ICM effektiviserer lagerlogistikken med mobile robotter

For at kunne ekspedere deres mange ordrer hurtigst muligt, har ICM investeret i tre mobile MiR-robotter, der samlet set frigør 40 timer om ugen hos virksomhedens ansatte.

Robotterne frigør tid, der nu bliver brugt på planlægning og optimering. Foto: ICM..

13.02.2020

SCM.dk

Hos ICM’s logistikcenter i Odense, hvor ansatte ekspederer 100.000 ordrer om året, har man fundet en løsning på den trange plads og den hårde konkurrence: Tre mobile MiR1000-robotter.

Læs også: Forskere vil lave robotter, som alle kan kode

Takket være investeringen sparer tre ansatte nu dagligt hver især flere timer, blandt andet, fordi de slipper for at bruge tid på manuelt at kørepaller på en stabler til højlageret.

Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM, glæder sig over robotterne, som han har fundet ud af kan gøre en stor forskel for virksomheden. Foto: ICM..

I stedet kan de nøjes med at placere pallerne på de særlige MiR-racks, som robotterne kan hente pallerne på og køre dem videre ind til højlageret.

Her står MiR-racks for enden af reolerne, så højtrucks kan hente pallerne dér og fordele varerne på de relevante hylder.

Truckførerne i højtrucks kan via et kort på en tablet i højtrucken hele tiden se, hvor de små mobile robotter befinder sig, ligesom de mobile robotter gør opmærksomme på sig selv med lyd og lys, der, hvor trafikken er mest intens.

Herved er der et tæt samarbejde mellem trucks og robotter, og i en virksomhed med konstant intern trafik er kommunikationen mellem køretøjer vital for at undgå, at forskellige maskiner blokerer for hinanden.

MiRs flådestyringssoftware, MiR Fleet, sørger desuden for at fordele opgaverne mellem de tre mobile robotter, så det er den robot, der hurtigst kan løse en opgave, der vælges, og den sørger også for, at de tre mobile robotter selv kører hen og tanker op med strøm mellem opgaverne, så nedetiden optimeres.

Et soleklart potentiale
Samlet set frigør de mobile robotter cirka 40 timer hver uge hos ICM, der før blev brugt på bemandet intern transport mellem varemodtagelse og indplaceringsområder.

De bruges nu mere værdifuldt – nemlig på planlægning og optimering.

Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM A/S, fortæller, at det har været en lærerig proces at udtænke det optimale workflow for hele trafikafviklingen og varetransporten i logistikcentret:

”Vi skal være gearet til at kunne smide alt, hvad vi har i hænderne for at kunne levere inden for 24 timer til vores kunder i Danmark. Derfor handler det om at bruge vores ressourcer kløgtigt. Vi investerer i ny teknologi for at kunne værne om vores medarbejderstab og tiltrække nye, dygtige folk”, siger han.

ICM har lavet en omfartsvej til de mobile robotter, så der nu er frigivet plads til den øvrige trafik på logistikcentret. Foto: ICM..

Hos ICM ser ledelsen et soleklart potentiale for at automatisere flere processer. Lige nu er det flowet fra vareindlevering til lager, men på sigt vil ICM også automatisere transporten fra pluk til vareudlevering og drage endnu mere nytte af robotterne.

Læs også: MiR-robotter optimerer den interne logistik hos Honeywell

ICM A/S blev grundlagt i 1946 og er siden vokset via organisk vækst og opkøb af virksomheder relateret til sikkerhed og hygiejne. Den årlige omsætning ligger i omegnen af 400 millioner kroner.

- SMF

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online