Coronapas – kort og godt

Der er nu for alvor kommet fokus på et coronapas. Det er glædeligt, at regeringen nu har taget initiativ til et partnerskab herom sammen med erhvervslivet, herunder ikke mindst med Dansk Industri. Tilsvarende har den svenske regering sat et tilsvarende arbejde i gang.

Det er vigtigt, at den internationale dimension ikke glemmes, mener Michael Svane. Foto: DI Transport. .

Af branchedirektør Michael Svane.

Tanken om et coronapas blev født i luftfartskredse og blev løftet frem i luftfartens genstartsteam i september 2020. Og det blev en hovedanbefaling fra alle genstartsteams som nøglen til at få gang i den globale mobilitet, herunder ikke mindst erhvervsrejserne. Adm. direktør Thomas Woldbye, Københavns Lufthavne A/S har været en drivende kraft i processen.

Det er vigtigt, at den internationale dimension ikke glemmes, ligesom det er afgørende, at der også udvikles digitale løsninger.

Når jeg understreger såvel den digitale løsning som det internationale element, så er det fordi, det er altafgørende, at vi ikke blot ender med nationale løsninger. Nationale løsninger kan skubbe på udviklingen og forhåbentligt være accelerator for internationale løsninger eller som minimum europæiske løsninger.

Mulighederne er legio og der findes allerede i dag på markedet løsninger, som i dag testes på luftfartsområdet. Det gælder Travelpass (IATA), CommonPass (WEF) lige som bl.a. IBM har udviklet et digitalt sundhedspas. 

Det er vigtigt, at vi ikke taber momentum.

DI Transport: Behov for en intelligent grøn omstilling

22.11.2021Dansk Industri

Sponseret

15.11.2021Dansk Industri

Sponseret

Ny formand for DI Transport

01.10.2021Dansk Industri

Sponseret

Jesper Nørgaard valgt til bestyrelsen i DI Transport

15.02.2021Dansk Industri

Sponseret

Coronapas – kort og godt

17.11.2020Dansk Industri

Sponseret

EU arbejder for oprydning i jungle af nationale corona-regler

30.09.2020Dansk Industri

Sponseret

I sporet på COVID-19 – fællesskab ja tak