Hver fjerde SMV tripper for at løfte deres digitale niveau
Mange af Danmarks SMV’er vil gerne i gang med eller blive bedre til digitalisering og automatisering. Det fremgår af en ny publikation fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som netop er i gang med at udrulle et virksomhedsprogram, der skal tilbyde både rådgivning og økonomisk støtte.
Digitaliseringen i danske virksomheder er generelt høj: 65 procent af Danmarks SMV’er på forskellige niveauer er allerede i gang med digitale værktøjer og løsninger, men størstedelen arbejder kun med digitalisering på grundlæggende niveau.
Danmark ligger under sammenlignelige lande, når det drejer sig om udbredelsen af avancerede digitale teknologier, som kunstig intelligens og Big Data. Og det er især de mindste virksomheder, der halter efter på det punkt, viser en ny SMV-publikation fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Publikationen baserer sig blandt andet på data fra Danmarks Statistik og bestyrelsens nye virksomhedspanel, som 5.000 SMV’er har deltaget i.
Læs også: Kunstig intelligens og Industri 4.0 hitter hos virksomhederne
”Digitalisering og automatisering rykker fremad i virksomhederne, og meget tyder på, at virksomheder med et digitalt forspring har været bedre rustet til de udfordringer, der ramte med COVID-19-pandemien”, siger Kathrine Forsberg, medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og adm. direktør for ATEA-koncernen, i en pressemeddelelse.
”Der er dog stadig et væsentligt potentiale, som skal indfries, hvis Danmark skal fastholde sin konkurrenceevne. Derfor skal vi have flere virksomheder i gang, og vi skal gøre en ekstra indsats for de brancher og erhvervsområder, som har haft særlige udfordringer under COVID-19”, fortsætter hun.
SMV’er vil med på den digitale vogn
Hver anden SMV, der benytter sig af digitalisering og automatisering, gør det primært kun til kundekontakt og markedsføring og lidt færre til økonomi og administration.
Men mange SMV’er tripper for at komme i gang eller løfte deres digitale niveau: 27 procent af virksomhederne i SMV-panelet efterlyser nye, digitale kompetencer, som kan føre til vækst og nye arbejdspladser, og ifølge Danmarks Statistik har to af fem virksomheder med over 100 ansatte under COVID-19-krisen fremrykket investeringer i digitalisering.
Læs også: Med nyt projekt skal SMV’er gentænke forretningen efter corona
Derfor er Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med til at udrulle et stort virksomhedsprogram i den kommende tid, hvor 120 af det 600 millioner kroner store budget er afsat til at styrke SMV:Digital, som siden 2018 har hjulpet virksomheder med digital omstilling.
”Vi hører ofte virksomheder spørge efter hjælp til mere digitalisering, og at de har brug for både kompetenceløft og tilførsel af nye, stærke kompetencer. Det kommer virksomhedsprogrammet til at levere på, og vi har jo set, hvor stor en forskel SMV:Digital kan gøre for virksomhederne”, fortæller Kathrine Forsberg.
De tre b’er
Overordnet set er SMV’ernes forhold til digitalisering og automatisering kendetegnet ved benyttelse, barrierer og behov.
Benyttelse dækker over, at 47 procent af SMV’er, der benytter sig af digitalisering og automatisering, gør det inden for markedsføring og kundekontakt, og 42 procent bruger det til at effektivisere økonomi og administration.
Samtidig savner 32 procent både tid og medarbejdere til at lægge en indsats i at digitalisere en række arbejdsgange. 19 procent af virksomheder peger på, at de ansatte mangler digitale kompetencer.
Læs også: SMV’er skal holde trit, når det gælder digitalisering
Det resulterer i et behov for rådgivning og konsulentbistand. Det efterspørger 28 procent, mens 35 procent af adspurgte SMV’er generelt efterlyste tilskudsordninger.
For online-markedspladsen Råhandel var privat rådgivning og sparring nøglen til at digitalisere logistikken mellem fødevareproducenter og erhvervskunder:
"Tilskuddet til privat rådgivning fra SMV:Digital har gjort stor nytte. Rådgiveren har været med i et lille års tid, hvor vi er gået fra test til virkelighed, og har fungeret som sparringspartner for alle vores ideer og udfordringer omkring logistik. Det gav os et gennembrud, og siden er vi vækstet markant, hvilket også gavner de små madiværksættere, vi har på platformen”, siger Solveig Felbo, medstifter og CEO i Råhandel.
- KCP