Global mangel på lagermedarbejdere øger salget af danske logistikrobotter
Når arbejdskraft er en mangelvare overalt, og travlheden samtidig er stor i mange brancher, så kommer der robotter og automation på indkøbssedlen. Hos Mobile Industrial Robots er bestillinger på transportrobotter steget med 40 procent i perioden januar til september i år sammenlignet med samme tid i 2020.
Der er fuldt tryk på forsyningskæden i den globale industri. Trenden bekræftes af den nyeste statistik fra International Federation of Robotics.
”Salget af professionelle servicerobotter steg med imponerende 41 procent til 131.800 enheder i 2020”, siger IFR-præsident Milton Guerry.
Markedsvæksten mærkes også hos Mobile Industrial Robots (MiR), der i Odense producerer mobile robotter til fremstillingsindustrien, logistiksektoren, detailhandlen og sundhedssektoren. For lagerarbejdere er generelt blevet sværere at rekruttere og fastholde, og det øger kravene til et godt arbejdsmiljø.
Nej tak til monotone opgaver
”Automatisering af intern logistik handler om at kunne levere uden at overbelaste de ansatte. Der er en helt klar tendens til, at medarbejdere i stigende grad takker nej til monotone opgaver – også i traditionelle lavtlønslande. Derfor anvender man ikke kun mobile robotter for at effektivisere og for hurtigt ROI – det er simpelthen en nødvendighed, fordi der ikke er folk til at løse opgaven”, konstaterer Søren Nielsen, topchef i iR.
Det var også mangel på arbejdskraft, især lagerarbejdere, der motiverede TE Connectivity til at automatisere interne logistikopgaver på deres fabrik i den ungarske by Esztergomr. Her har koncernen købt en flåde på seks MiR200-robotter til primært at udføre to opgaver.
Fem af MiR-robotterne transporterer råvarer, komponenter og færdige produkter mellem lageret og de enkelte produktionsafdelinger. Den sjette transportrobot arbejder ved automatisk pakkestation ved siden af en sprøjtestøbemaskine.
Læs også: Amerikanske Guardian Industries vil opskalere med robotter fra MiR
Pakkestationen tæller antallet af færdigproducerede produkter og kalder automatisk på MiR-robotten, når beholderen er fyldt. Som led i opgaven henter MiR200 en tom beholder, udskifter den med den fyldte beholder, som den transporterer til lageret.
”Projektet startede oprindeligt som en simpel investering i intern logistik, men med tiden er det blevet et bredere pilotprogram. Vores mål er at finde den mest effektive teknologiske løsning, der også kan implementeres andre steder i vores globale koncern”, siger Gábor Schvamberger, logistikanalytiker hos TE Connectivity.
Selvom mange nu investerer i de autonome mobile robotter, er potentialet på logistikområdet er stadig enormt, vurderer MiR på baggrund af data fra det amerikanske The Bureau of Labor Statistics. Autonome mobile robotter, AMR, bliver nemlig kun anvendt til under 2,5 procent af de transportopgaver, de i realiteten kunne automatisere.
- KCP