ICM effektiviserer lagerlogistikken med mobile robotter

For at kunne ekspedere deres mange ordrer hurtigst muligt, har ICM investeret i tre mobile MiR-robotter, der samlet set frigør 40 timer om ugen hos virksomhedens ansatte.

Robotterne frigør tid, der nu bliver brugt på planlægning og optimering. Foto: ICM..

13.02.2020

SCM.dk

Hos ICM’s logistikcenter i Odense, hvor ansatte ekspederer 100.000 ordrer om året, har man fundet en løsning på den trange plads og den hårde konkurrence: Tre mobile MiR1000-robotter.

Læs også: Forskere vil lave robotter, som alle kan kode

Takket være investeringen sparer tre ansatte nu dagligt hver især flere timer, blandt andet, fordi de slipper for at bruge tid på manuelt at kørepaller på en stabler til højlageret.

Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM, glæder sig over robotterne, som han har fundet ud af kan gøre en stor forskel for virksomheden. Foto: ICM..

I stedet kan de nøjes med at placere pallerne på de særlige MiR-racks, som robotterne kan hente pallerne på og køre dem videre ind til højlageret.

Her står MiR-racks for enden af reolerne, så højtrucks kan hente pallerne dér og fordele varerne på de relevante hylder.

Truckførerne i højtrucks kan via et kort på en tablet i højtrucken hele tiden se, hvor de små mobile robotter befinder sig, ligesom de mobile robotter gør opmærksomme på sig selv med lyd og lys, der, hvor trafikken er mest intens.

Herved er der et tæt samarbejde mellem trucks og robotter, og i en virksomhed med konstant intern trafik er kommunikationen mellem køretøjer vital for at undgå, at forskellige maskiner blokerer for hinanden.

MiRs flådestyringssoftware, MiR Fleet, sørger desuden for at fordele opgaverne mellem de tre mobile robotter, så det er den robot, der hurtigst kan løse en opgave, der vælges, og den sørger også for, at de tre mobile robotter selv kører hen og tanker op med strøm mellem opgaverne, så nedetiden optimeres.

Et soleklart potentiale
Samlet set frigør de mobile robotter cirka 40 timer hver uge hos ICM, der før blev brugt på bemandet intern transport mellem varemodtagelse og indplaceringsområder.

De bruges nu mere værdifuldt – nemlig på planlægning og optimering.

Søren Jepsen, Supply Chain Direktør i ICM A/S, fortæller, at det har været en lærerig proces at udtænke det optimale workflow for hele trafikafviklingen og varetransporten i logistikcentret:

”Vi skal være gearet til at kunne smide alt, hvad vi har i hænderne for at kunne levere inden for 24 timer til vores kunder i Danmark. Derfor handler det om at bruge vores ressourcer kløgtigt. Vi investerer i ny teknologi for at kunne værne om vores medarbejderstab og tiltrække nye, dygtige folk”, siger han.

ICM har lavet en omfartsvej til de mobile robotter, så der nu er frigivet plads til den øvrige trafik på logistikcentret. Foto: ICM..

Hos ICM ser ledelsen et soleklart potentiale for at automatisere flere processer. Lige nu er det flowet fra vareindlevering til lager, men på sigt vil ICM også automatisere transporten fra pluk til vareudlevering og drage endnu mere nytte af robotterne.

Læs også: MiR-robotter optimerer den interne logistik hos Honeywell

ICM A/S blev grundlagt i 1946 og er siden vokset via organisk vækst og opkøb af virksomheder relateret til sikkerhed og hygiejne. Den årlige omsætning ligger i omegnen af 400 millioner kroner.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

17.03.2025SCM.dk

Effektiv logistik optimerer Stanley Black & Deckers forsyningskæde i Norden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club 2025

Sidste chance for tilmelding!

Dato

01.04.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Kellers Park, Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams