Faldende priser giver nye muligheder for godstransport på skinner
I Vojens er eternitvirksomheden Cembrit i gang med at genoplive et gammelt jernbanespor, som de fremover vil bruge til godstransport. Det skyldes, at priserne falder, og ifølge Erhvervsrådet kan det betyde, at der kommer mere.
Det sker sjældent, at gamle jernbanespor bliver taget i brug igen, men det kan være, at det er ved at ændre sig i takt med, at priserne på transport med tog bliver billigere end lastbilstransport. I hvert fald arbejder man lige nu i Vojens på den cirka 800 meter lange gamle jernbanestrækning fra Vojens Banegård til Brdr. Grams gamle maskinfabrik, skriver JydskeVestkysten.
Læs også: Stor tysk satsning på godstog til Kina
Det er Aalborgvirksomheden Cembrit, der producerer byggematerialer af eternit, som har været på udkig efter et centralt lager, hvor der er jernbaneforbindelse til det øvrige net i Norden og Europa.
Få steder tilbage
Ifølge en ældre opgørelse fra fagbladet Ingeniøren fra 2012 er der blot 18 steder tilbage i Danmark, hvor der regelmæssigt bliver modtaget eller afsendt jernbanegods.
I 2009 bevilgede Folketinget 200 mio. kroner til fremme af godstransport på jernbane.
Banedanmark og DSB har gennem mange år nedlagt et større antal sidespor, godsbaner og ekspeditionssteder, og dermed må industrivirksomheder afskrive jernbanen som transportform og i stedet satse på transport med lastbil.
EU har et mål om, at mindst 30 procent af godstransport, der fragtes mere end 300 kilometer, skal på skinner.
Kilde: JydskeVestkysten.
Det har de fundet i Vojens, og derfor har det lokale skinnefirma Railservice renoveret banelegemet efter alle kunstens regler med BaneDanmark som kontrolinstans.
”Vi transporterer rigtig mange tons materialer fra fabrikker rundt om i Europa. Derfor er transportforholdene enormt vigtige for os”, fortæller administrerende direktør i Cembrit-koncernen, Jørn Mørkeberg, til JydskeVestkysten.
Virksomheden har haft centrallager i Aalborg og har historisk kørt meget med lastbiler, Men nu gør prisen på transport, at virksomheden helt bevidst har gået efter at finde et nyt centrallager med baneforbindelse.
”Det er naturligvis vigtigt for os, at det er billigere end lastbil, men når det er sagt, så er vi jo glade for, at vi dermed også får et bedre CO2-regnskab. Det er en god kombination”, siger Jørn Mørkeberg til JydskeVestkysten.
Han tilføjer, at Vojens tilmed ligger centralt, så det bliver nemmere at køre ud i Danmark herfra. Lageret får 15-20 arbejdspladser.
Tendensen peger mod mere gods på skinner
Det er dog ikke kun i Vojens, at man ser muligheder i godstransport på skinner.
Erhvervsdirektør i Haderslev Erhvervsråd Gert Helenius peger således på, at mens gods på lastbil i mange år har været i vækst, så ses der nu en tendens, der peger mod mere gods på skinner. Og her har Vojens noget ret sjældent:
”Det er ikke mange steder i Danmark, at der er industrikvarterer med direkte adgang til det øvrige jernbanenet. Det findes næsten ikke mere”, siger Gert Helenius til JydskeVestkysten og fortsætter:
”De fleste steder, hvor der er bane til industriområder, skal det lastes om, når det kommer til godsterminalen ved det store jernbanenet. Her er Vojens ret unik”, siger han.
Når der kan rangeres med vogne direkte til øvrige net, spares både tid og penge til at omlaste godset.
Læs også: DHL vil genoplive Silkevejen - i tog
Det første godstog til Cembrit kører mandag d. 7. januar.
- JMA