17.11.2020 | Planlægning
EU arbejder for oprydning i jungle af nationale corona-regler
Indhold fra partner Hvad er dette?
En jungle af nationale regler i Coronakrisens første bølge lagde i hidtil uset grad hindringer i vejen for virksomhedernes værdikæder i EU’s indre marked. Denne gang kan virksomheder heldigvis se frem til mere fælles fodslag. Det er vigtigt, for at EU’s indre marked ikke bliver ramt unødigt hårdt af corona-restriktioner, blogger underdirektør Anders Ladefoged.
Et vigtigt skridt til mere corona-koordinering blev taget den 13. oktober, hvor EU-landene aftalte fælles retningslinjer for rejserestriktioner, mener Anders Ladefoged. Foto: Dansk Industri
Skal mine medarbejdere i karantæne? Kræver det forudgående test at få indrejsetilladelse? Skal man udfylde en lokaliseringsformular, inden man rejser? Spørgsmålene er mange, når virksomhederne foretager erhvervsrejser i EU. Det, der før var frit, er blevet kompliceret at finde rundt i.
I coronakrisens første bølge var forvirringen total. Hvert land valgte sin tilgang, og EU-Kommissionen havde svært ved at bidrage til en fælles retning, da sundhedspolitik er et nationalt anliggende. Det endte derfor i en jungle af nationale regler, som i hidtil uset grad lagde hindringer i vejen for virksomhedernes værdikæder i EU’s indre marked.
Denne gang ser det ud til at være anderledes, og at EU-landene har lært af fejltagelserne. De har taget flere fælles initiativer, og den 19. november afholdes et nyt EU-topmøde med fokus på fælles retningslinjer og yderligere tiltag til at håndtere af coronakrisens anden bølge. Det er vigtigt, for det kræver sammenhold at inddæmme COVID-19 effektivt og målrettet, så EU’s indre marked ikke bliver ramt unødigt hårdt af corona-restriktioner.
Koordineret tilgang skaber større forudsigelighed
Et vigtigt skridt til mere corona-koordinering blev taget den 13. oktober, hvor EU-landene aftalte fælles retningslinjer for rejserestriktioner. Aftalen indebærer fælles kriterier for at kategorisere lande grønne, gule, gule, orange og rød efter smitterisikoen. Det gælder antal smittede pr. 100.000 indbyggere og testfrekvensen.
Retningslinjerne er frivillige, men de fleste EU-lande har taget retningslinjerne til sig. Det gælder også Danmark, som bruger EU’s fælles kategorisering af højrisikolande i den røde kategori. Der er derfor klare indikationer på, at rejserestriktionerne bliver mere strømlinede i EU.
Aftalen skaber dermed større forudsigelighed for de mange virksomheder, der er afhængige af at kunne sende medarbejdere på tværs af EU-lande. Det drejer sig om udstationering, kundemøder og tekniker, som skal udføre serviceopgaver lokalt. Fremover vil der være færre overraskelser og bedre muligheder for, at virksomhederne kan planlægge i forhold til udviklingen i smittetallene.
Fælles indkøb og teststrategier gør en forskel
Selvom EU ikke har en fælles sundhedspolitik, kan EU-samarbejdet gøre en forskel i forhold til blandt andet indkøb af vacciner og gensidig anerkendelse test for COVID-19. Det var fokus for videotopmødet blandt EU’s stats- og regeringschefer den 29. oktober. Den 19. november afholdes der et nyt videotopmøde, hvor kommende initiativer skal fastlægges i nærmere detaljer.
I DI arbejder vi særlig hårdt for, at EU-landene aftaler gensidig anerkendelse af antigentests – også kaldet kviktests. Via antigentest kan man få svar på 15 minutter, hvormed det ikke er nødvendigt at sende vandrende arbejdsagere i karantæne.
Her kan EU-landene i fællesskab gøre en stor forskel ved at gøre datagrundlaget for antigentests mere præcist og integrere antigentest som supplement til PCR-test i det offentlige sporingssystem.
Et andet vigtigt initiativ er, at Kommissionen arbejder på en fælles lokaliseringsformular. På den måde strømlines de rejseprocedurer, som vandrende arbejdstager skal igennem. Desuden vil en fælles formular gøre det lettere for myndighederne på tværs af EU-lande at vurdere om tilrejsende borgere skal testes eller i karantæne.
De mange gode initiativer viser, at EU-landene kan finde nye og holdbare løsninger, når de står sammen. Fra DI’s side kan vi derfor kun opfordre til et tæt EU-samarbejde om at håndtere coronakrisen, så det indre marked hurtigst kan komme til at fungere på normal vis.
- Anders Ladefoged
Lager & distribution
DI Transport: Behov for en intelligent grøn omstilling
Regeringen præsenterede i september sit klimaprogram og en grøn handlingsplan, der indeholder 24 initiativer til at nå 70 % målsætningen. Regeringen har desuden meldt ud, at alle beslutninger skal være truffet senest i 2025. Det meldte statsministeren ud på DI’s topmøde i tirsdags.
Indhold fra partner
Sourcing

Coronapas – kort og godt
Der er nu for alvor kommet fokus på et coronapas. Det er glædeligt, at regeringen nu har taget initiativ til et partnerskab herom sammen med erhvervslivet, herunder ikke mindst med Dansk Industri. Tilsvarende har den svenske regering sat et tilsvarende arbejde i gang.
Indhold fra partner
Branchenyt

Ny formand for DI Transport
DI Transports bestyrelse har i denne måned konstitueret sig med ny formand.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

I sporet på COVID-19 – fællesskab ja tak
Indhold fra partner
Branchenyt

Jesper Nørgaard valgt til bestyrelsen i DI Transport
Den 22. september afholdt DI Transport generalforsamling og Transportens Dag. Her blev adm.direktør Jesper Nørgaard fra J. Nørgaard Petersen A/S, en del af Danske Fragtmænd, valgt til bestyrelsen.
Indhold fra partner
Innovation

Case: Hvad er fremtidens brændstof?
Vil fremtidens lastbiler køre på biogas, biodiesel eller el? Der er ingen tvivl om, at udledningen af CO2 skal være lavere. Men spørgsmålet er, hvilken teknologi der vinder, og hvor hurtigt omstillingen kommer til at foregå. To direktører giver et bud.
Indhold fra partner