Fadølsanlæg får overvåget deres ve og vel 24/7 af Carlsbergs nye FSM-løsning
Serviceforretningen skal vækste hos Carlsberg, og derfor investerer man i en digital transformation. Samtidig skal IoT spille en større rolle. Teknologi skal gøre det muligt at overvåge køleskabes og fadølsanlægs behov for reparationer, så man kan være på pletten, før det gælder – også mens de står ude hos kunder.
Carlsberg er i gang med at vækste sin serviceforretning og udvikle nye services og har i den forbindelse brug for en field service-løsning, der giver fuld kontrol over bryggeriets anlæg, hvad enten de står hos en kunde, på et af værkstederne eller lagrene.
Det blev den svenske softwarevirksomhed IFS, der vandt ordren hos på Carlsbergs fremtidige Field Service Management-platform (FSM). Carlsberg forventer allerede i den indledende implementering af øge effektiviteten i serviceforretningen med 10-15 procent som følge af mere strømlinede og præcise processer.
Læs også: IoT-demoprojekt forbedrer Stenhøjs testfaciliteter
IFS-løsningen skal anvendes af både de kørende serviceteknikere og Carlsbergs servicecentre på de lokale markeder og vil styre alle serviceopgaver. Ud over at indeholde data om alle leverede fadølsudstyr og køleskabe, skal FSM-løsningen også opsamle IoT-data fra de anlæg, der står hos kunder og grossister. Data om anlæggenes historiske og aktuelle performance giver Carlsberg indsigt i behov for reparationer og forebyggende vedligehold, der vil sikre maksimal oppetid på anlæggene.
I begyndelsen tages FSM-løsningen i brug Danmark, Sverige, Norge, Finland, Polen og Schweiz. Men løsningen giver også mulighed for at skalere efter behov, hvilket bliver nødvendigt, hvis alt går efter planen. Så skal læsningen nemlig rulles ud globalt.
- KCP