Femern-projektet kan give et enormt logistisk ryk
Med igangsættelsen af arbejdet på Femern Bælt-forbindelsen, følger der øget vækst på Lolland-Falster og Sydsjælland, hvilket sætter gang i jagten på erhvervs- og logistiklejemål, mener EDC Erhverv.
Da et politisk flertal besluttede, at der nu for alvor kan sættes gang i anlægsarbejdet på tunnellen under Femern Bælt-forbindelsen, roste flere i industrien, hvordan projektet vil kunne skabe øget vækst i en økonomisk presset coronatid.
Det er ejendomsmægleren EDC Erhverv enig i - særligt i forhold til de logistiske aktiviteter, der kommer til at finde sted.
Læs også: Den tyske godkendelse af Femern-tunnelen endelig underskrevet
”Femern-forbindelsen er Nordeuropas største anlægsprojekt og bliver en vækstdynamo for Lolland-Falster og et godt stykke op på Sjælland – både under anlægsarbejdet og bagefter. Forbindelsen skaber også masser af aktivitet på markedet for lager- og erhvervslokaler”, siger erhvervsmægler Martin Andersen, der er partner i EDC Erhverv Poul Erik Bech Næstved.
Martin Andersen påpeger således, hvordan projektet er interessant for virksomheder og ejendomsinvestorer, da flere vil kunne få del i bygge- og serviceopgaver. Det vil skabe efterspørgsel på lager- og produktionslokaler, der gerne skal ligge tæt på Rødbyhavn.
”De fleste virksomheder udefra har en tidshorisont på fem til seks år under anlægsarbejdet og foretrækker at leje sig ind frem for selv at bygge nyt. Det giver gode muligheder for at leje f.eks. lagerlokaler ud, f.eks. hvis en lokal virksomhed står med nogle kvadratmeter i overskud. Og her kan coronakrisen gøre det lettere at få fodfæste, for også på Lolland-Falster er nogle virksomheder blevet ramt, og mange virksomheder har benyttet krisen til at vurdere deres lokalebehov”, siger erhvervsmægleren.
Investorer kigger sydpå
Martin Andersen vurderer også, atkommunerne Lolland og Guldborgsund vil tiltrække flere investorer inden for fast ejendom.
”Vi kan se i vores store, årlige forventningsundersøgelse blandt over 1.300 virksomheder og investorer, at en del investorer er begyndt at kigge uden for de største byer. Vi modtager flere og flere henvendelser, og nogle af de helt store investorer er begyndt interessere sig for byer som Næstved, Ringsted og Nykøbing Falster. Konkurrencen om ejendommene i København er hård, og derfor ser nogle investorer nu længere væk end Storkøbenhavn, Roskilde og Køge”, siger han.
På Lolland-Falster kan private investorer også have kig på ejendomme uden for Nykøbing, hvor hver fjerde af landsdelens godt 100.000 indbyggere bor. Ud over lager- og logistiklokaler kan boligudlejning være interessant, fordi flere tusinde mennesker skal arbejde på Femern-projektet.
”Sydlolland er tyndt befolket, så der må komme meget arbejdskraft udefra, og der skal etableres enten permanente eller semipermanente boliger i stort tal. Så helt naturligt vil der blive større efterspørgsel på erhvervslokaler i vores område”, siger kommunaldirektør Thomas Knudsen fra Lolland Kommune.
Ekstra effekt om få år
I takt med at anlægsarbejdet skrider frem og den forventede åbning i 2029 rykker tættere på, forventer Martin Andersen endnu en bølge af aktivitet på det lokale ejendomsmarked.
”Kommunerne forudser kraftig vækst i turismen fra Tyskland, og det kan udløse store investeringer, f.eks. i nye hoteller, campingpladser og sommerhusudstykninger. Vi regner desuden med, at en del virksomheder vil etablere sig tæt på motorvejen og tunnelen, ikke mindst inden for transport og logistik", forklarer han.
Også Dansk Industri ser betydelige Femern-gevinster for transportsektoren i lokalområdet.
”I Østdanmark vil der tegne sig et nyt puslespil med placering af godsterminaler og lagerhaller. Det logistiske tyngdepunkt vil forskyde sig, ligesom vi så med Storebælt og Øresundsforbindelsen. Mange virksomheder kan gribe ud efter et større marked i Tyskland, og især for transportsektoren og logistikbranchen kan der være muligheder i at være tæt på Femern-forbindelsen,” siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.
Læs også: Så starter arbejdet på Femernforbindelsen i Danmark
Op imod 5.000 byggefolk ventes til Rødbyhavn og omegn, og dertil kommer service- og støttefunktioner, som kantine/catering, rengøring, vagtservice samt udlejning og reparation af entreprenørmaskiner.
- HCL