Fra just in time til just on time

ECCO Skos totale supply chain er under vedvarende pres, fordi det vidt forgrenede detailled til stadighed skærper kravene om leveringspræcision og koordinering.

En velfungerende forsyningskæde er afgørende for at håndtere uforudsete hændelser som fx islandsk vulkanaske etc., mener Henrik Kjærsgaard fra Ecco Sko. Foto: Ecco A/S.

09.08.2011

Peter Jûrgensen, SCM.dk

ECCO Sko A/S er en atypisk virksomhed inden for sin branche. I modsætning til de fleste andre aktører beskæftiger koncernen sig nemlig med både produktion og detail og ejer derved selv en meget stor del af den samlede værdikæde. Ikke mindst gennem de senere år er der da også blevet investeret ganske betydelige ressourcer i netop detaildelen.
Ud over fire fabrikker i Asien og Slovakiet og en samlet medarbejderstab på ca. 15.000, driver ECCO Sko 920 skobutikker. Af disse er kun beskedne 22 placeret i Danmark.
”I dag er det derfor detailleddet, som stiller de største krav til vores forsyningskæde”, forklarer Freight Service Purchaser (indkøber af transportydelser) Henrik Kjærsgaard.
”Ser man det ud fra vores synsvinkel, skal produktionsdelen naturligvis helst fungere så gnidningsfrit og stabilt som muligt. Salgsdelen er imidlertid underlagt helt andre vilkår, fordi man her har sæsonudsving. Skobutikkerne ønsker af samme grund varerne leveret inden for en termin på højst tre måneder. De butikker, som ligger på de eksklusive butiksstrøg, har samtidig en dyr kvadratmeterpris. Den ofte meget begrænsede lagerplads skal derfor udnyttes til sidste kvadratmeter. Det tidsrum, inden for hvilket skoene skal ankomme, er af samme grund kortet væsentligt ned i forhold til tidligere, hvilket øger kravene til vores totale forsyningskæde”, tilføjer Henrik Kjærsgaard.
”I og med at vi producerer inden for en periode af seks måneder, men skal levere inden for tre måneder, har vi besluttet kun at have ét stort europæisk centrallager, som er placeret i Sønderjylland. Tidligere havde vi to centrallagre”.

At ramme en terminal helt præcist
Almindeligvis bliver en bulk blot sendt til et lager, hvorefter man kundepakker på distributionsstedet. Men netop fordi vores ordreportefølje til Europa er meget stor, har vi dog mulighed for at plukke og pakke på selve produktionsstedet. Herved kan vi pakke containerne og sende dem direkte til tredjepartsleverandørens distributionsterminal. Efter at de er blevet tømt, pakkedistribueres varerne via leverandørens eget distributionssystem ned til butiksniveau. Med den strategi er det imidlertid nødvendigt, at vi rammer tredjepartsleverandørens terminal på det helt rigtige tidspunkt. Alle de kartonner, som befinder sig i containerne, indeholder en ordrebekræftelse, som udgør dokumentationen for, at kunden får leveret varerne inden for en bestemt uge. Tidligere var det almindeligt anerkendt, at man kunne levere inden for tre uger.

Fra dato til klokkeslæt
Henrik Kjærsgaard erkender, at den stærkt afkortede leveringsfrist samt de stadig flere ønsker om en koordineret levering, er en udfordring for Ecco Sko.
”Vi er jo gået fra just in time til just on time. Kravet om leveringspræcision er blevet skærpet fra dato til klokkeslæt,” siger han.
Henrik Kjærsgaard er heller ikke i tvivl om, at koncernens Value Added Services vil stige yderligere i løbet af de kommende år, lige som kravene til selve fragthåndteringen vil stige. Containernes plads skal således i fremtiden udnyttes maksimalt.
Det skal både ses i lyset af de stigende fragtomkostninger og ud fra ønsket om at undgå miljøbelastning. På trods af fordelene ved at eje værdikæden selv, er der også mange udfordringer ved at besidde hele kæden selv - fra produktionsleddet og frem til detailhandleren.

”For mange uforudsete hændelser - spændende fra strejker blandt norske terminalarbejdere over produktionsnedbrud til islandsk vulkanaske - kan naturligvis gøre os sårbare. Netop derfor er det afgørende, at vi som den geografisk vidtforgrenede virksomhed, vi er, har en meget strømlinet og velfungerende forsyningskæde, som kan tage højde for forsinkelser”.

Henrik Kjærsgaard er heller ikke i tvivl om, at vilkårene i Europa formentlig i stadig højere grad kommer til at ligne de forhold, Ecco Sko arbejder under i Asien.
”Dem, som kommer med varerne, får eksempelvis selv lov til at stille dem op på hylderne. Kravene om at spare ressourcer, tid og omkostninger er således en proces, der kun vil blive stærkere med tiden.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle