Fra tre tons til under ét gram

Lemvigh-Müllers centrallager for elteknik i Odense har altid leveret en pæn produktivitet og kvalitet, men transparens og udviklingsmuligheder var hæmmet af en forældet it-styring. Lageret valgte derfor at implementere Astro WMS, som har givet en helt ny transparens.

”Vi indførte Astro WMS for knap ét år siden, og det har givet os et helt nyt indblik i lagerets præstationer”, fortæller Steffen Rasmussen, logistik kompetencechef, Lemvigh-Müller. Foto: Lemvigh-Müller..

29.05.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Der summer af liv og optimeret udnyttelse af både m2 og m3 på det 25.000 m2 store lager. Det kunne måske lede tankerne ind på at befinde sig indvendigt i en dynamisk myretue, hvor der tydeligvis er systematik og mening i det tilsyneladende kaos.

Der er gange overalt på lageret og i flere niveauer med masser af trapper, conveyeor-bånd og ikke mindst energiske lagermedarbejdere, der indlagrer, plukker eller pakker – mange af dem med voice-udstyr og alle med engagement i blikket. Der er lean-tavler med visuelle måltal og farvede prioriteringer i alle zoner, så de mange midlertidige medarbejdere, der er beskæftiget på lageret kortere tid fx i arbejdsprøvning, hurtigt kan indtage en rolle.

Mange varer og forskellige behov
Lemvigh-Müllers centrallager for elteknik i Odense har et komplekst og omfattende varesortiment på 130.000 varenumre, hvor 30.500 er lagervarer. Det er et kringelkroget lager, der er vokset ved knopskydning gennem cirka 25 år.

Læs også: 12 bud på succes med at indføre WMS

På grund af de mange forskellige varegrupper er det opdelt i fem zoner samt varemodtagelse og forsendelse, der anvender forskellige opsætninger og værktøjer. Lageret er spækket med funktionaliteter og varer, der spænder fra seks meter lange gitre til komponenter på få millimetre. Det leverer ordrer, der er bestilt inden klokken 18 næste dag, og hvis kunden har natdistribution, er det levering inden kl. 07 næste morgen. Det er relativt manuelt, har i snit cirka 11.000 pluk per dag og servicerer mange forskellige målgrupper. Nogle kunder bestiller flere paller af den samme vare, andre bestiller måske bare to stikkontakter. 

Lageret i Odense har altid leveret gode præstationer på både produktivitet og kvalitet på trods af en it-styring, der stammer fra 1986 og var teknisk forældet. ”Vi indførte Astro WMS for knap ét år siden, og det har givet os et helt nyt indblik i lagerets præstationer.

Vi kan se, at det, vi tidligere har gjort her på lageret, som er et relativt gammelt og manuelt lager, slet ikke har været så dårligt, når vi sammenligner med andre lagre i branchen”, fortæller Steffen Rasmussen, logistik kompetencechef. Og tilføjer:

Bedre transparens åbner muligheder
”Men Astro WMS tilbyder helt nye muligheder for, at vi kan tænke nyt og udvikle os. Vi arbejder meget med lean og selvstyrende grupper, og det var blevet svært for os at flytte produktivitet og kvalitet mere, fordi vi simpelthen ikke havde data og slet ikke i realtid. Vi er et meget differentieret lager med et ekstremt bredt varesortiment og mange opsætninger, så vi har valgt at tilpasse Astro WMS til vores processer. Hvis mange virksomheder med Astro WMS kører med en 80 procent standardløsning, så kører vi nok med en 80 procent tilpasset løsning. Systemet er ekstremt fleksibelt, og mange af tilpasningerne kan vi selv foretage”.

Steffen Rasmussen lister en række produktivitetsgevinster ved indførsel af Astro WMS:

  • Dobbeltkontrol af ordrer er reduceret til én kontrol med vægt.
  • Plukker nu direkte i forsendelseskassen.
  • Muligheder for nye strategier for pluk, varemodtagelse, opsortering etc.
  • Realtidsovervågning af præstationer.
  • Cyklisk vareoptælling versus årlig status der tidligere tog 2-3 dage.
  • Han supplerer med gevinster for kvaliteten:
  • Voice pluk giver færre plukfejl og mere sikkert arbejdsmiljø, fordi hænderne er frie.
  • Færre forsendelsesfejl.
  • Mulighed for at optimere bemandingsplanlægning.
  • Selvbetjent konfigurering med høj brugergrad.

Big bang implementering
Lemvigh-Müller valgte at implementere systemet ved en big bang implementering frem for en gradvis implementering over længere tid. Forberedelserne til implementeringen blev gjort grundigt med en projektgruppe på op til 25 mand med bred medarbejderinddragelse fra både Lemvigh-Müller og Consafe Logistics.

Forløbet strakte sig over nogle måneder fra slutningen af 2013 til starten af 2014 med idriftsættelse i april måned 2014. Forarbejdet bestod blandt andet i proceskortlægninger, som vi delte op i tre områder, nemlig modtagelse, lager og forsendelse. ”Det gjorde vi for at forenkle arbejdet og for at dedikere procesansvarlige til de enkelte områder”, fortæller Steffen Rasmussen. 

Læs også: Nyt WMS giver norsk 3PL stor fleksibilitet

Arbejdet bestod også i opmåling og revurdering af lokationer, opsætning af SAP og Astro WMS, interfaces til SAP, grundig test og uddannelse af medarbejdere i brug af systemet samt ikke mindst funktions- og volumentest af systemet inden implementering for at sikre, at det kunne følge med alle driftsforhold.

”Da vi gik i drift, skete det med 9.000 ordrelinjer per dag fra første dag. Vi oplevede nogle få mindre fejl, men det er ikke noget, vores kunder har mærket til. Vi har samtidig med indførsel af Astro WMS også indført en hel del ny hardware. Vi har gjort meget ud af at teste hardware og inddrage medarbejderne så meget og så tidligt som muligt. Det har bevirket, at vi har opfanget og korrigeret de fleste hardware-problemer inden, vi gik i drift”, fortæller Steffen Rasmussen.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online