ICM effektiviserer lagerlogistikken med mobile robotter

For at kunne ekspedere deres mange ordrer hurtigst muligt, har ICM investeret i tre mobile MiR-robotter, der samlet set frigør 40 timer om ugen hos virksomhedens ansatte.

Robotterne frigør tid, der nu bliver brugt på planlægning og optimering. Foto: ICM..

13.02.2020

SCM.dk

Hos ICM’s logistikcenter i Odense, hvor ansatte ekspederer 100.000 ordrer om året, har man fundet en løsning på den trange plads og den hårde konkurrence: Tre mobile MiR1000-robotter.

Læs også: Forskere vil lave robotter, som alle kan kode

Takket være investeringen sparer tre ansatte nu dagligt hver især flere timer, blandt andet, fordi de slipper for at bruge tid på manuelt at kørepaller på en stabler til højlageret.

Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM, glæder sig over robotterne, som han har fundet ud af kan gøre en stor forskel for virksomheden. Foto: ICM..

I stedet kan de nøjes med at placere pallerne på de særlige MiR-racks, som robotterne kan hente pallerne på og køre dem videre ind til højlageret.

Her står MiR-racks for enden af reolerne, så højtrucks kan hente pallerne dér og fordele varerne på de relevante hylder.

Truckførerne i højtrucks kan via et kort på en tablet i højtrucken hele tiden se, hvor de små mobile robotter befinder sig, ligesom de mobile robotter gør opmærksomme på sig selv med lyd og lys, der, hvor trafikken er mest intens.

Herved er der et tæt samarbejde mellem trucks og robotter, og i en virksomhed med konstant intern trafik er kommunikationen mellem køretøjer vital for at undgå, at forskellige maskiner blokerer for hinanden.

MiRs flådestyringssoftware, MiR Fleet, sørger desuden for at fordele opgaverne mellem de tre mobile robotter, så det er den robot, der hurtigst kan løse en opgave, der vælges, og den sørger også for, at de tre mobile robotter selv kører hen og tanker op med strøm mellem opgaverne, så nedetiden optimeres.

Et soleklart potentiale
Samlet set frigør de mobile robotter cirka 40 timer hver uge hos ICM, der før blev brugt på bemandet intern transport mellem varemodtagelse og indplaceringsområder.

De bruges nu mere værdifuldt – nemlig på planlægning og optimering.

Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM A/S, fortæller, at det har været en lærerig proces at udtænke det optimale workflow for hele trafikafviklingen og varetransporten i logistikcentret:

”Vi skal være gearet til at kunne smide alt, hvad vi har i hænderne for at kunne levere inden for 24 timer til vores kunder i Danmark. Derfor handler det om at bruge vores ressourcer kløgtigt. Vi investerer i ny teknologi for at kunne værne om vores medarbejderstab og tiltrække nye, dygtige folk”, siger han.

ICM har lavet en omfartsvej til de mobile robotter, så der nu er frigivet plads til den øvrige trafik på logistikcentret. Foto: ICM..

Hos ICM ser ledelsen et soleklart potentiale for at automatisere flere processer. Lige nu er det flowet fra vareindlevering til lager, men på sigt vil ICM også automatisere transporten fra pluk til vareudlevering og drage endnu mere nytte af robotterne.

Læs også: MiR-robotter optimerer den interne logistik hos Honeywell

ICM A/S blev grundlagt i 1946 og er siden vokset via organisk vækst og opkøb af virksomheder relateret til sikkerhed og hygiejne. Den årlige omsætning ligger i omegnen af 400 millioner kroner.

- SMF

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online