Forsøg skal vise nye transportveje
Det stigende antal miljøpåbud hæmmer en effektiv varedistribution, hvilket ærgrer leverandørerne. Hos Schulstad, som hvert døgn har 75 biler kørende i den danske trafik, er man ikke i tvivl om, at nænsom kørsel i forening med bedre teknologi kan mindske støjgenerne. En række testkørsler i Sønderborg viser, at antallet af kørte kilometer kunne reduceres med 10 procent, hvis restrektionerne ikke fandtes.
Færre lastbiler i den daglige myldretidstrafik, højere trafiksikkerhed, mindre CO2-udledning og mere effektiv distribution. Det er blot nogle af de direkte effekter, som anføres som mål for forsøget 24TTransport under Væksthus Syddanmark, hvor intentionen er at flytte mere gods og varetransporter i lastbiler fra dagkørsler til nat.
Hvis projektet, som er det første i sin skala herhjemme, skal lykkes, kræver det dispensationer fra de miljøpåbud, som tvinger vognmændene til at køre uden om særlige områder - som regel tæt befolkede boligkvarterer - på deres natture i dag. Problemet er set fra leverandørernes synsvinkel ikke mindst, at antallet af butikker, som har fået miljøpåbud fra kommunen, er steget markant gennem de senere år. Deres biler må derfor ofte køre zigzag gennem tæt befolkede områder på tidspunkter af døgnet, hvor der er masser af anden trafik på vejene.
Én af de virksomheder, som har miljøpåbudene tæt inde på livet, er brødvirksomheden Schulstad, som gennem mange år har kørt brød ud til butikkerne om natten.
Virksomhedens 75 lastbiler starter kl. 1 om natten, så varerne kan ligge på hylderne kl. 9 næste morgen, når butikkerne åbner.
Køer og flaskehalse
Butikker med og uden miljøpåbud ligger paradoksalt nok ofte tæt på hinanden. Derfor er det ikke ualmindeligt, at vi allerede har været i nabolaget tidligere på morgenen for at levere varer til de butikker, som ikke er omfattet af et påbud. Det medfører stjernekørsel og en masse spildtid. Af samme grund er det ikke usædvanligt, at vi først kan levere varerne ved 7-tiden, og effekten af vores distribution er derfor faldende, forklarer logistikchef Niels Kristian Holm, som gerne vil udfordre de skrappe miljøpåbud. Han er ikke i tvivl om, at de mange unødvendige kilometer, som lastbilerne må køre som følge af miljøpåbudene, er til gene for medtrafikanterne.
Desto flere biler på vejene, desto flere køer og flaskehalse opstår der, og hvis chaufføren er nødt til at køre i myldretiden, er gennemsnitsfarten samtidig lav på grund af de mange stop og starter, hvilket øger forureningen. Ydermere øges chaufførernes stressniveau, hvilket jo heller ikke bidrager til trafiksikkerheden, siger han.
I Sønderborg har Lantmännen Schulstad deltaget i en række testkørsler, hvor man - med Niels Kristian Holms ord - har kørt, som der bør og skal køres jævnfør de miljørestriktioner, som findes.
Vi laver nogle grundige beregninger på, hvordan vi kører i dag, og så skal vi se på, hvad det vil betyde, hvis ruten var lagt optimalt uden hensyn til miljøpåbud. De foreløbige resultater viser, at hvis vi kunne undgå disse restriktioner, ville det kørte antal kilometer på ruten blive reduceret med 10 procent, siger han.
Trafikken skal spredes
I brancheorganisationen International Transport Danmark er man ikke i tvivl om, at der bør investeres flere midler i såvel et bedre og mere sammenhængende vejnet som udbygning af den øvrige infrastruktur, hvis presset fra den stadig øgede trængsel på vejene skal lettes.
Det bør ikke mindst ske i tilknytning til byer og bymæssige områder, siger underdirektør i ITD, Poul Bruun, som også mener, at den eksisterende infrastruktur bør udnyttes endnu bedre end i dag.
Allerede i dag er der fokus på brug af større transportenheder, eksempelvis modulvogntog, som er en løsning, der fortsat vil blive udbygget. Derudover har regeringen tilladt mere gods på eksisterende biler, forudsat at det ikke forøger sliddet på vejene. Ydermere søger vi at optimere brug af kombiterminaler, så vi kan udnytte det potentiale, som består i at flytte noget af godset over på jernbaner. Endelig vil vi meget gerne have spredt trafikken mere jævnt ud over døgnet. Det handler ikke mindst om at udfordre eksisterende regler og begrænsninger, herunder de kørselsforbud og adgangsbegrænsninger, som f.eks. kommunale miljøpåbud, der forhindrer levering af varer mellem kl. 23 og 07, siger Poul Bruun.