Fortsat stor appetit på nye containerskibe
Efterspørgslen efter nye containerskibe er stadig høj, rapporterer BIMCO i sin seneste markedsanalyse. Bestillingerne er igen stigende, og mængden af nye ordrer er på det tredjehøjeste niveau siden 2008.
Allerede nu er der kontraheret flere nye containerskibe end i hele 2023, påpeger Niels Rasmussen, der er chefanalytiker for shipping i den seneste markedsanalyse fra BIMCO.
Samlet set er der siden 2021 nu bestilt containerskibe med en samlet kapacitet på 10,47 mio. teu, hvilket svarer til en kapacitetsforøgelse på 44 pct. sammenlignet med flådens størrelse i begyndelsen af 2021.
I 2024 er der hidtil blevet kontraheret 1,59 millioner TEU kapacitet, hvilket er det tredjehøjeste niveau siden 2008. BIMCO forventer, at væksten i flåden vil fortsætte med mindst 12 procent frem til 2030. Samtidig har skibsophugning været lav siden 2021, hvilket har ført til, at gennemsnitsalderen for containerskibe er steget fra 13 til 13,9 år. Flådekapaciteten er steget med en fjerdedel siden 2021, mens genbrug af skibe fortsat er langsomt.
Leveringen af de bestilte skibe siden 2021 er godt i gang. Således har Orient Overseas Container Line (OOCL) for nylig fejret navngivningen af rederiets tolvte og sidste i en serie af giganter på 24.188 teu og tirsdag navngav Maersk sit fjerde dual-fuel metanoldrevne containerskib på 18.000 teu ved en ceremoni i Los Angeles.
Alphaliner vurderer, at verdens flåde af containerskibe nu består af op mod 7.100 aktive skibe med en samlet kapacitet på 30,5 mio., mens der fortsat mere end 6 mio. teu i ordre.
MSC topper fortsat listen over rederier, der har flest skibe i ordre, mens Maersk fornylig annoncerede, at de arbejder på at færdiggøre ordre og charteraftaler på mellem 50 og 60 nye dualfuel containerskibe.
-emte