Fokus på produktsikkerhed giver vind i sejlene hos kemikonsulenter
Danske virksomheder har øget deres fokus på kemisk produktsikkerhed. Det skaber vind i sejlene for kemikonsulenterne fra Mediator, hvilket i seneste regnskabsår har betydet en pæn vækst.
Vækst i kundetilgangen er resultatet af regnskabsåret 2020 for konsulenthuset Mediator, der tilbyder rådgivning indenfor kemi, miljø og farligt gods. I seneste regnskabsperiode fik virksomheden også 150 nye kunder: en stigning på 20 procent.
Udviklingen kommer ovenpå relativt ny lovgivning fra 2019, der betyder, at danske virksomheder skal fremvise en risikovurdering for alle produkter, som indeholder kemi på arbejdspladsen. Samtidig skal flere erhvervsdrivende også forholde sig til kompliceret udenlandsk lovgivning, når de vælger at udvide forretningen udenfor Danmark.
Disse faktorer gør, at flere danske virksomheder retter et skarpt fokus på forhøjet produktsikkerhed og compliance.
Læs også: Dansk biotek-virksomhed vil revolutionere produktionen af biokemikalier
”Det seneste år har vi set, at danske virksomheder benhårdt går efter at være 100 procent compliant. Uanset virksomhedernes størrelse er der i dag langt større fokus på at behandle medarbejderne ordentligt, at være bæredygtige samt at lave ordentlige kontrakter. I det hele taget vil man bare gerne opføre sig rigtigt, og det smitter positivt af på vores aktivitetsniveau”, siger Jens Haugaard, der er CEO i Mediator.
Regnskabet viser desuden en bruttofortjeneste på 10 millioner kroner, hvilket er en stigning på 15 procent, og Jens Haugaard betegner regnskabet for 2020 som tilfredsstillende.
Vækst hvert år
På strategisk niveau har Mediator en klar ambition om at fortsætte væksten. Midlerne til at lykkes med det er blandt andet, at holde et stærkt fokus på at sikre et højt og opdateret ekspertiseniveau og at være helt tæt på kunderne og deres behov.
”Ledelsen i både små, mellemstore og store danske virksomheder har øje for gevinsterne ved at opføre sig ordentligt og i overensstemmelse med gældende love og regler. Den tendens ser vi ikke stoppe i fremtiden – tværtimod. Vi forventer på den baggrund at kunne vækste vores bundlinje med 10 til 15 procent årligt”, siger Jens Haugaard.
Ifølge direktøren vil Mediator i fremtiden gøre endnu mere ud af at tilpasse deres services til virksomhedernes konkrete og ofte forskelligartede behov. Han tilføjer, at faste rammer og procedurer samt nyansættelser af konsulenter og kommercielle medarbejdere bliver afgørende for, at virksomheden kan fortsætte deres positive fremgang, blive ved med at give kunderne værdi for pengene og stå stærkt i forhold til konkurrenterne på markedet.
- KCP