Fadølsanlæg får overvåget deres ve og vel 24/7 af Carlsbergs nye FSM-løsning

Serviceforretningen skal vækste hos Carlsberg, og derfor investerer man i en digital transformation. Samtidig skal IoT spille en større rolle. Teknologi skal gøre det muligt at overvåge køleskabes og fadølsanlægs behov for reparationer, så man kan være på pletten, før det gælder – også mens de står ude hos kunder.

Brugen af nye teknologier skal løfte serviceforretningen hos Carlsberg et nøk opad. Foto: Carlsberg..

10.03.2021

SCM.dk

Carlsberg er i gang med at vækste sin serviceforretning og udvikle nye services og har i den forbindelse brug for en field service-løsning, der giver fuld kontrol over bryggeriets anlæg, hvad enten de står hos en kunde, på et af værkstederne eller lagrene.

Det blev den svenske softwarevirksomhed IFS, der vandt ordren hos på Carlsbergs fremtidige Field Service Management-platform (FSM). Carlsberg forventer allerede i den indledende implementering af øge effektiviteten i serviceforretningen med 10-15 procent som følge af mere strømlinede og præcise processer. 

Læs også: IoT-demoprojekt forbedrer Stenhøjs testfaciliteter

IFS-løsningen skal anvendes af både de kørende serviceteknikere og Carlsbergs servicecentre på de lokale markeder og vil styre alle serviceopgaver. Ud over at indeholde data om alle leverede fadølsudstyr og køleskabe, skal FSM-løsningen også opsamle IoT-data fra de anlæg, der står hos kunder og grossister. Data om anlæggenes historiske og aktuelle performance giver Carlsberg indsigt i behov for reparationer og forebyggende vedligehold, der vil sikre maksimal oppetid på anlæggene. 

I begyndelsen tages FSM-løsningen i brug Danmark, Sverige, Norge, Finland, Polen og Schweiz. Men løsningen giver også mulighed for at skalere efter behov, hvilket bliver nødvendigt, hvis alt går efter planen. Så skal læsningen nemlig rulles ud globalt.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

17.12.2025SCM.dk

Fleksible virksomheder vinder i AI-tiden

15.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Fra spildtid til teamwork: Kvik Kald binder MENY Frederikssund bedre sammen

15.12.2025SCM.dk

Nordiske virksomheders AI-værdi halter efter resten af Europa

12.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ét tryk, hurtigere hjælp – bedre service hos MENY Roskilde

10.12.2025SCM.dk

Nyt partnerskab løfter AI-udnyttelsen i energisektoren

09.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

En smartere buffetoplevelse med digitale skilte

04.12.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Fra webshop til samlermekka: Sådan digitaliserer Rogerz butikken i Field’s

04.12.2025SCM.dk

Milestone Systems styrker Europas AI med dansk supercomputer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle