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn