06.11.2019  |  Branchenyt

Færre danskere bliver lokket til udenlandske netbutikker af lave fragtpriser

En analyse fra Foreningen for Dansk Internet Handel viser, at fire ud af ti danskere mener, at fragtprisen ved nethandel er lavere i udlandet end i Danmark, ligesom en tredjedel svarer, at fragtprisen har betydning for, hvor de handler på nettet. Men færre bliver lokket væk fra de danske sites.

Selvom de danske forbrugere fortsat angiver, at de foretrækker at handle i udenlandske netbutikker fremfor danske, fordi fragtpriserne er lavere, så går det set fra de danske netbutikkers perspektiv alligevel den rigtige vej.

Læs også: Danskerne foretrækker at hente deres pakker i butikkerne

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

En ny e-handelsanalyse fra FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel) viser således, at andelen af forbrugere, der angiver lavere fragtpriser som årsag til at handle i udenlandske netbutikker, er faldet med 20 procent på et år.

I dag er det således kun fire ud af ti forbrugere, der har handlet i udlandet, der siger, at fragtprisen var lavere i udlandet end den forventede fragtpris i Danmark. Samtidig svarer en tredjedel, at fragtprisen havde betydning for, at de valgte at handle i udlandet.

”Sidste år var det over halvdelen af forbrugerne, der vurderede, at fragtprisen i udlandet var lavere, i år er det under halvdelen. Vi skal gerne nå frem til, at forbrugerne ikke forventer, at det er billigere i udlandet. Der er vi ikke endnu, men vi bevæger os i den rigtige retning”, siger adm. direktør i FDIH, Niels Ralund.

Den positive udvikling skyldes ifølge FDIH-direktøren, at flere af de udenlandske netbutikker ikke længere altid tilbyder fri fragt.

”Vi kan se, at selv giganter som Zalando er ved at gå bort fra, at der altid er gratis fragt. Det bliver simpelthen for dyrt”, siger han og fortsætter:

”Samtidig er der flere danske netbutikker, som nu tilbyder fri fragt betinget af et vist beløb. Så priserne begynder at nærme sig hinanden, og det er godt, for vi ved jo, at vi kan slå de udenlandske netbutikker på andre parametre”.

Logistikvirksomheder skal sikre flere og billigere muligheder
Der skal dog stadig gøres en indsats, hvis endnu flere forbrugere skal holde sig til danske netbutikker. Ifølge Niels Ralund vil det blandt andet kræve, at logistikvirksomhederne i Danmark lægger sig i selen for at give netbutikkerne flere og billigere leveringsmuligheder.

”Heldigvis bliver der eksempelvis åbnet flere udleveringssteder, som vi ved, at forbrugerne foretrækker. Det kan forhåbentligt få priserne længere ned, fordi det kan mindske de dyre last mile ture”, siger han og fortsætter:

”Det er i hvert fald vigtigt, at logistikvirksomhederne gør alt, hvad de kan for at tilbyde så lave priser som muligt, for det er jo netbutikkerne, de skal leve af”.

Han opfordrer også netbutikkerne til at overveje, om de kan samarbejde mere for at få lavere priser.

Læs også: Ung iværksætter vil slå webgiganter med kundenærvær og gode oplevelser

Selv om relativt færre forbrugere angiver fragtpriserne som årsag til, at de handler i udlandet, så handler forbrugerne stadig på livet løs hos de udenlandske netbutikker - knap halvdelen af forbrugerne har handlet udenfor Danmark i det første halvdel af 2019.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere