Hirtshals’ nye kombiterminal ligger stort set ubrugt hen

Kombiterminalen på Hirtshals Havn er blevet brugt tre gange siden åbningen i sommeren 2015, og det næste tog kommer først i efteråret 2020. ”Vi forholder os konstruktivt til en ærgerlig situation”, lyder det fra havnedirektør Jens Kirketerp Jensen.

Faciliteterne på Hirtshals Havns kombiterminal fejler ikke noget, men togtrafik er der ikke meget af, endnu. I efteråret 2020 skulle der dog gerne komme gang i hjulene. Foto: Hirtshals Havn.

18.01.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

Allerede ved åbningen vidste man i det nordjyske, at det ville tage tid, før der kom gang i togtrafikken til og fra området. I forbindelse med ankomsten af det første godstog på terminalen i september 2016, udtalte teknisk direktør Andreas Duus, at ”Interessen er der i transportmarkedet, men det er et omfattende arbejde og en strategisk beslutning at sætte trafikken i gang, og derfor tager det tid at komme på plads.”

Den øjeblikkelige stilstand skyldes det omfattende sporarbejde, herunder en opgradering af signalsystemet, der er i gang i det nordlige Jylland, og som bremser al trafik med godstoge, herunder til Hirtshals, selvom de kører længere sydpå.

Havnedirektør Jens Kirketerp Jensen ser frem mod bedre tider for den nye, men stort set ubrugte kombiterminal i september 2020, når den nuværende sporspærring efter planen er færdig. Foto: Hirtshals Havn.

SCM.dk har talt med adm. direktør for Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen, som selvsagt ærgrer sig over tingenes tilstand, men samtidig ser fremad.

”Selvfølgelig er den en træls situation, men vi må bare acceptere, at vi ikke kan bruge området som det var tiltænkt for tiden, og så klapper vi hesten frem til at sporspærringen slutter i september 2020”, siger han.

Ser frem til tre toge om ugen
Anlæggelsen af terminalen blev finansieret af staten, og selvom det ikke giver det samme økonomiske pres, som hvis et privat selskab stod bag, så er man ikke desto mindre fokuseret på at udnytte tiden bedst muligt under omstændighederne.

”Jeg vil holde fast i, at timingen i etableringen af faciliteterne var rigtig, og det hele er gennemtestet og klar til brug. Vi har et mål at gå efter frem mod næste efterår, og indtil da er der ingen grund til at tage forhastede beslutninger”, siger Jens Kirketerp Jensen og peger på, at man i det mindste kan bruge en del af arealet til parkering af trailere i transit.

Når godstogene igen ruller på de nordjyske spor, ser Jens Kirketerp Jensen frem mod et noget andet aktivitetsniveau end det nuværende, hvilket man naturligt nok glæder sig til i Hirtshals om omegn, både på egne og klimaets vegne.

Læs også: Kinesiske muligheder for bæredygtig mobilitet

”Vi regner med at håndtere tre toge om ugen, når trafikken er kommet ordentligt i gang igen, og jeg ser endda potentiale til endnu mere. Det kræver selvfølgelig en del samarbejde mellem de relevante aktører, men det har vi jo over 1½ år til at få bygget op, så det skal nok lykkes. Og det vil komme alle parter til gode, det er jeg sikker på”, slutter Jens Kirketerp Jensen.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

28.10.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Konecranes E-VER er opløftende nyt i grøn omstilling

28.10.2024SCM.dk

Taulov Dry Port bliver Danmarks største logistikcentrum

18.10.2024SCM.dk

DSV tager Nordeuropas største logistikcenter i brug

17.10.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Det handler om høj driftssikkerhed på din interne transport

15.10.2024SCM.dk

Esbjerg Havn bygger ny lagerhal til Ziton

14.10.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case - sådan hjalp vi Imerco med en effektiv fragtlabel-løsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online