SMV’er skal holde trit, når det gælder digitalisering
Danmark er stadig blandt de digitale frontløbere viser Erhvervsministeriets seneste redegørelse om Danmarks digitale vækst. Redegørelsen viser dog også, at der er et digitalt gab mellem små og mellemstore virksomheder op til de større virksomheder – særligt når det kommer til brugen af de mere avancerede teknologier.
I Erhvervsministeriets redegørelse om Danmarks digitale vækst 2021 gøres der status over danske virksomheders digitale niveau. Årets redegørelse viser, at selvom Danmark er langt fremme på det digitale område, så er der plads til forbedringer, blandt andet når det gælder virksomhedernes anvendelse af de mere avancerede teknologier som for eksempel kunstig intelligens og brug af sensorer i form af ”Internet of Things” (IoT). Dette skal ses i sammenhæng med, at Danmark sakker bagefter, når det kommer til virksomhedernes adgang til avancerede digitale kompetencer.
”Der er rigtig mange danske virksomheder, som er helt i front på den digitale bane. Det er positivt, for det bidrager til virksomhedernes innovation, produktivitet og konkurrenceevne. Men vi ser desværre også, at mange SMV’er halter bagefter, når det kommer til at tage teknologien i brug”, fortæller erhvervsminister Simon Kollerup og fortsætter:
”Derfor skal vi blive bedre til at udnytte ny teknologi, data og digitale løsninger, for det gavner virksomheder og medarbejdere og skaber vækst. Det er vigtigt, at vi får alle ombord på det digitale tog inden det forlader perronen, så vi får udnyttet danske virksomheders potentiale til fulde”.
Læs også: Selvom 3D-print vinder indpas i industrien, halter SMV’er bagefter
Der er allerede flere initiativer i spil for at fremme SMV’ernes brug af avancerede teknologier, hvor SMV’erne f.eks kan søge om tilskud til deres digitale omstilling gennem tilskudsordningen SMV:Digital.
Samtidig har vi de seneste år set at succesfulde danske tech-start ups sælges eller flytter til udlandet, før de når at vokse sig store i Danmark. Blandt andet på den baggrund har regeringen etableret et digitaliseringspartnerskab, som skal sikre et bredt inddragende arbejde på tværs af samfundssektorer og et tæt samarbejde med erhvervslivet. Partnerskabet skal komme med input til, hvor der bedst kan sættes ind for at gennemføre den digitale omstilling.
Derudover har COVID-19-krisen også sat skub i den digitale omstilling i virksomhederne blandt andet fordi mere end én million danskere på et tidspunkt i 2020 har arbejdet hjemme. Flere små virksomheder har også taget e-handel til sig i 2020 sammenlignet med årene før.
- KCP