18.05.2020 | Lager & distribution
Håndtering af tre leveringsudfordringer i Coronatider
Indhold fra partner Hvad er dette?
Den nuværende Coronapandemi har medført udfordringer for mange brancher, organisationer og individer verden over. Det øgede tryk på at sikre effektive leverancer, både til butikker og til private hjem, er noget, vi aldrig har oplevet tidligere. Efterspørgslen på e-handel er enorm, hvilket betyder en stor stigning i antallet af hjemmeleveringer, og dette lægger et stort pres på leverandørerne for at finde effektive og smarte løsninger, der hjælper dem med at opfylde behovet.
Salgschef Norden hos Descartes, Lars Persson forklarer, hvad der er de største leveringshindringer i disse tider, og hvordan virksomheden bedst kan gribe dem an.
Levering til butik
I lyset af panikkøb og hamstring som følge af Covid-19-udbruddet har mange supermarkeder og fødevarebutikker kæmpet med at afbalancere efterspørgslen og lagerbeholdningen. Nogle tiltag er allerede trådt i kraft for at støtte handelen, fx lettelser fra EU af de fælles regler vedrørende chaufførernes køretider. Selvom mange af de initiativer, der gennemføres, bidrager til at effektivisere leveringskæden, betyder det også en øget risiko for ulykker og problemer, som følge af regellettelser og færre kontroller. For mange virksomheder er det derfor vigtigere end nogensinde at sikre, at de har den nødvendige teknik til at opretholde trafiksikkerheden og beskytte deres chauffører og biler i trafikken.
Levering hjem til døren
Vi oplever også en uro omkring hjemmelevering, idet mange mennesker i øjeblikket isolerer sig i hjemmet og bestiller langt flere varer hjem til døren. Hvordan sikrer man sig, at disse leverancer kan gennemføres på en så smart og effektiv måde som muligt? Anvendelsen af ruteplanlægningsteknik til at optimere leverancer og transportveje spiller en stor rolle i disse tider. Gennemgå jeres løsning, og tilpas den så meget, I overhovedet kan. Brug af den nye teknik der findes, gør det muligt for vognmandsforretningerne at ændre deres ruter på afstand, foreslå alternative veje og tilpasse kørslerne ud fra de givne omstændigheder, fx mangel på chauffører, mindre trafik og ændrede leveringssteder. Ny teknik gør det desuden muligt at forbedre kundeoplevelsen ved fx at kunne opdatere modtageren om evt. trafikproblemer, der forsinker leverancen. Mulighederne er mange – vent ikke.
Vækst inden for e-handelen
Coronapandemien har også betydet, at forhandlere er blevet tvunget til at vende tilbage til tegnebordet for at kigge på deres salgsprognoser. Selvom det varmere vejr er på vej, ser vi, at efterspørgslen efter bekvemt tøj til hjemmebrug stiger. Typisk ”pænt tøj” prioriteres ganske enkelt ikke, når vi i større og større udstrækning bliver hjemme. Haveudstyr, hobbyartikler og træningstøj er også blevet langt mere populært i den seneste tid.
Måden, vi forbruger på, har altså ændret sig, og det skal vi tilpasse os til. Selvom mange forhandlere er vant til at forberede sig på klassiske salgsstigninger, fx før jul, kæmper mange lige nu med at håndtere den uventede stigning i efterspørgslen efter nogle varer.
Samtidig med at flere og flere går over til e-handel, ser vi også, hvordan mange virksomheder lige nu oplever mangel på personale, fordi en del kolleger har fået lov at blive hjemme for ikke at risikere at blive syge eller smitte andre. Det betyder så, at man skal finde en effektiv måde at plukke, pakke og fragte varerne for at følge med den øgede efterspørgsel. Eftersom kunderne ikke har så mange andre valg end e-handel i øjeblikket, er der stor sandsynlighed for, at de også af vane vil fortsætte med at handle på samme måde efter denne krise. Især hvis de har oplevet det som velfungerende. Virksomhederne skal med andre ord forberede sig på, at de arbejdsmetoder, de implementerer nu for at effektivisere deres leverancer, også vil bestå i fremtiden.
Vi oplever lige nu en prøvetid for mange virksomheder, hvor det er de virksomheder, der kan tilpasse dig og udnytte ny teknik, der øger effektiviteten, der kommer til at stå stærkest i fremtiden og være bedre rustet til at håndtere hurtige skift i efterspørgslen.
Lars Persson, Salgschef Norden hos Descartes
Denne artikel er en del af temaet Coronavirus
Branchenyt

Descartes styrker sin position inden for e-handel – opkøber ShipTrack
Descartes Systems Group har opkøbt den canadiske virksomhed ShipTrack, der leverer løsninger med fokus på last mile-levering til e-handelsbranchen. Gennem opkøbet styrker Descartes sit udbud af løsninger til logistikintensive virksomheder.
Indhold fra partner
IT

Audionord International og HiFi Klubben vil automatisere toldbehandling med GCT fra Descartes
Audionord International, som er selskabet bag HiFi Klubben, har indgået aftale med Descartes om levering af toldsystemet GCT. Audionord forventer, at det nye toldsystem vil gøre det muligt at automatisere dele af arbejdsgangene, så selskabet kan spare ressourcer på de mest rutineprægede toldopgaver. Samtidig flytter selskabet systemet ud i skyen, så Audionord slipper for den løbende vedligeholdelse af servermiljø.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Descartes kommenterer årets julehandel: Chaufførerne skal have den støtte, de har behov for
Tal fra Danmarks Statistik viser en vækst i e-handelen på 5 procentpoint sammenlignet med 2019, hvilket er den største stigning i syv år. Selvom årets julehandel er sværere at forudse end normalt, er det muligt, at den også vil stige. Derfor handler det nu for forhandlere og leverandører meget om at forberede sig på at kunne håndtere en øget mængde leverancer på en effektiv måde.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Martin & Servera indfører strategisk ruteplanlægning for optimerede transporter – med hjælp fra Descartes
Sveriges førende restaurant- og storkøbsspecialist, Martin & Servera, vælger WinRoute fra Descartes til strategisk planlægning af deres ruter og dermed optimering af deres leverancer. Et vigtigt skridt for at nå virksomhedens mål om klimaneutrale transporter senest i 2030.
Indhold fra partner
Branchenyt

SKIDATA Scandinavia AB vælger skyen til deres toldbehandling
SKIDATA GmbH er globalt førende inden for forskellige typer adgangssystemer og indtægtshåndtering, der er koblet til dem. Deres datterselskab, SKIDATA Scandinavia AB, vælger nu en skybaseret toldbehandlingsløsning fra Descartes. Med implementeringen af GCT (Global Customs and Transport) bliver virksomhedens toldbehandling enklere og mere effektiv.
Indhold fra partner
Branchenyt

Descartes: ”Sådan kan I mildne effekten af Corona på jeres forsyningskæde”
I den seneste tid har en række af vores kunder inden for transport- og logistiksektoren spurgt os om, hvordan de kan reducere effekten af COVID-19 på deres virksomhed. Den gode nyhed i den problematik, som mange virksomheder oplever nu, er, at der kan gøres meget inden for rammerne af de eksisterende logistikløsninger, der anvendes. Brug af alle de nye og innovative løsninger og værktøjer, der findes, er også en vej at gå for at føle sig lidt mere sikre og mildne den økonomiske påvirkning.
Indhold fra partner