13.11.2017 | Branchenyt
Få leveret den forventede vare hver gang
Indhold fra partner Hvad er dette?
Er ymer et erstatningsprodukt for ylette? Ikke hvis man arbejder med patienter, for hvem det gør en forskel for deres behandlingsforløb.
Med allergener er erstatningsprodukter et endnu mere følsomt emne. Uanset hvad, er det vitalt at have sikkerhed for at få leveret det, du bestilte især i hospitalskøkkener.
Unikhed er sikkerheden
Susanne Kjær Sørensen har en fortid som kostkonsulent på Gentofte Hospital, og som konsulent i GS1 Denmark giver det hende en unik indgangsvinkel til et nyt projekt, der går ud på at udbrede de kendte fordele af stregkodescanning til hospitalskøkkener.
Og unikhed er faktisk hele pointen.
Gennem 40 år har produktstregkoder bevist deres værd i dagligvarehandlen: Et unikt stregkodenummer (GTIN) til hvert produkt så kan du være sikker på, at det varenummer, du bestiller, også er det, der bliver leveret. Det skaber utvetydighed for både kunde og leverandør. Det er denne sikkerhed og effektivisering som vi vil udbrede på alle hospitalskøkkener i Danmark. Lige nu er vi i positiv dialog om projekter med et par hospitalskøkkener på Sjælland, fortæller Susanne.
Indsatsen er del af GS1 Denmark overordnede mål om udbredelse af standarder i foodservicebranchen.
Har du modtaget en erstatningsvare?
I dag bestilles ingredienser, eksempelvis tomatketchup, på interne varenumre, og varemodtagelsen i køkkenet er ofte baseret på et skøn: Blev der bestilt flåede tomater og der ankommer flåede tomater, bliver det ikke nødvendigvis tjekket, om der er tale om nøjagtig det mærke flåede tomater, der blev bestilt. Og der kan reelt være forskel på ingredienserne, så der ikke er tale om et 100% match ift. at være et erstatningsprodukt. For eksempel kan tomatketchup indeholde gluten, men gør det ikke altid, forklarer Susanne:
Det er det, vi vil hjælpe med at ændre, for netop næsten-erstatningsprodukter, kan få store konsekvenser ude på afdelingerne og for patienterne. Det kan få fatale konsekvenser, hvis der er afvigelser i allergener. Og køkkenet kan risikere at komme til at sende falske varedeklarationer videre i systemet, fordi de bygger videre på varedeklarationen på det bestilte produkt, ikke det leverede.
Det handler ikke om teknik, men om patientsikkerhed
Den gode nyhed er, at man ikke skal ud i et kæmpe it-projekt og dyre indkøb. Ved at bruge de stregkoder som fødevarerne allerede er mærket med og en håndscanner koblet til køkkenets indkøbssystem (eventuelt et Excel-ark) kan man automatisk matche ordre med leverance, når fødevarernes stregkode scannes ved ankomst.
Så opdager man helt sikkert, hvis der er kommet erstatningsprodukter, og kan undersøge, om det er et problem for de opskrifter, ingrediensen skal indgå i, siger Susanne.
Det kræver dog, at der kan ordres på til unikt stregkodenummer (GTIN) og ikke et intern varenummer.
Bedre samarbejde, færre misforståelser
Det er ikke kun tryghed for patienterne, der kan forbedres. I dag har køkkenernes leverandører, altså grossisterne, en del dobbeltarbejde, for de bruger allerede GTIN-varenumre, som skal oversættes til køkkenets interne varenummer.
Ud over, at det er ineffektivt, er det også risikabelt at bestille på interne varenumre fra forskellige leverandører: For leverandørerne kan bruge de samme varenumre til forskellige produkter og så kan man ikke være sikker på at få leveret det rigtige. Fordi der ikke er unikhed i varenumrene, heller ikke ift. produktniveau, forbrugerenhed, kolli eller palle.
Vi har alle hørt historierne, fx om leverance af en palle med æblejuice i stedet for et kolli. Det kan jo lyde sjovt men ikke når man står i situationen, mener Susanne.
Har dit køkken brug for sikre leverancer?
Ring til Susanne Kjær Sørensen på 39 27 85 27.
Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.
Branchenyt

- Målet er at få GRØD ud i hele verden
Lasse Skjønning Andersen har skabt en succesfuld forretning med ambitioner, der rækker langt ud over Danmarks grænser. Med skridtet ind i detailhandlen er han tættere på at realisere sine drømme om, at flere skal spise sundere.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

DHL-topchef: GS1-standarder vigtige i vaccineindsats
COVID-19 er stadig en stor udfordring for globale forsyningskæder, men på trods af bump på vejen knækkede verdens førende distributionsvirksomhed, DHL, distributionskoden blandt andet ved effektiv brug af standarder.
Indhold fra partner
Branchenyt

Lad os være ærlige
Det sker jævnligt, at vi hos GS1 bliver forvekslet med G4S – altså verdens største alarm- og vagtselskab.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

GS1-standarder sikrer en effektiv og ressource besparende udrulning af COVID-19-vaccinen i Irland
En fuldtidsmedarbejder per vaccinationscenter og 56 dage, som det ellers ville have taget at efter registrere vaccineoplysninger i det nationale vaccinationsadministrationssystem, blev sparet væk, da de irske sundhedsmyndigheder implementerede GS1-standarder i indsatsen mod COVID-19.
Indhold fra partner
Lager & distribution

GS1Trade Sync byder velkommen til Wolt Market
Indhold fra partner
Branchenyt

GS1 Forum: Klimamærkning af fødevarer
På GS1 Forum 2021 sætter vi tirsdag den 23. november fokus på klima, fødevarer og data. For den mad vi vælger, har stor betydning for det klimaftryk, vi sætter gennem vores forbrug, og det mest efterspurgte mærke, som i dag ikke findes, er et klimamærke.
Indhold fra partner