Hvem køber egentlig hvad på nettet?
De unge køber primært tøj på nettet, og børnefamilierne er de flittigste netshoppere. Alligevel er det en helt anden gruppe, de danske netbutikker bør sende en stor tak til, viser ny analyse om danskernes handelsforbrug på internettet, der er foretaget af FDIH.
Endnu engang er det de midaldrende forbrugere, i alderen 51 til 64 år, der er mest begejstrede for at åbne den digitale pengepung. Således står gruppen med forbrugere i alderen 51-64 år for næsten en tredjedel (28 procent) af det samlede danske internetforbrug.
Ifølge analysen klikker de midaldrende på købsknappen 3,56 gange om måneden, og de bruger 1097 kr. pr. køb, hvorfor gruppen har det højeste gennemsnitsforbrug - til sammenligning trykker børnefamilierne på købsknappen fire gange om måneden og handler for 870 kr. pr. gang.
Tallene fra FDIH's analyse overrasker imidlertid ikke forbrugerøkonom hos Nordea Ann Lehmann Erichsen:
"Oftest er børnene fløjet fra reden, og derfor er der lidt mere luft i budgettet hos de ældre, der er helt med på den digitale bølje. De har derfor både råd og evner til at købe alt fra rejser til dagligvarer på nettet".
Læs også: E-indkøb - den nødvendige automatisering
Selvom der ofte bliver talt om digitale unge, der ubesværet bevæger sig rundt på nettet, både ift. handel og sociale medier, viser FDIH's analyse dog, at denne gruppe kun står for en tiendedel af alle handler og kun syv procent af det samlede forbrug.
Ifølge Ann Lehmann Erichsen er det dog ikke et udtryk for manglende digitalisering hos de unge, men snarere et spørgsmål om at deres økonomiske råderum er mindre end hos de andre grupper, og at de unge derfor har andre behov:
"Derfor bruger de penge på tøj, sko og streaming fremfor rejser, dagligvarer og hårde hvidevarer. Der er med andre ord ingen grund til at bruge penge, man ikke har, på ting, man ikke har behov for".
- EL