18.05.2020 | Lager & distribution
Håndtering af tre leveringsudfordringer i Coronatider
Indhold fra partner Hvad er dette?
Den nuværende Coronapandemi har medført udfordringer for mange brancher, organisationer og individer verden over. Det øgede tryk på at sikre effektive leverancer, både til butikker og til private hjem, er noget, vi aldrig har oplevet tidligere. Efterspørgslen på e-handel er enorm, hvilket betyder en stor stigning i antallet af hjemmeleveringer, og dette lægger et stort pres på leverandørerne for at finde effektive og smarte løsninger, der hjælper dem med at opfylde behovet.
Salgschef Norden hos Descartes, Lars Persson forklarer, hvad der er de største leveringshindringer i disse tider, og hvordan virksomheden bedst kan gribe dem an.
Levering til butik
I lyset af panikkøb og hamstring som følge af Covid-19-udbruddet har mange supermarkeder og fødevarebutikker kæmpet med at afbalancere efterspørgslen og lagerbeholdningen. Nogle tiltag er allerede trådt i kraft for at støtte handelen, fx lettelser fra EU af de fælles regler vedrørende chaufførernes køretider. Selvom mange af de initiativer, der gennemføres, bidrager til at effektivisere leveringskæden, betyder det også en øget risiko for ulykker og problemer, som følge af regellettelser og færre kontroller. For mange virksomheder er det derfor vigtigere end nogensinde at sikre, at de har den nødvendige teknik til at opretholde trafiksikkerheden og beskytte deres chauffører og biler i trafikken.
Levering hjem til døren
Vi oplever også en uro omkring hjemmelevering, idet mange mennesker i øjeblikket isolerer sig i hjemmet og bestiller langt flere varer hjem til døren. Hvordan sikrer man sig, at disse leverancer kan gennemføres på en så smart og effektiv måde som muligt? Anvendelsen af ruteplanlægningsteknik til at optimere leverancer og transportveje spiller en stor rolle i disse tider. Gennemgå jeres løsning, og tilpas den så meget, I overhovedet kan. Brug af den nye teknik der findes, gør det muligt for vognmandsforretningerne at ændre deres ruter på afstand, foreslå alternative veje og tilpasse kørslerne ud fra de givne omstændigheder, fx mangel på chauffører, mindre trafik og ændrede leveringssteder. Ny teknik gør det desuden muligt at forbedre kundeoplevelsen ved fx at kunne opdatere modtageren om evt. trafikproblemer, der forsinker leverancen. Mulighederne er mange – vent ikke.
Vækst inden for e-handelen
Coronapandemien har også betydet, at forhandlere er blevet tvunget til at vende tilbage til tegnebordet for at kigge på deres salgsprognoser. Selvom det varmere vejr er på vej, ser vi, at efterspørgslen efter bekvemt tøj til hjemmebrug stiger. Typisk ”pænt tøj” prioriteres ganske enkelt ikke, når vi i større og større udstrækning bliver hjemme. Haveudstyr, hobbyartikler og træningstøj er også blevet langt mere populært i den seneste tid.
Måden, vi forbruger på, har altså ændret sig, og det skal vi tilpasse os til. Selvom mange forhandlere er vant til at forberede sig på klassiske salgsstigninger, fx før jul, kæmper mange lige nu med at håndtere den uventede stigning i efterspørgslen efter nogle varer.
Samtidig med at flere og flere går over til e-handel, ser vi også, hvordan mange virksomheder lige nu oplever mangel på personale, fordi en del kolleger har fået lov at blive hjemme for ikke at risikere at blive syge eller smitte andre. Det betyder så, at man skal finde en effektiv måde at plukke, pakke og fragte varerne for at følge med den øgede efterspørgsel. Eftersom kunderne ikke har så mange andre valg end e-handel i øjeblikket, er der stor sandsynlighed for, at de også af vane vil fortsætte med at handle på samme måde efter denne krise. Især hvis de har oplevet det som velfungerende. Virksomhederne skal med andre ord forberede sig på, at de arbejdsmetoder, de implementerer nu for at effektivisere deres leverancer, også vil bestå i fremtiden.
Vi oplever lige nu en prøvetid for mange virksomheder, hvor det er de virksomheder, der kan tilpasse dig og udnytte ny teknik, der øger effektiviteten, der kommer til at stå stærkest i fremtiden og være bedre rustet til at håndtere hurtige skift i efterspørgslen.
Lars Persson, Salgschef Norden hos Descartes
Denne artikel er en del af temaet Coronavirus
Lager & distribution

Ny forbrugerrapport fra Descartes: 57 procent er interesserede i CO2-neutral hjemmelevering
Descartes Systems Group udgav for nylig sin globale forbrugerrapport "2023 Home Delivery Sustainability Report: Consumers Expect More”. Blandt de norske respondenter er 57 procent interesserede i CO2-neutral hjemmelevering, mens kun 17 procent mener, at det er vigtigt, at leveringerne sker med elkøretøjer.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Ny undersøgelse fra Descartes: 65 % af virksomhederne inden for transport og logistik øger deres investeringer i innovation
Descartes Systems Group har for nylig undersøgt, hvordan transport- og logistikbranchen ser på at prioritere udviklingen. Resultaterne viser, at hovedparten af virksomhederne vil øge deres investeringer i innovation. De gør det trods en hård økonomisk situation og en urolig verden.
Indhold fra partner
Branchenyt

Ny undersøgelse fra Descartes: 65 % angiver, at det er aktuelt at øge Transport Management-investeringerne
For nylig udgav Descartes Systems Group syvende årlige udgave af deres "Global Transportation Management – Benchmark Survey". Resultatet af undersøgelsen viser, at virksomhedens vækst og forbedret kundeservice fortsat står øverst på listen over afgørende faktorer for, om virksomhederne skal satse mere på Transport Management. Lars Persson, VP Sales Customs EMEA hos Descartes, kommenterer undersøgelsen.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Læs om de nye moduler for eksport og NCTS i ny e-bog.
Ud over import og eksport indføres der også nye procedurer for midlertidig opbevaring og indførelsen af NCTS fase 5.
Indhold fra partner
Planlægning

What added value does a Transportation Management System bring my supply chain?
Everyone knows a Transportation Management System (TMS) will help optimize your transportation processes. But what about the impact of it on your supply chain? Optimized transportation processes and a more efficient and effective management of transportation, will improve your overall supply chain significantly since it is one of the crucial parts of any supply chain. Here are some specific ways a TMS can help improve your supply chain:
Indhold fra partner
Lager & distribution

Ændringer af toldbehandling for alle EU-medlemslande i 2023
Der er i øjeblikket en forandringsproces i gang for, hvordan virksomheder i hele EU indsender toldangivelser til toldmyndighederne.
Indhold fra partner