Så starter arbejdet på Femernforbindelsen i Danmark
Der skal igangsættes en række større anlægsaktiviteter på den danske side af Femern Bælt-tunnellen. Det har forligskredsen bag forbindelsen under Femern Bælt besluttet. På den tyske side er der imidlertid stilstand.
Femern, der er selskabet bag Femern Bælt-tunnelen, er blevet anmodet om at indgå aftaler med entreprenørkonsortier om at starte en række aktiviteter i Rødbyhavn på Lolland i forbindelse med byggelsen af Femern Bælt-tunnelen.
Læs også: Den tyske godkendelse af Femern-tunnelen endelig underskrevet
Dermed kommer der, til glæde ikke mindst lokalt, omsider gang i selve arbejdet med at anlægge den længe ventede forbindelse, i hvert fald på den danske side.
Godt nok modtog Femern herhjemme den tyske myndighedsgodkendelse af tunnelen i december 2018, men denne kan stadig blive indbragt for den tyske Forbundsforvaltningsdomstol, hvorfor byggeriet i Puttgarden endnu ikke kan gå i gang. En eventuel retssag har dog ikke betydning for anlægsarbejderne i Danmark.
”Vi tager nu hul på et nyt kapitel af Femern-projektet. Med iværksættelsen af en række store anlægsaktiviteter på dansk side udnytter vi tiden bedst muligt og sikrer fremdrift i projektet. Det er et meget vigtigt skridt i realiseringen af projektet”, siger Claus F. Baunkjær, administrerende direktør i Femern.
De konkrete anlægsaktiviteter, der vil finde sted ved Rødbyhavn på Lolland, er:
- Anlæg af den store tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn. Fabrikken skal støbe de 89 tunnelelementer af beton, der tilsammen udgør Femern Bælt-tunnelen.
- Etableringen af en ny arbejdshavn ved Rødbyhavn. Materialer til byggeri af fabrikken vil blive sejlet ind via havnen, og tunnelelementer vil blive skibet ud på havet herfra.
- Etableringen af tunnelportalen på Lolland. De første tunnelelementer vil blive nedsænket og koblet på den danske portal.
- Etableringen af beboelses- og administrationsfaciliteter til brug for Femern, tunnelarbejdere og entreprenører.
- Bestilling af særligt marint udstyr, herunder de maskiner der skal bruges til at grave tunnelrenden mellem Rødby og Puttgarden.
- En række øvrige mindre forberedende arbejder.
Iværksættelsen af anlægsaktiviteterne betyder, at Danmark får bedre muligheder for at udnytte de 4,4 milliarder kroner, som EU-kommissionen har tildelt Femern-tunnelen i støttemidler. Samtidig sikrer anlægsaktiviteterne, at Femern-tunnelen kan åbne i 2028, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Læs også: Femern-forbindelsen lader vente på sig
Anlægsarbejderne på dansk side forventes påbegyndt i efteråret 2019.
- SDN