DHL vil genoplive Silkevejen i tog
Transportgiganten DHL ser store muligheder i at styrke godstrafikken mellem Europa og Asien via de gamle Silkevejsruter. Fordele sammenlignet med både fly og skib.
I adskillige tusinde år frem til det 14. århundrede havde Silkevejen stor betydning som handelsrute mellem Europa i vest og Kina i øst. Kamel- og skibskaravaner med alskens varer, bl.a. silke og krydderier fra østen, kom til de vesteuropæiske markeder og produkter var Europa nåede frem til Kina og derfra videre til Japan, Korea og resten af Asien.
Læs også: Udfordringer for godstransporten på de danske jernbaner
Der er stadig handel på de forskellige variationer af ruten i dag, både på vej og jernbane, men specielt for den skinnebårne trafik, er der potentiale for godstransport i betydelig større mængder, end hvad der bliver flyttet i dag.
Det mener i hvert fald transportselskabet DHL Global Forwarding, der har store ambitioner om at styrke godstogstrafikken på strækningen, der i sine forskellige inkarnationer over land strækker sig godt 8000 km. Der er nemlig adskillige fordele ved toget sammenlignet med de to andre store, interkontinentale transportformer, skib og fly.
Billigere og grønnere end fly
Godt nok er toget langsommere end et fly, men det er også betydelig grønnere og ikke mindst billigere end luftfragt, samtidig med at det er mere fleksibelt. Et containerskib, med sine enorme mængder gods, er endnu billigere, men til gengæld også endnu længere undervejs.
SCM.dk har talt med DHL Global Forwardings CEO i Kina, Steve Huang, om selskabets syn på mulighederne og perspektiverne for danske virksomheder, der vil importere fra eller eksportere til det enorme kinesiske marked.
Vi er meget optimistiske, og har en stor tro på togets potentiale. Det har en god margin på pris sammenlignet med skib og fly, og sikkerheden er god, samtidig med at CO2-regnskabet er langt bedre end for specielt flyet. Det har også stor betydning i forhold til vores mål om at skære 30 procent af vores CO2-udslip frem mod 2020, forklarer Steve Huang.
Og optimismen fra den kinesiske topchef går igen, når det kommer til fremtidsudsigterne for de mange danske og skandinaviske virksomheder, der gerne vil have foden inden for på markedet i verdens mest folkerige nation. Men det kræver noget benarbejde, understreger han.
Lokal viden er vigtig
Generelt er der selvfølge en del kulturelle forskelle, som man som virksomhed skal holde sig for øje, men landet er mere åbent nu, så der er bestemt muligheder, og danske produkter har et godt ry og er efterspurgte, specielt inden for clean tech. Det kræver dog helt sikkert, at man har tålmodighed til at etablere en lokal tilstedeværelse og oparbejde noget viden i området, gerne via lokale samarbejdspartnere, siger han.
Læs også: EhubNordic fremmer dansk e-handel i Kina
DHL GF præsenterer sin togstrategi i sammenhæng med vedtagelsen af den seneste såkaldte 5-årsplan fra den kinesiske regering. Den omfatter blandt andet fokusområdet One Belt One Road, der inkluderer en række infrastrukturprojekter, der skal skabe bedre logistiske forbindelser både internt i landet og med den omkringliggende verden i form af både motorveje, jernbaner, vandtransport, flyforbindelser og distributionscentre.