Færre fejl i logistikken og høj leveringsevne
Da Triscan a/s i sin tid valgte Apport WMS som deres lagerstyringssystem oplevede de en forbedring på 25-30% i løbet af få måneder. Det var det helt rigtige valg for virksomheden, der i dag har en servicegrad på 96,5%.
Før Triscan fik lagerstyring styrede de lokationerne beholdningsmæssigt på deres buffer-lokationer ved at skrive ned på nogle sedler og flytte rundt på fjernlager markeringer.
Det var en udfordring fordi medarbejderne på lageret ikke altid vidste hvem der fik hvilke ordrer, på hvilke lokationer, og det gjorde at de kunne komme til at plukke en ordre forkert eller overse en ordre. Alt var meget manuelt.
Ifølge Morten Hallum, Logistik- og IT-direktør hos Triscan, ville de gerne gå lidt mere elektronisk til værks i deres logistik og besluttede at implementer et nyt lagerstyringssystem. Valget faldt på Apport i forhold til de parametre, som de på daværende tidspunkt lagde meget vægt på; effektiv lokationsstyring, driftsstabilitet og effektivitet, at systemet kunne arbejde både med voice og almindelige håndscannere.
Morten Hallum fortæller: ”det som var det helt store mål var at få noget mere effektivitet ud af vores logistik og selvfølgelig klassikeren – at minimere fejl. Derudover ville vi gerne have overblik over vores logistik og have mere styr på lokationerne.”
Hos Triscan forventede de at få indfriet det de søgte, relativt hurtigt – og det fik de. Vi oplevede en 25-30% forbedring i løbet af ganske få måneder. Det var jo en stor succes for både Triscan og Apport.
”Hvis man kigger på de KPI’er som Apport WMS gav, var det logisk at vi blev 25-30% hurtigere, næsten med et knipseslag. Det var det vi følte den gang, og så vænner man sig til at være på det niveau, og så skulle vi jo videre. Det er vi så kommet med nogle tilpasninger,” siger Morten Hallum og fortsætter:
”Vi har fået en tilgang til god management information i begge systemer. KPI-data, som gør at vi ved mere detaljeret hvordan vores forretning kører og performer. Vi har udviklet os med systemerne og systemerne har også udviklet sig med os. Så det har været en meget positiv oplevelse for os.”
Hovedfokus er en høj leveringsevne
Det vigtigste hos Triscan i forhold til logistik, kunder og god service, er deres leveringsevne.
”Vores mål har gennem årerne været en servicegrad på 97% – og hvis vi skal være helt ærlige, er målet sat højt. Reelt har vi leveret en servicegrad omkring 96%. Senest har vi justeret vores målsætning fra 96% i 2019 til 96,5% her 2020, og det er vi positivt udfordret med”, siger Morten Hallum.
Læs hele historien om hvad Triscan har gjort af tiltag for at opnå en høj leveringsevne