FedEx og Microsoft går sammen om at forbedre handelslogistikken
Et nyt samarbejde mellem FedEx og Microsoft skal forbedre e-handlen og dens forsyningskæder. Virksomhederne har sammen udviklet et system, der skal gøre shipping lettere og mere synlig.
FedEx og Microsoft har netop annonceret et nyt flerårigt samarbejde, der skal transformere handlen ved at kombinere FedEx’s digitale, logistiske netværk og Microsofts intelligente cloud-løsninger.
Læs også: Forsyningskæderne bliver kortere på den anden side af krisen
Virksomhederne vil sammen skabe nye muligheder for deres kunder gennem flere fælles tilbud drevet af Azure og Dynamics 365, der bruger data og analyse til at genopfinde hovedaspekterne af handlen i dag. Det skal gøre virksomhederne i stand til at konkurrere på et marked, der i stigende grad digitaliseres.
Den nye strategiske alliance repræsenterer en langsigtet forpligtelse mellem virksomhederne til at samarbejde om produktudvikling og at udveksle ekspertviden.
FedEx’s netværk når ud til mere end 99 procent af verdens samlede BNP på tværs af 220 lande, og Microsoft Azure bliver brugt af mere end 95 procent af verdens Fortune 500-virksomheder.
Ved at kombinere bredden og omfanget af FedEx-netværket og Microsoft-skyen er virksomhedernes mål at give deres kunder et højt niveau af kontrol og indsigt i den globale varebevægelse.
”Nu, mere end nogensinde, har virksomhederne brug for en effektiv og velfungerende forsyningskæde for at forblive konkurrencedygtige og åbne”, siger administrerende direktør for Microsoft, Satya Nadella.
Forbedret synlighed
Det første håndgribelige resultat af samarbejdet er FedEx Surround, der gør det muligt for enhver virksomhed at øge sin forsyningskædes synlighed ved at gøre brug af data til at skabe tæt-på-realtidsanalyser til shipment tracking, hvilket vil skabe mere præcis logistik og lagerstyring.
Fordelene ved FedEx Surround vil især være synlige for kunder, der er afhængige af leveringen af meget tidssensitive varer – for eksempel hospitaler, der skal have en pakke med det samme for at kunne redde liv, eller fabrikker, der må stoppe sin produktion, hvis de ikke tidsnok får den fornødne reservedel til maskineriet.
Servicen kan indsamle flere datapoints gennem den forbedrede scanning og IoT-teknologi i FedEx og analysere dem ved hjælp af Microsofts AI-, machine learning- og analyseløsninger.
Det vil for kunderne resultere i forbedret synlighed af en pakkes placering i løbet af dens rejse og udvidet viden om globale handelsforhold og eksterne udfordringer som dårligt vejr eller naturkatastrofer.
Læs også: FedEx-grundlægger lover økonomisk comeback i 2020
FedEx Surround vil være tilgængelig i løbet af de næste par måneder.
- SMF