Hvad er fremtidens brændstof?
Vil fremtidens lastbiler køre på biogas, biodiesel eller el? Der er ingen tvivl om, at udledningen af CO2 skal være lavere. Men spørgsmålet er, hvilken teknologi der vinder, og hvor hurtigt omstillingen kommer til at foregå. To direktører giver et bud.
Salgsdirektør i Scania Danmark Anton Freiesleben ser optimistisk på mulighederne for, at der inden for en overskuelig årrække ruller eldrevne lastbiler ud på motorvejene.
- Teknologien er der ikke helt endnu, men i løbet af de kommende år kommer batteriudviklingen til at tage fart, og vi vil snart se de første serieproducerede ellastbiler. De vil være kostbare i starten, men i løbet af fem-ti år vil ellastbilerne kunne udkonkurrere diesellastbilerne, forudser Scanias danske salgsdirektør.
Scanias samarbejdspartner Northvolt er i gang med at bygge et såkaldt gigafactory i Sverige til produktion af totalt genanvendelige batterier. Desuden er der en batteriteknologi på vej, som kan give en levetid på over 20 år.
- Vi står overfor nogle teknologigennembrud, som vi slet ikke kan begribe, siger Anton Freiesleben.
Læs også: Transportminister: Jeg forventer, at branchen bidrager
Klimavenlig biogas
Batterierne vejer mere end dieseltankene, og derfor bliver lastkapaciteten nedsat, så en distributionsbil eksempelvis kan laste med 12 ton i stedet for 14. Det bør dog ikke afskrække, mener salgsdirektøren.
- Det har selvfølgelig betydning, men i gennemsnit er transporterne kun fyldt med 60 procent af deres lastkapacitet, og i sidste ende er det ikke et spørgsmål om hvorvidt, det kan betale sig. Vi er nødt til at gøre noget, hvis vi skal undgå de her dommedagsscenarier i forhold til klimaforandringerne. Det er lidt skræmmende, men det gode er, at vi godt kan gøre noget ved det, siger Anton Freiesleben.
Her og nu peger Anton Freiesleben på to aktuelle alternativer, hvis man har fokus på at skifte til grøn transport: Biogas og biodiesel.
Lastbiler, der kører på biogas, koster mere, men hvis man fordeler beløbet ud på den enkelte transporterede vare, bliver udgiften minimal. Anton Freiesleben tror, at kunderne er villige til at betale en lille ekstra pris for mere klimavenlig transport.
Læs også: Vognmænd med varebiler får kæmpebøder
Diesel holder længe endnu
Claus Jensen, der er produktchef i Volvo Danmark, er overbevist om, at vi vil bruge diesellastbiler til regional- og fjerntransport i adskillige år endnu. Han peger på, at der er en udvikling i gang af bedre og mere miljøvenlige dieselmotorer.
- Der vil fortsat ske rigtig meget med diesel-lastbilerne. På grund af CO2-kravene går udviklingen mod mere effektive motorer og aksler. Der vil også ske en udvikling, når man får motorerne godkendt til et større indhold af biodiesel, GTL (Gas To Liquid, red.) og HVO (Hydrogated Vegetable Oil, red.). Jeg forventer, at dieselmotorerne stadig vil være altdominerende i fem, otte eller måske ti år ud i fremtiden, forklarer Claus Jensen.
Lastbiler, der kører på gas, kan også komme til at spille en rolle i den danske godstransport. Ifølge Volvos danske produktchef kan bilerne køre på LNG, hvis der fra politisk side bliver gjort noget for at gøre det mere attraktivt at køre på gas. Det har man gjort i lande som Tyskland, Sverige, Norge og Finland, hvor der både er mere lempelige afgiftsforhold og et udbygget distributionsnet.
- Til sommer er det to år siden, vi sendte den første Euro 6 LNG-gaslastbil afsted, og nu er der kommet på den gode side af 500 biler på gaden i Europa. Så det er en fuldmoden teknologi. Problemerne herhjemme er, at der ikke er et net af tankstationer, og at afgiften er for høj til, at det kan betale sig, siger Claus Jensen.