Fra tre tons til under ét gram

Lemvigh-Müllers centrallager for elteknik i Odense har altid leveret en pæn produktivitet og kvalitet, men transparens og udviklingsmuligheder var hæmmet af en forældet it-styring. Lageret valgte derfor at implementere Astro WMS, som har givet en helt ny transparens.

”Vi indførte Astro WMS for knap ét år siden, og det har givet os et helt nyt indblik i lagerets præstationer”, fortæller Steffen Rasmussen, logistik kompetencechef, Lemvigh-Müller. Foto: Lemvigh-Müller..

29.05.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der summer af liv og optimeret udnyttelse af både m2 og m3 på det 25.000 m2 store lager. Det kunne måske lede tankerne ind på at befinde sig indvendigt i en dynamisk myretue, hvor der tydeligvis er systematik og mening i det tilsyneladende kaos.

Der er gange overalt på lageret og i flere niveauer med masser af trapper, conveyeor-bånd og ikke mindst energiske lagermedarbejdere, der indlagrer, plukker eller pakker – mange af dem med voice-udstyr og alle med engagement i blikket. Der er lean-tavler med visuelle måltal og farvede prioriteringer i alle zoner, så de mange midlertidige medarbejdere, der er beskæftiget på lageret kortere tid fx i arbejdsprøvning, hurtigt kan indtage en rolle.

Mange varer og forskellige behov
Lemvigh-Müllers centrallager for elteknik i Odense har et komplekst og omfattende varesortiment på 130.000 varenumre, hvor 30.500 er lagervarer. Det er et kringelkroget lager, der er vokset ved knopskydning gennem cirka 25 år.

Læs også: 12 bud på succes med at indføre WMS

På grund af de mange forskellige varegrupper er det opdelt i fem zoner samt varemodtagelse og forsendelse, der anvender forskellige opsætninger og værktøjer. Lageret er spækket med funktionaliteter og varer, der spænder fra seks meter lange gitre til komponenter på få millimetre. Det leverer ordrer, der er bestilt inden klokken 18 næste dag, og hvis kunden har natdistribution, er det levering inden kl. 07 næste morgen. Det er relativt manuelt, har i snit cirka 11.000 pluk per dag og servicerer mange forskellige målgrupper. Nogle kunder bestiller flere paller af den samme vare, andre bestiller måske bare to stikkontakter. 

Lageret i Odense har altid leveret gode præstationer på både produktivitet og kvalitet på trods af en it-styring, der stammer fra 1986 og var teknisk forældet. ”Vi indførte Astro WMS for knap ét år siden, og det har givet os et helt nyt indblik i lagerets præstationer.

Vi kan se, at det, vi tidligere har gjort her på lageret, som er et relativt gammelt og manuelt lager, slet ikke har været så dårligt, når vi sammenligner med andre lagre i branchen”, fortæller Steffen Rasmussen, logistik kompetencechef. Og tilføjer:

Bedre transparens åbner muligheder
”Men Astro WMS tilbyder helt nye muligheder for, at vi kan tænke nyt og udvikle os. Vi arbejder meget med lean og selvstyrende grupper, og det var blevet svært for os at flytte produktivitet og kvalitet mere, fordi vi simpelthen ikke havde data og slet ikke i realtid. Vi er et meget differentieret lager med et ekstremt bredt varesortiment og mange opsætninger, så vi har valgt at tilpasse Astro WMS til vores processer. Hvis mange virksomheder med Astro WMS kører med en 80 procent standardløsning, så kører vi nok med en 80 procent tilpasset løsning. Systemet er ekstremt fleksibelt, og mange af tilpasningerne kan vi selv foretage”.

Steffen Rasmussen lister en række produktivitetsgevinster ved indførsel af Astro WMS:

  • Dobbeltkontrol af ordrer er reduceret til én kontrol med vægt.
  • Plukker nu direkte i forsendelseskassen.
  • Muligheder for nye strategier for pluk, varemodtagelse, opsortering etc.
  • Realtidsovervågning af præstationer.
  • Cyklisk vareoptælling versus årlig status der tidligere tog 2-3 dage.
  • Han supplerer med gevinster for kvaliteten:
  • Voice pluk giver færre plukfejl og mere sikkert arbejdsmiljø, fordi hænderne er frie.
  • Færre forsendelsesfejl.
  • Mulighed for at optimere bemandingsplanlægning.
  • Selvbetjent konfigurering med høj brugergrad.

Big bang implementering
Lemvigh-Müller valgte at implementere systemet ved en big bang implementering frem for en gradvis implementering over længere tid. Forberedelserne til implementeringen blev gjort grundigt med en projektgruppe på op til 25 mand med bred medarbejderinddragelse fra både Lemvigh-Müller og Consafe Logistics.

Forløbet strakte sig over nogle måneder fra slutningen af 2013 til starten af 2014 med idriftsættelse i april måned 2014. Forarbejdet bestod blandt andet i proceskortlægninger, som vi delte op i tre områder, nemlig modtagelse, lager og forsendelse. ”Det gjorde vi for at forenkle arbejdet og for at dedikere procesansvarlige til de enkelte områder”, fortæller Steffen Rasmussen. 

Læs også: Nyt WMS giver norsk 3PL stor fleksibilitet

Arbejdet bestod også i opmåling og revurdering af lokationer, opsætning af SAP og Astro WMS, interfaces til SAP, grundig test og uddannelse af medarbejdere i brug af systemet samt ikke mindst funktions- og volumentest af systemet inden implementering for at sikre, at det kunne følge med alle driftsforhold.

”Da vi gik i drift, skete det med 9.000 ordrelinjer per dag fra første dag. Vi oplevede nogle få mindre fejl, men det er ikke noget, vores kunder har mærket til. Vi har samtidig med indførsel af Astro WMS også indført en hel del ny hardware. Vi har gjort meget ud af at teste hardware og inddrage medarbejderne så meget og så tidligt som muligt. Det har bevirket, at vi har opfanget og korrigeret de fleste hardware-problemer inden, vi gik i drift”, fortæller Steffen Rasmussen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.04.2024SCM.dk

Farvestoffer og additiver har spillet hovedroller i dansk tekstilprojekt

24.04.2024SCM.dk

Robotter gør en arbejdsplads mere effektiv og attraktiv

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle