Femern-forbindelsen lader vente på sig
Opførelsen af Femern-forbindelsen udskydes grundet forsinkelser med godkendelsen. Indvielsen bliver først i 2030, lyder prognosen.
Det største, danske byggeprojekt i nyere tid bliver udskudt igen, da godkendelsesprocessen for byggeriet trækker ud. Det drejer sig om Femern-forbindelsen, som skal forbinde Lolland og den tyske ø Fehmarn med en 18 km lang sænketunnel.
Læs også: Femern-forbindelse vedtaget - DI jubler
Byggeriet skulle starte i 2019, men bliver nu udskudt til 2020, skriver Børsen på sin hjemmeside. Det stod klart efter et møde mellem den danske transportminister Ole Birk Olesen (LA), og Reinhard Meyer, Slesvig-Holstens trafikminister.
Den tyske miljøgodkendelsesproces forventes at være afsluttet i midten af 2018, hvor fristen før hed foråret 2017. Forsinkelsen skyldes bl.a., at klagestrømmen i 2. høringsrunde, som endnu ikke er afsluttet, har været overvældende stor, idet 12.600 klager skulle (og skal) behandles.
Både regeringen og Femern A/S er klar til at sætte maskinerne i jorden, så snart den tyske godkendelsesproces er i hus, og derfor er det selvfølgelig ærgerligt, at byggeriet forsinkes af tyske godkendelsesprocedurer, siger Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.
Forlængelse af kontrakt med entreprenør
Tidligere på året blev der indgået en kontrakt på 3,7 mia. kr. med entreprenørkoncernen Aarsleff, skriver Børsen. Den kontrakt er nu højst sandsynligt nødt til at blive forlænget, da den var betinget af byggestart i 2019 men med option om forlængelse til 2020.
Og bliver der gjort brug af optionen, hvilket alt tyder på, kan det ske, at det vil koste Danmark endnu flere penge.
Læs også: Rederier revser Femern-forbindelse
Når forbindelsen en dag er blevet godkendt, ventes det, at godkendelsen bliver udfordret af protestgrupper, som går gennem retssystemet. Det retslige efterspil forventes at tage to år, og det er først derefter, man kan og tør begynde byggeriet, som lige nu forventes at stå klar til indvielse i 2030.
- KLZ