Hirtshals’ nye kombiterminal ligger stort set ubrugt hen

Kombiterminalen på Hirtshals Havn er blevet brugt tre gange siden åbningen i sommeren 2015, og det næste tog kommer først i efteråret 2020. ”Vi forholder os konstruktivt til en ærgerlig situation”, lyder det fra havnedirektør Jens Kirketerp Jensen.

Faciliteterne på Hirtshals Havns kombiterminal fejler ikke noget, men togtrafik er der ikke meget af, endnu. I efteråret 2020 skulle der dog gerne komme gang i hjulene. Foto: Hirtshals Havn.

18.01.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Allerede ved åbningen vidste man i det nordjyske, at det ville tage tid, før der kom gang i togtrafikken til og fra området. I forbindelse med ankomsten af det første godstog på terminalen i september 2016, udtalte teknisk direktør Andreas Duus, at ”Interessen er der i transportmarkedet, men det er et omfattende arbejde og en strategisk beslutning at sætte trafikken i gang, og derfor tager det tid at komme på plads.”

Den øjeblikkelige stilstand skyldes det omfattende sporarbejde, herunder en opgradering af signalsystemet, der er i gang i det nordlige Jylland, og som bremser al trafik med godstoge, herunder til Hirtshals, selvom de kører længere sydpå.

Havnedirektør Jens Kirketerp Jensen ser frem mod bedre tider for den nye, men stort set ubrugte kombiterminal i september 2020, når den nuværende sporspærring efter planen er færdig. Foto: Hirtshals Havn.

SCM.dk har talt med adm. direktør for Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen, som selvsagt ærgrer sig over tingenes tilstand, men samtidig ser fremad.

”Selvfølgelig er den en træls situation, men vi må bare acceptere, at vi ikke kan bruge området som det var tiltænkt for tiden, og så klapper vi hesten frem til at sporspærringen slutter i september 2020”, siger han.

Ser frem til tre toge om ugen
Anlæggelsen af terminalen blev finansieret af staten, og selvom det ikke giver det samme økonomiske pres, som hvis et privat selskab stod bag, så er man ikke desto mindre fokuseret på at udnytte tiden bedst muligt under omstændighederne.

”Jeg vil holde fast i, at timingen i etableringen af faciliteterne var rigtig, og det hele er gennemtestet og klar til brug. Vi har et mål at gå efter frem mod næste efterår, og indtil da er der ingen grund til at tage forhastede beslutninger”, siger Jens Kirketerp Jensen og peger på, at man i det mindste kan bruge en del af arealet til parkering af trailere i transit.

Når godstogene igen ruller på de nordjyske spor, ser Jens Kirketerp Jensen frem mod et noget andet aktivitetsniveau end det nuværende, hvilket man naturligt nok glæder sig til i Hirtshals om omegn, både på egne og klimaets vegne.

Læs også: Kinesiske muligheder for bæredygtig mobilitet

”Vi regner med at håndtere tre toge om ugen, når trafikken er kommet ordentligt i gang igen, og jeg ser endda potentiale til endnu mere. Det kræver selvfølgelig en del samarbejde mellem de relevante aktører, men det har vi jo over 1½ år til at få bygget op, så det skal nok lykkes. Og det vil komme alle parter til gode, det er jeg sikker på”, slutter Jens Kirketerp Jensen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online