Hver tredje palle beskadiges på vej gennem forsyningskæden

En traditionel palle holder kun til at blive sendt tre til seks gange gennem de mange led, hvorefter

07.06.2011

SCM.dk

Ingen har rigtig lyst til at vedkende sig ansvaret for de tusinder af EUR-paller, som cirkulerer rundt mellem fødevareindustrien og danske detailhandelsbutikker, hvilket er forståeligt nok.
I dag udveksler afsender og modtager paller med hinanden i forholdet 1:1. Hvis en lastbil eksempelvis afleverer varer på 20 paller til en virksomheds lager, får lastbilen efter endt losning - i teorien - 20 paller med sig tilbage. Det ville fungere nogenlunde, hvis modtageren altid havde ledige paller nok at give med tilbage, hvis pallerne altid havde samme kvalitet, og hvis de ikke gik i stykker. Men det er langt fra tilfældet. Hver tredje af de 400 millioner paller, der årligt bruges i Europa, skønnes at gå i stykker. Derfor kan det hurtigt blive umuligt at afklare, hvem der har ansvaret og således skal erstatte de beskadigede paller.
De logistiske problemer med ødelagte paller uden ejere har gennem de senere år banet vejen for et helt nyt marked. Siden 1998 har den australsk ejede virksomhed CHEP, hvis koncept er baseret på leje af paller, forsøgt at slå rod på det danske marked. Via en række centralt placerede servicecentre repareres de beskadigede paller, hvilket er påkrævet, for cirka hver tredje palle, som cirkulerer rundt i forsyningskæden.
”De blå paller”, som CHEP kalder sine paller, benyttes i dag af blandt andet COOP, Dansk Supermarked, Supergros og Reitan. Selv om de fire kæder til sammen sidder på 95 procent af det danske detailhandelsmarked, er det dog langt fra ensbetydende med, at alle deres varer transporteres på CHEP’s paller. De benytter nemlig overvejende fortsat de hvide EUR-paller, men supplerer i nogen grad med de lejede blå paller.
CHEP’s danske Business Development Manager Erik Hauge Pedersen tør ikke give noget nøjagtigt bud på, hvor stor virksomhedens reelle markedsandel er. Lidt presset erkender han dog, at der nok er ganske lang vej igen, før konceptet opnår et gennembrud i Danmark..
”Interessen for at leje paller og dermed slippe for mange ekstra omkostninger er gradvis steget, siden vi kom ind på det danske marked”, siger han.

Et brud med traditioner
”Vi møder først og fremmest med skepsis hos de producerende fødevarevirksomheder, hvilket formentlig skyldes den iboende menneskelige konservatisme. Deres forbehold skyldes ikke nogen synderlig tilfredshed med den hvide EUR-palle, som har været benyttet gennem mange år. Men at leje paller bryder imidlertid med mange års fastforankrede vaner. Vores blå paller er jo i praksis baseret på outsourcing, hvilket føles uvant, når det gælder paller. I England er vi derimod markedsledende.”
Alligevel er det typisk de producerende virksomheder, som bestiller CHEP’s paller. Når pallerne er modtaget, anbringes varerne på disse og sendes derpå videre ned gennem forsyningskædens mange forarbejdende led.
Sædvanligvis er pallerne først reparationsmodne, når de - til tider godt skramlede og bulede - ender hos detailhandleren.
”Hvis de går i stykker ét eller andet sted i den øvrige forsyningskæde, erstatter vi dem med en frisk palle”, tilføjer Erik Hauge Pedersen.
At ikke mindre end hver tredje palle skal repareres, tilskriver han den særlige virksomheds- og logistikstruktur, vi har i Danmark, hvor man i stigende grad anvender store højlagre og fuldautomatiske produktionsmaskiner, som udsætter pallerne for lidt af hvert.

Transporter sendes i udbud
Erik Hauge Pedersen vurderer, at der kan skæres 20 procent af distributionsomkostningerne ved at indføre smartere styring af de paller, som varerne transporteres rundt på. Via et avanceret SAP-baseret IT-system styrer CHEP fra et logistikcenter i Madrid de millioner af blå paller, som cirkulerer rundt på kontinentet. Et stort antal transportører kan herefter via en internet-side byde på en given opgave. Derved sikres det, at kunderne får den rette mængde paller på det rette tidspunkt og i en brugbar kvalitet. På den måde sikres en glidende og ubesværet forsyningskæde.
Ikke mindst fødevareindustriens efterspørgsel er stærkt sæsonbetonet, og via IT-systemet kan CHEP hjælpe virksomhederne, så de udelukkende råder over det antal paller, de har behov for.
”Når de traditionelle paller ikke har nogen ejermand, er der heller ikke nogen, som har incitament til at reparere dem, når de går i stykker. Konsekvensen bliver hyppige produktionsstop og produktskader, fordi alt for mange paller er beskadigede”, siger Erik Hauge Pedersen.

Sorteper sendes altid videre
”De samlede omkostninger kendes ikke, fordi antallet af aktører og processer er vanskeligt at overskue. For mange virksomheder udgør udgifterne til håndtering af paller derfor i dag et mørketal. Alle aktører vil til enhver tid hævde, at deres produkter kun sendes på de ”gode” paller. Men når transportøren derefter skal bytte pallerne ud hos detailhandleren, kommer han alligevel tilbage med et stort antal beskadigede paller. I og med at han sender ”gode” paller ud, men får ”dårlige” paller tilbage, får enten producenten, transportøren eller detailhandlen med andre ord en ekstra omkostning, fordi pallerne enten skal repareres eller helt erstattes.”
Derudover skal det store antal paller, som løber gennem kæden, helst balancere.
”Hvis producenten sender 100 paller ud til detailhandleren, har han i realiteten krav på at hente samme antal igen. Men på grund af de mange beskadigelser, er pallernes kvalitet ofte tvivlsom. Derfor går regnskabet sjældent op. Ydermere skal den medarbejder, der får pallerne tilbage i virksomheden, sortere dem alle sammen, hvilket på disse vilkår er yderst besværligt. På den måde sendes Sorteper hele tiden videre, indtil problemet oftest ender i de store detailhandelskæders distributionscentre. Her afviser man de beskadigede paller, som nu er uanvendelige i de fuldautomatiske anlæg. Det resulterer i bøder til producenterne, og i sidste instans bliver det forbrugerne, som skal betale meromkostningerne”.

Hård konkurrence kræver nytænkning
CHEP’s forretningsmodel er først og fremmest lønsom, fordi koncernen nyder godt af sine stordriftsfordele. I det traditionelle ”hvide” system holder en palle typisk til at blive sendt tre til seks gange gennem kæden, hvorefter de kasseres. Ifølge Erik Hauge Pedersen holder alle CHEP’s paller til ubegrænset brug, fordi alle beskadigede paller skilles ad, hvorved samtlige elementer genbruges.
”Når pallerne kommer tilbage til vores servicecenter, skal de inspiceres og eventuelt repareres, hvilket er en tung proces. Alene i Europa har vi årligt tre millioner transaktioner. Af samme grund skal vi være meget opmærksomme på, at vi udgør det mest omkostningseffektive led i kæden, og det er selvfølgelig en evig balancering på en knivsæg. Men stordriftsfordelene er vores absolutte styrke”, siger Erik Hauge Pedersen, som er overbevist om, at konceptet med tiden vil vinde større udbredelse - også i Danmark.
”Den benhårde konkurrence i detailhandelen medfører til stadighed behov for nytænkning, når det gælder om at optimere forsyningskæden”, siger han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

30.08.2024SCM.dk

Aarhus Havn kræver sikkerhed på op til 2 mia. kr fra APM Terminals

30.08.2024SCM.dk

Tysk chokoladeproducent: Chokolade har nu den rette pris

30.08.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Fremtidens logistikcenter - produktionsvirksomheder

30.08.2024Zolvo A/S

Sponseret

Glem ikke pallerne når du automatiserer lageret

30.08.2024TECSYS A/S

Sponseret

De 5 største tendenser inden for lagerautomatisering

30.08.2024Consafe Logistics

Sponseret

4 grunde til, hvorfor AI er afgørende for et effektivt lager

30.08.2024Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Here is your data lake: Go fish!

27.08.2024SCM.dk

GLS opfører ny logistikterminal i Randers

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Full Stack Software Developer

Bliv vores nye Full Stack Software Developer til Apport Cloud WMS. Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og brænder du for at håndtere begge sider af webudvikling – lige fra den kunstneriske side udadtil, til de tekniske aspekter bagved? Fantastisk, så er det måske lige dig, der skal være en del af Apport-teamet som vores nye Full-Stack Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Kvalitetsingeniør

Vil du være med til at løfte og udvikle vores kvalitetsledelsessystem? Motiveres du af en udfordrende rolle med en bred kontaktflade, hvor du samarbejder med kolleger på tværs af organisationen? Så er du måske den kandidat, vi søger til stillingen som kvalitetsingeniør.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Marketingkoordinator med fokus på digital markedsføring og contentoptimering

Hos Körber Supply Chain søger vi en engageret og erfaren marketingkoordinator med særlig fokus på digital markedsføring og contentoptimering. Du vil blive en integreret del af vores internationale marketingteam og spille en central rolle i at fremme vores produkter og tjenester gennem effektive og målrettede kampagner.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup