FedEx klar til AI og selvkørende biler

Fremtidens forsendelser med den amerikanske gigant FedEx kan klares via en samtale med en virtuel assistent. Leveringen står en førerløs bil for. Tidsrammen for begge dele er dog usikker.

Fremtidens FedEx-lastbil vil blive førerløs - på et tidspunkt. Foto: FedEx..

07.02.2017

SCM.dk

I et interview med MIT Technology Review fortalte FedEx’s chief information officer, Rob Carter, for nylig om, hvordan den amerikanske logistiksværvægter gør sig klar til fremtidens transportmarked. Ikke overraskende er den moderne teknologi omdrejningspunktet for strategien.

Læs også: FedEx Express udvider fransk distributionscenter

Konkret er to områder, robotter og kunstig intelligens (AI), centrale i FedEx’ aktiviteter og investeringer. Og med virksomhedens størrelse in mente, både Express og Ground opererer i 220 lande verden over, så er det noget, der kan påvirke hele markedet, lige fra afsendelse og modtagelse af pakker, til måden selve shippingflåderne bevæger sig på.

En fremtidig forsendelse kan via AI eksempelvis ske ved, at man som forbruger klarer forløbet gennem en samtale med de allerede eksisterende virtuelle assistenter Amazon Echo eller Google Home. FedEx har udviklet en app kaldet Alexa, der på et tidspunkt vil kunne forstå kommandoer ala ”Alexa, gør en forsendelse klar” (Alexa, prepare a shipment).

”Du vil kunne tale dig igennem det, og Alexa vil stille de rigtige spørgsmål for at sikre sig, at du har fået alle detaljerne med. Og så kan du ellers forvente en lastbil foran din hoveddør eller virksomhed, der henter din pakke og transporterer den”, siger Rob Carter.

Ved på den måde at fjerne det kedelige element med at udfylde formularer og søge gennem menuer, er håbet at denne digitalisering vil kunne strømligne hele processen og samtidig øge kundetilfredsheden. Carter understreger dog, at det hele er på et tidligt udviklingstrin.

Helst kørende droner
FedEx undersøger også, hvordan selve transporten kan automatiseres. Udover et samarbejde omkring platooning, så er man ifølge Rob Carter og meget interesserede i komplet autonome lastbiler. Til det formål har man indgået partnerskaber med både Daimler og Volvo, som begge har specialiseret sig på området; Daimler med pilotforsøg med delvist selvkørende vogne på landeveje i USA og Tyskland, og Volvo med et fuldautomatisk køretøj i en mine i Sverige.

Ligesom det er tilfældet med AI, så er tidshorisonten imidlertid lidt usikker. Carter siger at han forventer ”omfattende implementeringer” af autonome køretøjer i shippingbranchen inden for de næste 10 år, men hvornår FedEx selv rykker på området, kommer han ikke ind på.

På robotområdet er Carter større tilhænger af den kørende slags sammenlignet med de flyvende. Generelt er de vejbaserede i hans øjne betydeligt mere energieffektive end de svævende, og for gennemsnitsforbrugeren, der allerede er vant til post- og pakkebude, repræsenterer de også et kortere skridt, når det kommer til levering.

Læs også: Fedex hæver priserne

Carter peger på den begrænsede kapacitet (få kilo, kort rækkevidde), der præger de fleste leveringsdroner, ligesom der er udfordringer omkring både sikkerhed og lovgivning omkring at anvende dem i byområder. Lidt større modeller, med faste vinger, kan dog blive en mulighed til større, B2B-leverancer.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online