Hirtshals’ nye kombiterminal ligger stort set ubrugt hen
Kombiterminalen på Hirtshals Havn er blevet brugt tre gange siden åbningen i sommeren 2015, og det næste tog kommer først i efteråret 2020. ”Vi forholder os konstruktivt til en ærgerlig situation”, lyder det fra havnedirektør Jens Kirketerp Jensen.
I slutningen af juni 2015 åbnede Hirtshals Havn sin nye kombiterminal. Med et areal på 24.000 kvadratmeter og en pris på 33,5 mio. kr. var der store forventninger til det nye stykke infrastruktur, men som DR kunne berette i sidste uge, så har der siden åbningen blot været tre godstoge forbi terminalen.
Læs også: Kombiterminal i Køge: Ny analyse skal vise fordelene
Allerede ved åbningen vidste man i det nordjyske, at det ville tage tid, før der kom gang i togtrafikken til og fra området. I forbindelse med ankomsten af det første godstog på terminalen i september 2016, udtalte teknisk direktør Andreas Duus, at ”Interessen er der i transportmarkedet, men det er et omfattende arbejde og en strategisk beslutning at sætte trafikken i gang, og derfor tager det tid at komme på plads.”
Den øjeblikkelige stilstand skyldes det omfattende sporarbejde, herunder en opgradering af signalsystemet, der er i gang i det nordlige Jylland, og som bremser al trafik med godstoge, herunder til Hirtshals, selvom de kører længere sydpå.
SCM.dk har talt med adm. direktør for Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen, som selvsagt ærgrer sig over tingenes tilstand, men samtidig ser fremad.
”Selvfølgelig er den en træls situation, men vi må bare acceptere, at vi ikke kan bruge området som det var tiltænkt for tiden, og så klapper vi hesten frem til at sporspærringen slutter i september 2020”, siger han.
Ser frem til tre toge om ugen
Anlæggelsen af terminalen blev finansieret af staten, og selvom det ikke giver det samme økonomiske pres, som hvis et privat selskab stod bag, så er man ikke desto mindre fokuseret på at udnytte tiden bedst muligt under omstændighederne.
”Jeg vil holde fast i, at timingen i etableringen af faciliteterne var rigtig, og det hele er gennemtestet og klar til brug. Vi har et mål at gå efter frem mod næste efterår, og indtil da er der ingen grund til at tage forhastede beslutninger”, siger Jens Kirketerp Jensen og peger på, at man i det mindste kan bruge en del af arealet til parkering af trailere i transit.
Når godstogene igen ruller på de nordjyske spor, ser Jens Kirketerp Jensen frem mod et noget andet aktivitetsniveau end det nuværende, hvilket man naturligt nok glæder sig til i Hirtshals om omegn, både på egne og klimaets vegne.
Læs også: Kinesiske muligheder for bæredygtig mobilitet
”Vi regner med at håndtere tre toge om ugen, når trafikken er kommet ordentligt i gang igen, og jeg ser endda potentiale til endnu mere. Det kræver selvfølgelig en del samarbejde mellem de relevante aktører, men det har vi jo over 1½ år til at få bygget op, så det skal nok lykkes. Og det vil komme alle parter til gode, det er jeg sikker på”, slutter Jens Kirketerp Jensen.