Nu sættes der gang i arbejdet på Femern Bælt-forbindelsen
Et bredt politisk flertal har besluttet, at Femern-selskabet kan starte anlægsarbejdet på tunnelen under Femern Bælt op til næste år. Det vil give arbejdspladser og vækst både på Lolland-Falster og i resten Danmark på et godt tidspunkt, mener flere parter.
En forligkreds bag Femern Bælt-forbindelsen er kommet til enighed i igangsættelsen af anlægsarbejdet på den danske side af tunellen.
Læs også: Så starter arbejdet på Femernforbindelsen i Danmark
Gennem en aftale mellem det hollandske entreprenørkonsortium Fehmarn Belt Contracters (FBC) og virksomheden Femern A/S skal der anlægges en ny arbejdshavn ved Rødbyhavn. Forligskredsen har endvidere givet grønt lys til Femern om at gøre de kontrakter, der i maj 2016 blev indgået med entreprenøren Femern Link Contractors (FLC), til betingede kontrakter.
Det betyder, at anlægsarbejdet med en tunnelelementfabrik, tunnelportal på Lolland og beboelses- og administrationsfaciliteter vil gå i gang den 1. januar 2021. Anlægsarbejdet skal stå klar til at fortsætte på tysk side medio 2022.
Projektet skulle oprindeligt have været færdigt i 2028. Femern havde forhandlet med FLC om udsigten til en tidlig påbegyndelse af byggearbejdet medio 2020, men det har ikke kunnet lade sig gøre på grund af coronakrisen. Derfor forventes tunnellen nu færdig i midten af 2029.
Flere gevinster
Femern Bælt-forbindelsen betales af brugerne af den faste forbindelse samt af støtte fra EU’s Connecting Europe Facility (CEF). Anlægsudgifterne belaster dermed ikke statskassen og medfører ikke, at råderummet til investeringer i andre infrastrukturprojekter i Danmark bliver reduceret.
Til gengæld skal tunnellen gøre det muligt at binde Europa bedre sammen, give flere arbejdspladser i byggeperioden og øget økonomisk aktivitet.
”Nu vil vi snart kunne se de store anlægsarbejder gå i gang ved Rødbyhavn. Femern Bælt-forbindelsen bliver en ny port til Europa og en ny port til fremtidens grønne transportløsninger. I stedet for at afvente den tyske domstolsproces om klagerne over den tyske myndighedsgodkendelse, udnytter vi tiden ved at igangsætte anlægsarbejdet på dansk side", siger transportminister Benny Engelbrecht (S).
"Det betyder, at der nu bliver skabt mange nye arbejdspladser på Lolland, der dermed bidrager til at sætte gang i økonomien igen”, tilføjer han.
Hos Dansk Industri er man også tilfredse med beslutningen, hvor særligt tidspunktet for anlægsarbejdets start falder på et tørt sted.
“Det er allerede sidste år aftalt at igangsætte arbejdet med etablering af en arbejdshavn. Nu bliver begge anlægskontrakter på Femern-forbindelsen også sat i værk, og det giver et nødvendigt skub til vækst og beskæftigelse på Lolland-Falster og i resten af Danmark på et tidspunkt, hvor vi stadig vil kunne mærke den økonomiske nedgang efter corona”, siger branchedirektør for Dansk Infrastruktur i DI, Henrik Friis.
Massivt projekt
Tunnelelementfrabrikken, der skal producere op til 73.000 tons tunge tunnelelementer, vil få et areal svarende til 200 fodboldbaner, og bliver en af de største fabrikker i Danmark. Sænketunnellen vil være en kombineret bil- og togtunnel med to rør til tog og to dobbeltsporede rør til køretøjer.
Med sine 18 kilometer bliver tunnellen endvidere verdens længste, hvor den underjordiske motorvej vil have en maksimal dybde på 39 meter under havets overflade.
Læs også: Den tyske godkendelse af Femern-tunnelen endelig underskrevet
Tunnelelementfabrikken forventes at kunne påbegynde produktionen af de første tunnelelementer primo 2023. Udskibning og nedsænkning af de første, færdige tunnelelementer forventes at finde sted primo 2024.
- HCL