Halvdelen af danske SMV’er er dårlige til data

Hver anden danske virksomhed i SMV-segmentet digitaliserer ikke finansielle data tilstrækkeligt. Det fører til lavere lønsomhed og mindre udbytte, vurderer CBS-professor Thomas Plenborg.

Jo bedre du som virksomhed er til at få data digitaliseret, jo mere smitter det positivt af på indtjeningen, siger Thomas Plenborg, der er professor ved institut for regnskab hos CBS. Foto: TREYD Services AB

01.02.2024

SCM.dk

“Uden digitalisering af data er det umuligt at lave den nødvendige segmentering af virksomhedens lønsomhed fordelt på kundetyper, markeder og produkter. En nylig dansk undersøgelse dokumenterer, at for få prioriterer og udfører den proces. Dem, der gør det, har en højere lønsomhed. Det indikerer, at med en korrekt anvendelse af data efter disse er blevet registreret og digitaliseret, skabes der markant bedre forudsætninger for at tjene gode penge. Samtidig styrkes forudsætningerne for investeringer og det udbytte, som kan tages ud af forretningen”, siger Thomas Plenborg og uddyber:

“Generelt er der stor variation i måden, hvorpå man i SMV-segmentet får registreret og digitaliseret finansielle data, hvor ofte man gør det, og hvordan man efterfølgende bruger data. Jo bedre du som virksomhed er til at få data digitaliseret og efterfølgende anvende disse data til at analysere virksomheden og dens segmenter, jo bedre er du til at styre din virksomhed. Og det smitter positivt af på indtjeningen”.

Betydelige konsekvenser
Hos danske Crediwire, der tilbyder virksomheder bedre finansielle muligheder, er løbende digitale data et strategisk nøglepunkt, og ifølge Mads Brix, som er CCO i virksomheden, kan manglende digitalisering og dermed den manglende forståelse have betydelige konsekvenser.

“Hvis man som virksomhedsejer ikke har løbende digitale data, er det umuligt at se udfordringerne, før de rammer. Det kan lede til likviditetsproblemer og betyde, at man ikke har tilstrækkelige midler til løbende at dække udgifter til lønninger, moms, regninger og leverandørbetalinger”, siger Mads Brix.

Læs også: Fintech virksomhed rejser 83 millioner til supply chain financing

Hos fintech-virksomheden Treyd, som tilbyder danske detailhandlere i eksempelvis elektronik- og modebranchen at betale leverandørfakturaer up-front for at frigøre kapital, er digitale data ligeledes en meget vigtig del af forretningen. De ser tydeligt, at virksomheder, der er på forkant med at digitalisere deres regnskab, også er dem, der klarer sig bedre økonomisk.

“At arbejde med data i forbindelse med et regnskab i en statisk årsrapport, der for hver dag bliver ældre og ældre, skaber ikke et retvisende billede at en virksomheds finansielle situation. Derfor er muligheden med friske data vigtig for os, når vi skal kreditvurdere vores kunder. Det giver os en økonomisk sikkerhed, og samtidig giver det vores kunder de bedste betingelser i forhold til den service, de efterspørger hos os”, siger Peter Beckman, der er CEO i Treyd.

Som at køre bil med bind for øjnene
Ifølge Mads Brix vil 2024 være året, hvor en stor del af virksomhederne i SMV-segmentet vil være nødsaget til at prioritere de digitale data på grund af den nye bogføringslov.

“Der kommer et skifte nu, hvor virksomheder skal bruge tid og penge på at digitalisere. Vores vurdering er, at der blandt især små og mellemstore virksomheder slet ikke er nok fokus på, hvad de kan få ud af den digitalisering. Der er ingen grund til digitalisering for digitaliseringens skyld. Det afgørende må være, om du får mere viden, så du kan tage bedre beslutninger og bygge en stærkere virksomhed”, siger Mads Brix og fortsætter:

“Hvis ikke du har overblik over din forretning, svarer det lidt til at køre bil med bind for øjnene. Hvornår skal du stoppe? Hvornår skal du dreje? Hvordan ved du, om der er rødt eller grønt? Jo mere du ved, og jo bedre du forstår din virksomhed, des bedre beslutninger kan du tage. Det vil øge dine chancer for succes. Din eneste anden mulighed er at gætte - og det har aldrig været en god forretningsstrategi”.

Mads Brix påpeger, at der er en lang række andre negative konsekvenser ved ikke at have styr på digitaliseringen og løbende indsigt i sin virksomhed. Han fremhæver især lav lønsomhed, reduceret investeringsgrad, mindre udbytte og manglende adgang til likviditet.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.04.2025SCM.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025SCM.dk

Verdion styrker nordisk team med tre strategiske forfremmelser

28.03.2025SCM.dk

Regionernes klimaaftryk daler kraftigt

27.03.2025SCM.dk

Nemmere at klare opgaven med producentansvar

27.03.2025SCM.dk

Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

26.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

IATF 16949 Specialist

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Bureau Veritas Denmark er som de første i Danmark akkrediteret af DANAK til NATO-ordningen AQAP 2110

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams