Forandringer er mennesker, relationer og nærvær
Forandringsledelse handler om mennesker, relationer og nærvær. Uden nærvær får en leder aldrig sine medarbejdere med ombord i forandringer, og uden forandringer vil de fleste virksomheder hurtigt være overhalet.
Telenor bruger spil over hele verden
I Telenor gør vi brug af spillet Changesetter fra Relations Technologies på tværs af hele koncernen. Overordnet set gør vi brug af Changesetter til at gøre medarbejderne opmærksomme på forandringer i organisationen og til at identificere de egentlige årsager til, at vi sommetider ikke lykkes med forandringsinitiativer, fortæller Elishia Faraz, der er Organization Development Manager og tilføjer:
Vi gør brug af spillet som et globalt værktøj til at skabe forandringer. Vi har erfaret, at konceptet med dets værktøjer og metoder fungerer rigtig godt i Skandinavien, Øst- og Centraleuropa samt Asien. Thailand har for eksempel taget godt imod spillet i en version af spillet, der er tilpasset den thailandske arbejdskultur. Det er en god læring at se, at et koncept faktisk kan fungere med succes i forskellige kulturer på tværs af vores globale organisation.
Forandringer er vanskelige, og der er faldgruber i alle faser af en forandringsproces. Men der er ingen vej udenom store og små forandringer i en virksomhed, hvis virksomheden ønsker at fastholde konkurrenceevne. Sådan lyder det fra Leif Sørensen, der er CEO og ejer af Relations Technologies og har 15 års professionel erfaring med forandrings- og læringsprocesser i større danske og europæiske organisationer.
Forandringstakten i vores omgivelser stiger i disse år, og det betyder, at vi alle skal forholde os aktivt til hyppige forandringer. Forandringsledelse i organisationer kræver først og fremmest fysisk nærvær. Uden fysisk nærvær får en topleder, linjeleder eller projektleder aldrig sine medarbejdere eller interessenter med ombord i forandringen, og er de involverede ikke motiverede og engagerede, bliver forandringen aldrig en succes på længere sigt, fortæller Leif Sørensen.
Hverdagen og medarbejdere bliver overset
Han har de sidste 15 år arbejdet med lærings-, ledelses- og forandringsprocesser i større organisationer blandt ved hjælp af spil, der både består af digitale og fysiske elementer. Det er min erfaring, at vi overser medarbejderne og hverdagen, når vi driver forandringsprojekter i virksomheder. Vi har fokus på lederne, som typisk arbejder længe og intenst med strategiprocesser, der munder ud i forandringsprojekter, fortæller han.
<p>Spil operationaliserer arbejdet med forandringer, så det kan overføres fra teorilokalet til den praktiske virkelighed. Deltagerne kan opleve, se, føle og prøve sig frem</p>
Leif Sørensen
Lederne har måske arbejdet med at forberede en transformation i seks måneder, og når forandringen så skal rulles ud i virkeligheden, bliver den præsenteret for medarbejderne. Det er første gang, medarbejderne hører om forandringerne, og det kan være meget vanskeligt for dem at se, hvorfor forandringen er vigtig og meningsfuld. Medarbejderne får typisk meget lidt tid til at forstå motivet for forandringen og absorbere den kommende forandring, ligesom de også sjældent bliver inddraget og taget med på råd, før de bliver kastet ud i forandringsarbejdet.
Uden ejerskab ingen forandring
Det betyder, at medarbejderne aldrig tager ejerskab for forandringen, og det er en alvorlig barriere for, at forandringen kommer til at virke i hverdagen og på lang sigt, fortæller Leif Sørensen.
Han anbefaler følgende fremgangsmåde for forandringer:
- Afklar hvorfor forandringen giver god mening, og hvorfor det har højeste prioritet.
- Kortlæg hvem forandringen vil påvirke, hvem der forventeligt vil være positiv, og hvem der forventeligt vil føle modstand.
- Brug lang tid på at forklare og anskueliggøre med story telling hvorfor forandringen giver god mening. Det skal involvere både ledere og medarbejdere på et tidligt tidspunkt.
- Planlæg hvordan rækkefølgen skal være, hvilke kompetencer og ressourcer der eventuelt mangler etc.
- Implementer.
- Høst gevinsterne, sørg for at tage stikkene hjem, fejr gevinsterne og hav fokus på at fastholde forandringskadencen.
Spil kan engagere og aktivere
Der er faldgruber i alle faser af transformationsprocessen, og de relaterer sig alle til, at forandringer handler om mennesker. Mennesker har følelser, de reagerer forskelligt og uforudsigeligt. Derfor er det helt afgørende, at forandringsledere eller -agenter er fysisk tilstede, at de tager reaktionerne alvorligt, og at de løbende justerer planen i forhold til reaktionerne, fortæller Leif Sørensen.
Det er hans erfaring, at spil er et glimrende redskab til at lære alle interessenter om forandringer og er meget effektiv til at drive forandringsprocesser, så alle føler sig inddraget, føler de forstår, hvad der sker og skal ske.
Om Leif Sørensen
Leif Sørensen er direktør for Relation Technologies, der arbejder med ledelsesudvikling, organisationer i forandringer samt effekten af borgersamtaler. Relation Technologies beskæftiger sig med online læringsspil som en grundlæggende del af læringsdesignet. Leif Sørensen har afholdt workshops og keynote taler på de fleste europæiske konferencer, der beskæftiger sig med spil og læring i sammenhæng.
Relation Technologies koncepter og spil været anvendt på alle klodens kontinenter og bliver brugt af mere end 7.000 personer per år. Det betyder, at der er over 35.000 personer, som har brugt læringsdesign udviklet af Relation Technologies.
Bliv klogere den 1. juni 2017
Leif Sørensen vil fortælle om forandringsledelse og brug af spil i lærings- og forandringsprocesser på Den Danske Supply Chain Konference den 1. juni 2017. Du vil ikke kun passivt lytte til, hvordan forandringer bliver til vedvarende virkelighed. Du vil også blive inddraget i et spil, så du får hands-on erfaring med spillets effekter for læring og samarbejde.
Spil operationaliserer arbejdet med forandringer, så det kan overføres fra teorilokalet til den praktiske virkelighed. Deltagerne kan opleve, se, føle og prøve sig frem. De føler sig inddraget, og spilsituationerne skaber diskussioner mellem deltagere, så der bliver en interaktiv dialog. Den slags skaber rigtigt samarbejde og rigtigt engagement, og det er forudsætninger for succes med alle typer forandringer, fortæller Leif Sørensen og tilføjer: Erfaringer fra spil er lette at overføre til den praktiske hverdag som støtte en faktisk forandring.