Forsøg skal vise nye transportveje

Det stigende antal miljøpåbud hæmmer en effektiv varedistribution, hvilket ærgrer leverandørerne. Hos Schulstad, som hvert døgn har 75 biler kørende i den danske trafik, er man ikke i tvivl om, at nænsom kørsel i forening med bedre teknologi kan mindske støjgenerne. En række testkørsler i Sønderborg viser, at antallet af kørte kilometer kunne reduceres med 10 procent, hvis restrektionerne ikke fandtes.

13.12.2011

Peter Jürgensen, SCM.dk

Færre lastbiler i den daglige myldretidstrafik, højere trafiksikkerhed, mindre CO2-udledning og mere effektiv distribution. Det er blot nogle af de direkte effekter, som anføres som mål for forsøget 24TTransport under Væksthus Syddanmark, hvor intentionen er at flytte mere gods og varetransporter i lastbiler fra dagkørsler til nat.

Hvis projektet, som er det første i sin skala herhjemme, skal lykkes, kræver det dispensationer fra de miljøpåbud, som tvinger vognmændene til at køre uden om særlige områder - som regel tæt befolkede boligkvarterer - på deres natture i dag. Problemet er – set fra leverandørernes synsvinkel – ikke mindst, at antallet af butikker, som har fået miljøpåbud fra kommunen, er steget markant gennem de senere år. Deres biler må derfor ofte køre zigzag gennem tæt befolkede områder på tidspunkter af døgnet, hvor der er masser af anden trafik på vejene.

Én af de virksomheder, som har miljøpåbudene tæt inde på livet, er brødvirksomheden Schulstad, som gennem mange år har kørt brød ud til butikkerne om natten.
Virksomhedens 75 lastbiler starter kl. 1 om natten, så varerne kan ligge på hylderne kl. 9 næste morgen, når butikkerne åbner.

Køer og flaskehalse
”Butikker med og uden miljøpåbud ligger paradoksalt nok ofte tæt på hinanden. Derfor er det ikke ualmindeligt, at vi allerede har været i nabolaget tidligere på morgenen for at levere varer til de butikker, som ikke er omfattet af et påbud. Det medfører stjernekørsel og en masse spildtid. Af samme grund er det ikke usædvanligt, at vi først kan levere varerne ved 7-tiden, og effekten af vores distribution er derfor faldende”, forklarer logistikchef Niels Kristian Holm, som gerne vil udfordre de skrappe miljøpåbud. Han er ikke i tvivl om, at de mange unødvendige kilometer, som lastbilerne må køre som følge af miljøpåbudene, er til gene for medtrafikanterne.

”Desto flere biler på vejene, desto flere køer og flaskehalse opstår der, og hvis chaufføren er nødt til at køre i myldretiden, er gennemsnitsfarten samtidig lav på grund af de mange stop og starter, hvilket øger forureningen. Ydermere øges chaufførernes stressniveau, hvilket jo heller ikke bidrager til trafiksikkerheden”, siger han.

I Sønderborg har Lantmännen Schulstad deltaget i en række testkørsler, hvor man - med Niels Kristian Holms ord - har kørt, som der bør og skal køres jævnfør de miljørestriktioner, som findes.

”Vi laver nogle grundige beregninger på, hvordan vi kører i dag, og så skal vi se på, hvad det vil betyde, hvis ruten var lagt optimalt uden hensyn til miljøpåbud. De foreløbige resultater viser, at hvis vi kunne undgå disse restriktioner, ville det kørte antal kilometer på ruten blive reduceret med 10 procent”, siger han.

Trafikken skal spredes
I brancheorganisationen International Transport Danmark er man ikke i tvivl om, at der bør investeres flere midler i såvel et bedre og mere sammenhængende vejnet som udbygning af den øvrige infrastruktur, hvis presset fra den stadig øgede trængsel på vejene skal lettes.
”Det bør ikke mindst ske i tilknytning til byer og bymæssige områder”, siger underdirektør i ITD, Poul Bruun, som også mener, at den eksisterende infrastruktur bør udnyttes endnu bedre end i dag.

”Allerede i dag er der fokus på brug af større transportenheder, eksempelvis modulvogntog, som er en løsning, der fortsat vil blive udbygget. Derudover har regeringen tilladt mere gods på eksisterende biler, forudsat at det ikke forøger sliddet på vejene. Ydermere søger vi at optimere brug af kombiterminaler, så vi kan udnytte det potentiale, som består i at flytte noget af godset over på jernbaner. Endelig vil vi meget gerne have spredt trafikken mere jævnt ud over døgnet. Det handler ikke mindst om at udfordre eksisterende regler og begrænsninger, herunder de kørselsforbud og adgangsbegrænsninger, som f.eks. kommunale miljøpåbud, der forhindrer levering af varer mellem kl. 23 og 07”, siger Poul Bruun.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online