Danskerne foretrækker at hente deres pakker i butikkerne

De danske forbrugere vælger i stigende grad at hente deres netkøb i kiosker og pakkeshops i stedet for at få dem bragt hjem. Men den tendens vender snart, lyder det fra leverandørerne.

Danskerne foretrækker nemme leverings-løsninger, lige pt. er særligt pakkeshops populære afhentningssteder..

08.11.2018

SCM.dk

Butikker rundt omkring i landet bugner med danskernes netkøb. De danske forbrugere vælger nemlig oftere og oftere at få leveret deres pakker i pakkeshops, kiosker og lign. fremfor derhjemme. Det viser en ny undersøgelse fra e-handelsanalysevirksomheden FDIH.

Læs også: Digitale services og hurtig levering styrker Ikeas vækst

Danskernes foretrukne leveringform i 2018 er pakkeshops. Kilde: FDIH analyse..

Det er første gang at danskernes foretrukne leveringsadresse ikke er hjemmet, fortæller adm. direktør i FDIH Niels Ralund:

”De sidste år har vi set tendensen. Levering i pakkeshops bliver mere populært og levering til hjemmeadressen falder tilsvarende. I år krydser de to så, og postbuddet er slået af levering i pakkeshops”, siger han.

Udvikling vender igen
Selvom de fleste forbrugere går ned i kiosken for at hente deres pakker, er det ikke ensbetydende med, at de foretrækker det, forklarer Niels Ralund

”Det vigtigste for kunderne er, at det er nemt, og hjemmelevering er – når det fungerer – nemt. Men hvis man oplever, at det ikke fungerer, og man alligevel skal ned og hente pakken i en kiosk, så vælger man den løsning i første omgang – også selvom de fleste foretrækker, at pakken bliver leveret lige til døren”, siger han.

Forbrugerne vægter en nem leverings-løsning højest, hvorefter det er prisen der er afgørende. Kilde: FDIH analyse..

Leverandørende arbejder lige nu på flere løsninger, der skal gøre pakkeleveringen nemmere for danskerne, og det vil få udviklingen til at vende igen, mener Niels Ralund.

”I takt med at leverandørerne skruer op for fleksibiliteten og tilbyder bedre løsninger, så tror jeg, at flere kunder vil vælge levering til hjemmet igen. Vi ser eksempelvis, at flere netbutikker i samarbejde med blandt andre DAO365 og Burd begynder at tilbyde samme-dags-levering og levering i bestemte tidsintervaller, så kunderne er sikre på, at de faktisk får pakken, når de er hjemme”, lyder meldingen fra den adm. direktør.

Læs også: Starship robotter skal gøre pakkelevering sikker og fleksibel for kunderne

Der vil stadig være behov for pakkeshops i fremtiden, men i takt med at logistikvirksomhederne bliver mere stabile, vil folk være mere bekvemmelige med hjemmelevering igen, forklarer Niels Ralund.

- SN

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

23.04.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Mobil arbejdsstation med stor tablet

11.04.2025SCM.dk

JYSK investerer i spansk distributionshub for ekspansion i Sydeuropa og Nordafrika

11.04.2025SCM.dk

4 ud af 10 bøvler med at styre strømmen af lastbiler til og fra lagerterminalen

10.04.2025Global AGV

Sponseret

Global AGV flytter 2 ud af 3 medarbejdere til andre opgaver

08.04.2025SCM.dk

ACI: Styrk forsyningskæderne efter Trumps toldchok

07.04.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Køb din COMEGE kran hos Fyns Kran Udstyr

04.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Derfor er Wexøes kunder tilfredse – se logistikken bag

03.04.2025Combilift

Sponseret

Combilift’s Legacy in Wind Energy: Engineering Solutions for a Sustainable Future

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle