Kombiterminal i Køge: Ny analyse skal vise fordelene
Det kræver stærke argumenter at overbevise politikerne om, at der er brug for en kombiterminal i Køge. Det skal en ny samfundsøkonomisk analyse sørge for.
Køge har gennem et stykke tid været set som den oplagte lokation til en kombiterminal, og behovet er der stadig, mener flere danske transport- og logistikvirksomheder.
Læs også: Bliver Køge europæisk trafikknudepunkt?
Derfor har Københavns Speditørforening med hjælp fra Thomas Kampmann, der er adm. direktør for Køge Havn og Skandinavisk Transportcenter, skaffet 495.000 kroner, der skal gå til at udarbejde en samfundsøkonomisk analyse af en ny kombiterminal, skriver Sjællandske Medier.
Analysen skal sandsynliggøre, at det er en økonomisk fordel at placere kombiterminalen i Køge. Der er bekymringer om, at Sjælland blot vil blive et transitområde, hvor toget blæser forbi til eksempelvis Sverige, og med Køges nuværende udvikling er kommunen det rigtige sted, siger formand for Københavns Speditørforening, Ole Meisler, til Sjællandske Medier.
Den store bevilling til projektet stammer hovedsageligt fra Region Sjælland, men andre parter har også spædet til.
Statslig støtte er et must
Sådan en kombiterminal er ikke billig at få op at stå. Derfor er det nødvendigt at overtale landspolitikerne, forklarer Ole Meisler.
En kombiterminal vil koste omkring 7-800 millioner kroner, og derfor skal det være staten, der betaler, så vi skal have det op på et landspolitisk plan. Generelt er der jo også et ønske fra København om at få den tunge trafik ud af hovedstaden, påpeger Ole Meisler.
Læs også: Køges havneområde udbygges for en milliard
Den nye analyse skal give gruppen af tilhængere af en kombiterminal i Køge endnu stærkere argumenter i kampen om at overtale politikerne. Analysen forventes at være færdig til december, skriver Sjællandske Medier.
-JJK