Fragt og data skal få Uber i sort
Kørselstjenesten Uber taber penge på hver eneste passagertur, så fragt af gods og brug af data skal skabe indtjening for selskabet, der ifølge en analytiker ser sig selv som ’transportens Amazon’. Børsintroduktionen i fredags gik ikke helt som planlagt.
Amerikanske Ubers hovedprodukt er persontransport i private biler, og selskabet er til stede i mere end 600 byer over hele verden. Men Ubers største konkurrent er ikke Lyft, en anden stor aktør på ride-hailing-scenen, men derimod netgiganten Amazon, der udover sin enorme onlinemarkedsplads transporterer varer i stor stil kloden rundt.
Læs også: Nyt dronesamarbejde skaber milepæl inden for ubemandet lufttransport i USA
Sådan lyder det fra flere analytikere, skriver Washington Post, og ifølge en af dem, Daniel Ives fra Wedbush Securities, anser Uber sig selv som ’transportens Amazon’. Men til forskel for Jeff Bezos’ koncern, der genererede et overskud på 10 mia. dollars sidste år, så skranter økonomien for Uber.
På grund af de enorme udgifter til at aflønne sine millioner af chauffører, så taber Uber penge på hver eneste tur med en passager – $3 mia. (20 mia. kr.) sidste år og $4,1 mia. i 2017, og selskabet har selv indikeret, at man muligvis aldrig vil formå at skabe profit på området.
Derfor ser man i høj grad på andre forretningsområder end persontransporten. Siden man kørte sin første tur i San Francisco i 2012 har selskabet samlet data i stor stil, og i kombination med de bagvedliggende algoritmer så man allerede i 2014 nye indtjeningsmuligheder.
Her grundlagde man således madudbringningstjenesten Uber Eats, og i 2017 fulgte så Uber Freight, der som navnet antyder er Ubers godsfragtdivision, der parrer lastbilchauffører med forsendelser, som man distribuerer over hele USA.
”Vi er kun lige ved at kradse i overfladen, når det gælder enorme industrier som mad og logistik, og hvordan fremtidens urbane mobilitet vil omforme byer for det bedre”, lyder det fra Ubers CEO, Dara Khosrowshahi.
SAP og aktier
Uber Freight er for nylig gået sammen med softwarefirmaet SAP, hvor man har store forventninger til, hvordan teknologi vil påvirke fremtidens supply chains. For at tiltrække investorer peger Uber selv på sine algoritmer som stærke våben: forudsigelse af efterspørgsel, prissætning og ruteplanlægning er nogle af de områder, teknologien løser for selskabet.
Udmeldingen fra Dara Khosrowshahi kom i øvrigt i forbindelse med Ubers længe ventede introduktion på den amerikanske børs i fredags, den 10. maj. Her var planen at sætte aktier til salg for $45 stykket (ca. 300 kr.), hvilket ville give virksomheden en samlet værdi på $82,4 mia. (knap 550 mia. kr.), men helt så godt gik det ikke, beretter Techcrunch.
Læs også: Uber dropper de selvkørende lastbiler
Handlen startede ud på $42 og lukkede i $41,57, hvilket var 7,6 procent under udbudsprisen. Det betyder dog ikke, at emissionen var en fiasko for selskabet, der ifølge mediet har fået tilført $8,1 mia. som man kan investere i vækst og en transformation af forretningen, ikke mindst med teknologi i centrum.
-AK